Ekumenizm w Polsce i na świecie

Król Kambodży popiera małżeństwa homoseksualne


Moż­li­we, że głos kró­la Kam­bo­dży spo­wo­du­je, że kraj ten będzie dru­gim po Taj­wa­nie pań­stwem azja­tyc­kim dopusz­cza­ją­cym mał­żeń­stwa tej samej płci. W zeszły pią­tek (20 lute­go) 81-let­ni król Noro­dom Siha­no­uk stwier­dził, że pary homo­sek­su­al­ne powin­ny mieć moż­li­wość praw­ne­go zale­ga­li­zo­wa­nia swo­je­go związ­ku. Odręcz­na notat­ka kró­la, napi­sa­na po fran­cu­sku, poja­wi­ła się na jego stro­nie inter­ne­to­wej pod adre­sem http://www.norodomsihanouk.info/. Król stwier­dza w niej m.in., że Kam­bo­dża, jako kraj, któ­ry wybrał […]


Moż­li­we, że głos kró­la Kam­bo­dży spo­wo­du­je, że kraj ten będzie dru­gim po Taj­wa­nie pań­stwem azja­tyc­kim dopusz­cza­ją­cym mał­żeń­stwa tej samej płci. W zeszły pią­tek (20 lute­go) 81-let­ni król Noro­dom Siha­no­uk stwier­dził, że pary homo­sek­su­al­ne powin­ny mieć moż­li­wość praw­ne­go zale­ga­li­zo­wa­nia swo­je­go związ­ku.

Odręcz­na notat­ka kró­la, napi­sa­na po fran­cu­sku, poja­wi­ła się na jego stro­nie inter­ne­to­wej pod adre­sem http://www.norodomsihanouk.info/. Król stwier­dza w niej m.in., że Kam­bo­dża, jako kraj, któ­ry wybrał w 1993 r. dro­gę libe­ral­nej demo­kra­cji, powi­nien zezwo­lić swo­im oby­wa­te­lom na zawie­ra­nie mał­żeństw pomię­dzy męż­czy­zną a męż­czy­zną, bądź też kobie­tą a kobie­tą.

Prze­by­wa­ją­cy obec­nie w Peki­nie monar­cha wypo­wia­da się pozy­tyw­nie rów­nież o tra­swe­sty­tach, stwier­dza­jąc, że powin­ni być akcep­to­wa­ni i dobrze trak­to­wa­ni przez wszyst­kich oby­wa­te­li. Król wypo­wie­dział się też, że homo­sek­su­ali­ści są stwo­rze­ni przez Boga, któ­ry naj­wy­raź­niej apro­bu­je róż­no­rod­ność swe­go stwo­rze­nia tak­że w kwe­stii życia sek­su­al­ne­go.

Król Noro­dom Siha­no­uk jest monar­chą kon­sty­tu­cyj­nym bez wła­dzy wyko­naw­czej, ale jest wyso­ce sza­no­wa­ny i sta­no­wi auto­ry­tet dla swo­ich oby­wa­te­li. Jego suge­stie doty­czą­ce poli­ty­ki są z regu­ły bra­ne pod uwa­gę (obec­nie rząd Kam­bo­dży roz­pa­tru­je jego pro­po­zy­cję mia­no­wa­nia kró­lo­wej Noro­dom Moni­ne­ath Siha­no­uk regent­ką w przy­pad­ku śmier­ci kró­la). Jest zatem wyso­ce praw­do­po­dob­ne, że ewen­tu­al­na pró­ba wpro­wa­dze­nia mał­żeństw homo­sek­su­al­nych zakoń­czy się suk­ce­sem.

Reli­gia panu­ją­ca w Kam­bo­dży — bud­dyzm odła­mu the­ra­va­dy — nie wypo­wia­da się jed­no­znacz­nie w kwe­stii homo­sek­su­ali­zmu. Co praw­da bud­dyzm the­ra­va­dy gene­ral­nie skła­nia się do pochwa­ły celi­ba­tu (jako że wszel­kie ziem­skie przy­wią­za­nia i zobo­wią­za­nia są prze­szko­dą w osią­gnię­ciu oświe­ce­nia), a co za tym idzie, do lek­ce­wa­że­nia wszel­kich prze­ja­wów ludz­kiej sek­su­al­no­ści — ale nie ozna­cza to abso­lut­nie jej potę­pie­nia.

Bud­dyzm odrzu­ca dys­kry­mi­na­cję ze wzglę­du na orien­ta­cję sek­su­al­ną — potę­pio­ne są jedy­nie te sto­sun­ki sek­su­al­ne, do któ­rych docho­dzi wsku­tek prze­mo­cy, oszu­stwa i/lub oszo­ło­mie­nia alko­ho­lem lub nar­ko­ty­ka­mi. W języ­ku khmer­skim nie ma gene­ral­nie ter­mi­nów na okre­śle­nie homo­sek­su­ali­zmu, bisek­su­ali­zmu czy hete­ro­sek­su­ali­zmu. Związ­ki homo­sek­su­al­ne są trak­to­wa­ne jako jed­na z opcji życia sek­su­al­ne­go, i dopó­ki dana oso­ba wypeł­nia swo­je powin­no­ści pro­kre­acyj­ne w sto­sun­ku do rodziny/rodu, nikt nie ma do niej spe­cjal­nych pre­ten­sji. Zja­wi­sko homo­fo­bii jest spo­ty­ka­ne prak­tycz­nie tyl­ko w spo­łecz­no­ściach miesz­ka­ją­cych w Kam­bo­dży cudzo­ziem­ców.

Dzia­ła­cze praw czło­wie­ka pod­kre­śla­ją, że jed­nym ze skut­ków ubocz­nych postę­pu­ja­cej wester­ni­za­cji Kam­bo­dży może być wpro­wa­dze­nie nie­zna­nej dotych­czas wro­go­ści w sto­sun­ku do homo­sek­su­ali­stów — wyra­ża­ją jed­nak nadzie­ję, że bud­dyj­ska tole­ran­cja w połą­cze­niu ze wzro­stem pozio­mu edu­ka­cji spo­łe­czeń­stwa będzie w sta­nie dać tej wro­go­ści odpór.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.