Ewolucja
- 22 kwietnia, 2003
- przeczytasz w 2 minuty
Jakie jest obecne stanowisko KRK na temat teorii ewolucji? Odpowiada dr Tomasz P. Terlikowski — redaktor naczelny EAI Ekumenizm.pl Teoria ewolucji jest teorią z dziedziny nauki, w tej sferze zaś Kościół nie powinien (choć w historii niestety robił to) zajmować stanowiska, bowiem nauka Kościoła dotyczy zupełnie innej sfery. Jednak teolodzy w większości nie widzą sprzeczności między teorią ewolucji a doktryną stworzenia świata przez Boga. Oba te twierdzenia odnoszą się […]
Jakie jest obecne stanowisko KRK na temat teorii ewolucji?
Odpowiada dr Tomasz P. Terlikowski — redaktor naczelny EAI Ekumenizm.pl
Teoria ewolucji jest teorią z dziedziny nauki, w tej sferze zaś Kościół nie powinien (choć w historii niestety robił to) zajmować stanowiska, bowiem nauka Kościoła dotyczy zupełnie innej sfery.
Jednak teolodzy w większości nie widzą sprzeczności między teorią ewolucji a doktryną stworzenia świata przez Boga. Oba te twierdzenia odnoszą się bowiem do innego poziomu poznania i jako takie nie muszą być sprzeczne. Bóg mógł stworzyć świat w 7 dni, ale mógł to zrobić w ciągu długiego procesu ewolucji. Kreacja mogła być natychmiastowa, ale mogła też być ewolucyjna.
Problemem jest tylko pytanie o stworzenie człowieka i jego upadek, ale i tu większość teologów uważa, że nie ma tu sprzeczności. Opowieść o upadku jest bowiem mitem, który wyraża pewną prawdę o naturze i sytuacji człowieka, a nie jest opowieścią przedstawiająca wydarzenia historyczne. Równie dobrze zatem mogło być tak, że rzeczywiście kiedyś istniała jakaś pierwsza para ludzka (stworzona momentalnie, lub powstała z jakiegoś innego gatunku), która zgrzeszyła, jak i tak, że pierwsi ludzie zgrzeszyli i trwali w specyficznym stanie, który zaczęli przekazywać kolejnym pokoleniom. Ważne jest tu w zasadzie tylko stwierdzenie, że sytuacja człowieka jest sytuacją po upadku, po grzechu, nie ma zaś znaczenia JAK (empirycznie) do tego doszło.