Chleb i Wino
- 22 stycznia, 2007
- przeczytasz w 5 minut
W jakich okolicznościach wierni Kościoła katolickiego mogą przystępować do Komunii pod dwoma postaciami — i dlaczego taka forma sprawowania Wieczerzy Pańskiej nie jest w Kościele rzymskokatolickim na porządku dziennym? W katolickich kościołach wschodnich przyjmowanie Komunii Św. pod dwiema postaciami jest formą zwyczajną. W obrządku łacińskim, ze względów duszpasterskich przyjął się powszechnie zwyczaj komunikowania tylko pod jedną postacią, pod postacią chleba. Praktyka ta opiera się na katolickiej wierze, że Chrystus obecny jest sakramentalnie […]
W jakich okolicznościach wierni Kościoła katolickiego mogą przystępować do Komunii pod dwoma postaciami — i dlaczego taka forma sprawowania Wieczerzy Pańskiej nie jest w Kościele rzymskokatolickim na porządku dziennym?
W katolickich kościołach wschodnich przyjmowanie Komunii Św. pod dwiema postaciami jest formą zwyczajną. W obrządku łacińskim, ze względów duszpasterskich przyjął się powszechnie zwyczaj komunikowania tylko pod jedną postacią, pod postacią chleba.
Praktyka ta opiera się na katolickiej wierze, że Chrystus obecny jest sakramentalnie w każdej z obu postaci, a stąd przyjęcie jej pod tylko jedną postacią „pozwala otrzymać cały owoc łaski eucharystii” (KKK 1390). Nauka ta została ostatecznie określona w dekrecie XXI sesji Soboru Trydenckiego w 1562 roku:
Rozdział 1 (…)Choć Chrystus Pan podczas Ostatniej Wieczerzy ustanowił czcigodny ten Sakrament pod postacią chleba i wina i podał Apostołom [por. Mt 26, 26 n; Mk 14, 22 n; Łk 22, 19 n; 1Kor 11, 24 n], jednak taki sposób ustanowienia i podania nie zmierza do tego, by z ustanowienia Pańskiego wszyscy wier¬ni byli obowiązani do przyjmowania obu postaci [kan. 1 i 2]. Również i z mowy podanej w rozdziale VI św. Jana nie można słusznie wnioskować, że nakazana jest przez Pana Komunia pod dwiema postaciami (kan. 3), jakkolwiek by ją rozumiano według różnych interpretacji świętych Ojców i Doktorów. Bo ten sam, który powiedział: „Jeślibyście nie pożywali ciała Syna człowieczego i nie pili krwi Jego, nie będziecie mieć życia w sobie” [J 6, 53], powiedział też: „Kto spożywa ten chleb, żyć będzie na wieki” [J 6, 51]. I Ten, co powiedział: „Kto spożywa ciało moje i pije krew moją, po¬siada życie wieczne” [J 6, 5.4], powiedział także: „Chleb, który ja dam, jest ciało moje za życie świata” [J 6, 51]. Wreszcie Ten, który powiedział: „Kto spożywa ciało moje i pije krew moją, przebywa we mnie a ja w nim” [J 6, 56], powie¬dział również: „Kto spożywa ten chleb, żyć będzie na wieki” [J 6, 58]. (…)Rozdział 3. Nadto Sobór oświadcza, że chociaż, jak powiedzieliśmy wyżej, nasz Zbawiciel przy Ostatniej Wieczerzy ustanowił i podał Apo¬stołom ten Sakrament pod dwiema postaciami, niemniej je¬dnak trzeba uznać, że i pod jedną postacią przyjmuje się w pełni całego Chrystusa i prawdziwy sakrament. Dla¬tego, jeśli chodzi o owoc, przyjmujący tylko jedną postać nie są pozbawieni żadnej łaski koniecznej im do zbawienia.
Warto dodać, że w Kościołach wschodnich, także tych nie będących w jedności z biskupem Rzymu, gdzie niemowlętom udziela się od razu wszystkich sakramentów inicjacji chrześcijańskiej, Komunię Św. podaje im się tylko pod postacią wina.
Do czasu Soboru Watykańskiego II, Krew Pańską przyjmował jedynie celebrujący kapłan, choć były od tego pewne wyjątki. Np. Komunia Św. pod dwiema postaciami udzielana była Królowi Francji podczas Mszy towarzyszącej koronacji.
