Jowialność Jezusa
- 11 kwietnia, 2004
- przeczytasz w 3 minuty
W dzisiejszym świecie, w którym króluje sceptycyzm i przeświadczenie, że nie jest możliwa walka z panującą w świecie krzywdą, ważne jest, aby chrześcijanie przypomnieli sobie o istnieniu broni, która wielokrotnie okazywała się skuteczna w konfrontacji ze złem. Ta bronią jest humor, pogoda ducha — jak twierdzi Chilijczyk, katolicki teolog, Diego Irarrázaval. Irarrázaval jest dyrektorem Instytutu Studiów Aymaras (IDEA), z siedzibą w andyjskim depertamencie Puno, na południu Peru, oraz wykładowcą Biblijnego Uniwersytetu […]
W dzisiejszym świecie, w którym króluje sceptycyzm i przeświadczenie, że nie jest możliwa walka z panującą w świecie krzywdą, ważne jest, aby chrześcijanie przypomnieli sobie o istnieniu broni, która wielokrotnie okazywała się skuteczna w konfrontacji ze złem. Ta bronią jest humor, pogoda ducha — jak twierdzi Chilijczyk, katolicki teolog, Diego Irarrázaval.
Irarrázaval jest dyrektorem Instytutu Studiów Aymaras (IDEA), z siedzibą w andyjskim depertamencie Puno, na południu Peru, oraz wykładowcą Biblijnego Uniwersytetu Ameryki Łacińskiej — Obręb Limy. Napisał on książkę “Jowialny Jezus”, wydaną przez Wydawnictwo Paulinas w języku hiszpańskim w Peru i po portugalsku w Brazylii.
Autor twierdzi w niej, że humor odegrał ważną rolę w walce przeciw dyktatorowi Augustowi Pinochetowi w Chile, Franiszkowi Franco w Hiszpanii, czy przeciw radzieckiemu komunizmowi w Europie Wschodniej. Nie chodziło wtedy jednak o żadne agresywne dowcipy, które często można usłyszeć w tutejszych mediach, a które upokarzają i obrażają kobiety, czarnoskórych czy tubylczych Indian. Katolicki teolog wskazuje na fakt, że chrześcijaństwo Ameryki Łacińskiej, przesiąknięte katolicyzmem, kładzie zbyt wielki nacisk na Jezusa ukrzyżowanego, cierpiącego, obolałego. Protestantyzm również odziedziczyło po katolicyzmie “poważny” nacisk na doktrynę, na potrzebę nauczania “żyjącego w ignorancji” ludu. Tubylczy lud andyjski odpowiedział na dominującą kontrolę Hiszpanów humorem, będącym ukrytym sposobem naśmiewania się z wielkich tego świata. Niestety, egzegeci raczej bardzo mało mówią o chrześcijańskiej radości.
Na podstawie opinii psychologów i lekarzy Diego Irarrazaval twierdzi, że istnieje 56 różnych sposobów uśmiechania się, w które zaangażowane jest większość mięśni twarzy. Pomimo tego śmiech w międzyludzkich relacjach nie ma większej wartości, jak stwierdza pisarz.
Czytając Biblię napotykamy wiele humorystycznych wątków, szczególnie w Starym Testamencie, teolog jednak także w Nowym Testamencie napotkał aż 167 odniesień posiadających elementy humoru, które analizuje w 9 rozdziałach swojej książki. Irarrazaval odnalazł w Nowym Testamencie sytuacje właściwe dla palestyńskiej kultury, ludowego języka, które zdają się być zaskakujące, bo humor zawsze posiada elementy zaskoczenia, ale które ukazują, że Jezusa nawet wobec silnej władzy religijnej świątynnych kapłanów, nie opuszcza dobry humor, czy też był w stanie mieć odrobinę dystansu do tych poważnych kłótni z uczonymi w Piśmie
Istnieje cała lista zwrotów używanych przez Jezusa, za pomocą których burzy on mit kapłanów jako osób szczególnych, ukazując gołą prawdę na ich temat. Galilijczyk z prowincji, bez formalnego wykształcenia, odwołuje się do jowialności, aby “utrzeć im nosa”
Irarrazaval stwierdza, że wspomnienie jowialnego oblicza Jezusa jest czymś bardzo ważnym w rzeczywistości, w jakiej żyją ludzie Trzeciego Świata. Dotyczy to zwłaszcza dzieła ewangelizacji, w którym ewangelizujący powinni pamietać, że ich rolą nie jest bycie doktrynalnymi mistrzami, ale raczej osobami otwartymi na wzajemną relację, tak aby wspólnie, z wzajemną sympatią i radością wynikającą z wolności, poszukiwać z ewangelizowanymi Boga.