Ekumenizm w Polsce i na świecie

Dziewczynki-boginie będą miał większe prawa?


Wiel­bio­ne przez wie­ki jako bogi­nie, żyją­ce w odosob­nie­niu w świą­ty­niach, “kuma­ri”, czy­li “dziew­czyn­ki bogi­nie” z Nepa­lu otrzy­ma­ły teraz pomoc od Naj­wyż­sze­go Try­bu­nał tego kra­ju, któ­ry uznał, że mają one pra­wo do dzie­ciń­stwa. W ten spo­sób Naj­wyż­szy Try­bu­nał Nepa­lu odpo­wie­dział na skar­gę sprzed trzech lat, któ­rą zło­ży­ła adwo­kat i dzia­łacz­ka praw czło­wie­ka, Pun Devi Maha­rian, według któ­rej “dziew­czyn­ki bogi­nie” były pozba­wio­ne należ­ne­go im pod­sta­wo­we­go pra­wa do nauki, wol­no­ści […]


Wiel­bio­ne przez wie­ki jako bogi­nie, żyją­ce w odosob­nie­niu w świą­ty­niach, “kuma­ri”, czy­li “dziew­czyn­ki bogi­nie” z Nepa­lu otrzy­ma­ły teraz pomoc od Naj­wyż­sze­go Try­bu­nał tego kra­ju, któ­ry uznał, że mają one pra­wo do dzie­ciń­stwa.

W ten spo­sób Naj­wyż­szy Try­bu­nał Nepa­lu odpo­wie­dział na skar­gę sprzed trzech lat, któ­rą zło­ży­ła adwo­kat i dzia­łacz­ka praw czło­wie­ka, Pun Devi Maha­rian, według któ­rej “dziew­czyn­ki bogi­nie” były pozba­wio­ne należ­ne­go im pod­sta­wo­we­go pra­wa do nauki, wol­no­ści swo­bod­ne­go poru­sza­nia się i opie­ki medycz­nej.

Try­bu­nał popro­sił rząd, aby ten utrzy­mu­jąc tra­dy­cję, spraw­dzał jed­nak odtąd, czy “kuma­ris” nie są pozba­wia­ne pra­wa do nauki i zdro­wia, zgod­nie z wyma­ga­nia­mi UNICEF.

“Kuma­ris” są selek­cjo­no­wa­ne pomię­dzy dziew­czyn­ka­mi, któ­re jesz­cze nie zaczę­ły mie­siącz­ko­wać, przy czym mają one posia­dać 36 czy­nią­cych je “dosko­na­łe” cnót. W ten spo­sób sta­ją się one opie­kun­ka­mi hin­du­sów i bud­dy­stów, chro­niąc ich przed zaku­sa­mi demo­nów.

Jako “bogi­nie” muszą jeść jed­nak jedy­nie rytu­al­nie czy­ste pokar­my, ogra­ni­czyć się do życia jedy­nie w świą­ty­ni i nie mogą mieć kon­tak­tu z inny­mi, tj. iść do szko­ły i bawić się z inny­mi dzieć­mi. Muszą wieść takie życie aż do dnia swo­jej pierw­szej mie­siącz­ki.

Raz w roku “kuma­ris” wycho­dzą ze świą­ty­ni w stroj­nej pro­ce­sji, aby roz­da­wać bło­go­sła­wień­stwa. Zazwy­czaj prze­by­wa­ją jed­nak w jed­nej z trzech świą­tyń: w Kat­man­dú, Lalit­pur i Bhak­ta­pur.

Obroń­cy praw dzie­ci uwa­ża­ją, że “kuma­ris” zosta­ją pozba­wio­ne dzie­ciń­stwa. Pod wpły­wem ich pre­sji w ostat­nich latach doko­na­no pew­nych nie­śmia­łych reform, jak np. dopusz­czo­no je do oświa­ty, ale jedy­nie danej im przez spe­cjal­ne­go opie­ku­na, aby póź­niej, kie­dy prze­sta­ną być “bogi­nia­mi”, łatwiej im było powró­cić do nor­mal­ne­go życia.

Ostat­nio rzą­dy w Nepa­lu prze­ję­li maoiści. Nie wia­do­mo jesz­cze, jaką decy­zję w spra­wie “kuma­ris” podej­mie nowy rząd, któ­ry z pew­no­ścią nie będzie chciał wejść w kon­flikt ze sta­rą tra­dy­cją reli­gij­ną.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.