Dlaczego nie czcimy szabatu?
- 29 września, 2005
- przeczytasz w 3 minuty
Od pewnego czasu nurtuje mnie sprawa szabatu. Dlaczego my katolicy święcimy niedziele, a nie sobotę skoro 3 przykazanie brzmi: PAMIETAJ O DNIU SZABATU ABY GO USWIECAC.SZEść DNI BEDZIESZ PRACOWAL A W SIODMYM DOPOCZNIESZ BO JEST TO SZABAT PANA BOGA TWEGO.… Po zmartwychwstaniu Jezusa apostołowie nie święcili niedzieli jako dnia w którym Jezus zmartwychwstał a nadal sobotę. Skoro Szabat jest tak bardzo ważny dla Boga że nie pozwolił pracować nawet wołowi, ani gościowi, […]
Od pewnego czasu nurtuje mnie sprawa szabatu. Dlaczego my katolicy święcimy niedziele, a nie sobotę skoro 3 przykazanie brzmi: PAMIETAJ O DNIU SZABATU ABY GO USWIECAC.SZEść DNI BEDZIESZ PRACOWAL A W SIODMYM DOPOCZNIESZ BO JEST TO SZABAT PANA BOGA TWEGO.… Po zmartwychwstaniu Jezusa apostołowie nie święcili niedzieli jako dnia w którym Jezus zmartwychwstał a nadal sobotę. Skoro Szabat jest tak bardzo ważny dla Boga że nie pozwolił pracować nawet wołowi, ani gościowi, który do nas zajdzie i skoro Jezus zmartwychwstał w niedzielę, bo w szabat nie wolno było nic robić, nawet grzebać zmarłego, to czemu my nie stosujemy się do tego?
Myślałam że może w naszym kalendarzu niedziela jest siódmym dniem tygodnia ale zerknęłam do encyklopedii i niedziela jest pierwszym dniem. Więc o co chodzi co z tym 3 przykazaniem? Protestanci mówią że niedziela była pogańskim świętem boga słońca — zresztą sama nazwa z angielskiego: SAN-SłOńCE DAY-DZIEń. Czyżby nauka kościoła była oparta tylko na tadycji — ale jakiejś pogańskiej? Bardzo proszę kogoś kompetentnego o odpowiedź. Jestem matką dwójki dzieci i chciałabym je dobrze wychować tzn. aby podobały się Bogu.
* * *
Porusza Pani parę wątków — zacznijmy od końca, pyta Pani:
1. “Czyżby nauka kościoła była oparta tylko na tradycji-ale jakiejś pogańskiej?” Nie ma kościoła bez Tradycji. Czyta Pani Biblię, która powstała z ustnej Tradycji, którą czasem dziesiątki czy setki lat przekazywano, zarówno treść jak i formę. Wie Pani, które księgi są biblijne dzięki Tradycji, która to ustaliła.Czyta Pani teksty biblijne przyjmując jakąś tradycję ich interpretowania i jednocześnie tworząc własną. Nie da się czytać Biblii bez jakiejkolwiek tradycji, nawet jeśli pozna Pani hebrajski i koine. Każde wyznanie czyta Biblię w jakiejś tradycji — np. adwentyści opierają się i nawiązują do tradycji millerowskiej oraz pani Ellen White (XIX wiek) a luteranie — Ksiąg Wyznaniowych (XVI wiek), prawosławie — Ojców Kościoła.
2. Nieporozumienie co do niedzieli i dopatrywanie się znaczeń pogańskich może wynikać stąd,że rzeczywiście niektórzy protestanci słabo znają tradycję Kościoła wcześniejszą niż wyznaczają ich reformatorzy czy kaznodzieje. Rzeczywiście Luter w Dużym Katechizmie nie zaznacza wcale chrystocentrycznego i chrystologicznego znaczenia niedzieli, uważając że mógłby być to każdy inny dzień, byleby czytano Słowo Boże. Jednak świętowanie niedzieli jako pamiątki zmartwychwstania jest starsze niż sam skład Nowego Testamentu. Odejście od tej starej tradycji chrześcijańskiej, poświadczonej w Dziejach Apostolskich, widzimy także u adwentystów i w różnych małych grupach sabatarian.
Semantyka dnia tygodnia może budzić skojarzenia niechrześcijańskie, chrystologiczny sens dnia Ósmego najbardziej widać w języku rosyjskim, który niedzielę nazywa zmartwychwstaniem.
3.Szabat został przyjęty jako ukoronowanie dzieła stworzenia, a więc największe święto. Jednocześnie świętowanie niedzieli przez chrześcijan jest starszą i wcześniej poświadczoną tradycją niż księgi Nowego Testamentu i samo Credo. Wspólnie świętowana niedziela była jednym z filarów tożsamości chrześcijan — zbierali się, by uczcić zmartwychwstanie Chrystusa; spotkanie niedzielne było tym, co odróżniało ich od Żydów którzy nie przyjęli Mesjasza.
Słusznie zauważa Pani, że to pierwszy dzień tygodnia. Dla pierwszych chrześcijan, mniej skupionych na grzechu pierworodnym, a bardziej na wcieleniu i zmartwychwstaniu, Chrystus swym życiem i dziełem “uczynił wszystko nowe”, tym samym “rozpoczął ósmy dzień stworzenia”, nowy eon, nowy czas jako doskonały Sługa Pański, ukoronowanie stworzenia. Pochwałę Ósmego Dnia stworzenia w chwale znajdujemy więc w modlitwie wczesnochrześcijańskiej, u Ojców Kościoła, w liturgiach starochrześcijańskich. Zwiedzając bardzo stare kościoły oraz cerkwie zobaczy Pani ośmiokątne chrzcielnice, bo wrażliwi na symbole pierwsi chrześcijanie przedstawiali w ten sposób zanurzenie w ósmy dzień stworzenia, a więc dzieło życie i śmierć Chrystusa.Tak wiec świętując niedzielę jest Pani w tradycji pierwszych chrześcijan, apostołów i Kościoła pierwotnego, czcząc pamiatkę zmartwychwstania, bez którego próżna nasza wiara i nie ma zbawienia.
Katarzyna Lis
::Ekumenizm.pl: Czy sobota jest 7‑mym czy 6‑tym dniem tygodnia?