Czy można zawrzeć małżeństwo w Cerkwi i w Kościele
- 8 grudnia, 2006
- przeczytasz w 4 minuty
Witam! Po raz kolejny zgłaszam się z prośbą o odpowiedzi na moje pytania, mam nadzieję że ich tematyka nie budzi aż tak wielkich kontrowersji które by uniemożliwiły odpowiedzi. W serwisie cerkiew pl. o. Pańkowski na zadane pytania czy można wziąć ślub najpierw w cerkwi a następnie w kościele odpowiada twierdząco, zresztą takie wypowiedzi pojawiają się tam wieokrotnie. Jednak zapytany ksiądz katolicki stwierdził iz było by to powtórzeniem sakramentów… Proszę w związku z tym o odpowiedź jak to właściwie […]
Witam! Po raz kolejny zgłaszam się z prośbą o odpowiedzi na moje pytania, mam nadzieję że ich tematyka nie budzi aż tak wielkich kontrowersji które by uniemożliwiły odpowiedzi. W serwisie cerkiew pl. o. Pańkowski na zadane pytania czy można wziąć ślub najpierw w cerkwi a następnie w kościele odpowiada twierdząco, zresztą takie wypowiedzi pojawiają się tam wieokrotnie. Jednak zapytany ksiądz katolicki stwierdził iz było by to powtórzeniem sakramentów… Proszę w związku z tym o odpowiedź jak to właściwie jest? Czy taka sytuacja jest możliwa, i skąd ta rozbieżność opinii.. Z niecierpliwością czekam na odpowiedz. Dziękuję serdecznie
Prawo kanoniczne zabrania przed lub po kościelnym zawarciu małżeństwa stosować inne religijne zawarcie tego samego małżeństwa w celu ponownego wyrażenia zgody małżeńskiej lub jej odnowienia. Małżeństwo — w tradycji prawnej i teologicznej Kościoła łacińskiego — jest umową, stworzoną przez wyrażoną publicznie i zgodnie z prawem zgodę obu stron. Umowa ta jest dozgonna, wyłączna i jedyna — dlatego jeżeli została zawarta w sposób ważny nie mozna jej powtarzać po raz kolejny.
Nie znam odpowiedzi o. Pańkowskiego z serwisu cerkiew.pl. Dlatego trudno jest mi się ustosunkować do zadanego tam pytania i danej odpowiedzi. Dla Kościoła katolickiego- przy ślubie osób o różnej przynależności kościelnej: katolickiej i prawosławnej — możliwy jest i całkowicie dopuszczalny czynny udział księdza prawosławnego w uroczystości zawarcia małżeństwa w Kościele katolickim. Może on prowadzić poszczególne modlitwy, czytać Pismo św., wygłosić kazanie czy udzielić błogosławieństwa. Ważne jest jedynie aby samo odpytanie narzeczonych i wyrażenie przez nich zgody na małżeństwo odbyło się jeden raz. Zabroniony byłby taki obrzęd, w którym asystujący ksiądz katolicki i niekatolicki, stosując równocześnie własny obrzęd, pytaliby równocześnie czy po kolei o wyrażenie zgody stron. Niestety, z tego co wiem, Kościół prawosławny w Polsce często zabrania takiego udziału swoim duchownym.
Z racji poważnych przyczyn można również prosić biskupa strony katolickiej o dyspensę od obowiązku zawarcia małżeństwa przed proboszczem katolickim. Wówczas strona katolicka może zawrzeć małżeństwo podczas nabożeństwa w Cerkwi prawosławnej, zgodnie z tradycją i kanonami tego Kościoła. Ze strony katolickiej może uczestniczyć wówczas czynnie podczas takiego ślubu duchowny katolicki, trzeba to jednak uzgodnić z proboszczem prawosławnym, który musi wyrazić zgodę i określić — jako gospodarz — sposób uczestnictwa w uroczystości katolickiego duchownego.
W sytuacji kiedy uczestnictwo duchownego prawosławnego w uroczystości ślubnej w Kościele katolickim, lub duchownego katolickiego w Cerkwi byłoby niemożliwe — można by jak sadzę — udać się jedynie po ślubie w Cerkwi lub w Kościele katolickim do duchownego drugiej ze stron po błogosławieństwo dla nowozaślubionych. Ze strony Kościoła katolickiego istotne jest, aby błogosławieństwo to nie miało charakteru zawarcia po raz kolejny małżeństwa i nie było ponawiane ślubowanie.
Proszę również zapoznać się z innymi artykułami w naszym serwisie poświęconymi problematyce małżeństw osób o różnej przynależności kościelnej. Trzeba pamiętać, iż dla strony katolickiej jak i prawosławnej, wymagana jest zawsze zgoda właściwego biskupa, katolickiego i prawosławnego, dla takiego małżeństwa. Dla strony katolickiej o takie zezwolenie, i ewentualnie o dyspensę, jeżeli ślub odbędzie się w Cerkwi, występuje proboszcz strony katolickiej, która będzie poproszona o podpisanie zobowiązań, dotyczących zachowania swojej wiary i dołożenia starań, aby dzieci były ochrzczone i wychowane w Kościele katolickim. Trzeba się liczyć z tym, iż strona prawosławna podejmie podobne zobowiązania wobec swojego Kościoła.
Od kilkunastu lat nasi zwierzchnicy kościelni prowadzą rozmowy na temat wspólnego porozumienia dotyczącego zawierania i wzajemnego uznawania małżeństw osób przynależących do różnych Kościołów. takie porozumienia są w wielu innych krajach standardem od wielu lat. Podczas ostatniej wizyty w Polsce papież Benedykt XVI apelował o szybkie zakończenie prac nad tym dokumentem. Miejmy nadzieję, iż rozmowy i prace, postępujące do tej pory niemrawo, wreszcie przyniosą konkretne owoce.
ks.Klaudiusz Nowacki-Stuhr