W Konstytucji o Liturgii SW II, Sacrosanctum Consilium Sobór zadecydował, że
przy zachowaniu ustalonych przez Sobór Trydencki zasad dogmatycznych, w wypadkach, które określi Stolica Apostolska, biskup może pozwolić na Komunię świętą pod obiema postaciami, tak duchowieństwu diecezjalnemu i osobom zakonnym, jak i świeckim, na przykład tym, którzy w danej Mszy otrzymali święcenia lub złożyli śluby zakonne, czy nowo ochrzczonym we Mszy, następującej po ich ochrzczeniu. (SC 55).
Następnie w instrukcji Sacramentale communione z 1970 określono następujące zasady udzielania Komunii Św. sub utorque:
1/ dorośli neofici w czasie Mszy, która następuje po chrzcie; bierzmowani dorośli w czasie Mszy związanej z bierzmowaniem; ochrzczeni, których przyjmuje się do wspólnoty kościelnej;
2/ nowożeńcy w czasie Mszy połączonej z zawarciem małżeństwa;
3/ diakoni w czasie mszy ich święceń;
4/ ksieni w Mszy, w czasie której otrzymują błogosławieństwo; dziewice w czasie Mszy ich konsekracji; osoby, które składają lub odnawiają śluby zakonne, w czasie Mszy połączonej z ich pierwszą profesją, jej odnowieniem i profesją wieczystą oraz ich rodzice, krewni i współbracia zakonni;
5/ świeccy pomocnicy misyjni w Mszy, podczas której publicznie otrzymują misję, inne osoby w Mszy, w czasie której otrzymują misję kościelną;
6/ chory, który przyjmuje Wiatyk, i wszyscy obecni, gdy Mszę odprawia się w domu chorego;
7/ diakon i usługujący, kiedy spełniają swoje funkcje w czasie Mszy;
8/ w czasie koncelebry:
a/ wszyscy, którzy spełniają wówczas rzeczywiste funkcje liturgiczne, a także wszyscy alumni seminarium biorący udział w koncelebrze;
b/ w swoich kościołach lub kaplicach: wszyscy członkowie instytutów ślubujących zachowanie rad ewangelicznych oraz członkowie innych stowarzyszeń, w których poświęcają się Bogu przez śluby zakonne, ofiarowanie lub przyrzeczenie; oprócz tego wszyscy, którzy stale zamieszkują w domu tych instytutów i stowarzyszeń.
9/ kapłani, którzy uczestniczą w wielkich obchodach, a nie mogą ani celebrować, ani koncelebrować;
10/ wszyscy, którzy biorą czynny udział w Mszy celebrowanej w czasie odprawiania przez nich rekolekcji; wszyscy, którzy biorą udział w zebraniu jakiegoś zespołu duszpasterskiego, podczas Mszy, w której wspólnie uczestniczą;
11/ osoby wymienione w nr 2 i 4 w czasie Mszy ich jubileuszów;
12/ chrzestny, chrzestna, rodzice, oraz współmałżonek oraz świeccy katecheci dorosłego neofity w Mszy związanej z jego inicjacją;
13/ rodzice, członkowie rodziny oraz szczególniejsi dobroczyńcy uczestniczący w Mszy nowo wyświęconego kapłana;
14/ członkowie zgromadzeń w Mszy konwentualnej oraz Mszy zgromadzenia.
Przepisy te powtórzono w Ogólnym Wprowadzeniu do Mszału Rzymskiego z 1975 roku. Nowe wprowadzenie ogólne, z 2002 roku rozszerzyło dalej te możliwości. Obecnie miejscowy biskup może zezwolić na Komunię Św. pod obiema postaciami, ilekroć uzna to za słuszne kapłan sprawujący pasterską pieczę nad powierzoną mu wspólnotą (OWMR 283). Należy jednak wspomnieć, że w obu wydaniach kapłani wzywani są, aby pouczyć wiernych o wyżej wspomnianej nauce Soboru Trydenckiego.
W wielu polskich diecezjach biskupi wydali dekrety pozwalające na szerokie stosowanie Komunii Św. pod obiema postaciami. W polskiej praktyce parafialnej, gdzie nadal komunikuje wielu ludzi stosowanie tej formy komunikowania jest trudne ze względów duszpasterskich. Coraz częściej jednak udziela się Ciała i Krwi Pańskiej przynajmniej na Mszy Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek.
Piotr Chrzanowski