Ekumenizm w Polsce i na świecie

Małżeństwo katolicko-baptystyczne


Chcia­ła­bym się dowie­dzieć, czy jako kato­licz­ka mogę liczyć na ślub kościel­ny z człon­kiem KChB? Czy ksiądz kato­lic­ki zgo­dzi się na udzie­le­nie nam ślu­bu w koście­le kato­lic­kim sko­ro mój narze­czo­ny porzu­cił kato­li­cyzm i prze­szedł kil­ka lat temu na pro­te­stan­tyzm? Jemu nie spra­wia róż­ni­cy czy ślub odbę­dzie się w koście­le czy w zbo­rze, ale­ja­wo­la­ła­bym ślub kato­lic­ki. Czy za ślub z kato­licz­ką moje­mu narze­czo­ne­mu nie gro­zi wyklu­cze­nie z KChB?Spra­wa mał­żeństw pomię­dzy oso­ba­mi o róż­nej przy­na­leż­no­ści kościel­nej jest przed­sta­wio­na […]


Chcia­ła­bym się dowie­dzieć, czy jako kato­licz­ka mogę liczyć na ślub kościel­ny z człon­kiem KChB? Czy ksiądz kato­lic­ki zgo­dzi się na udzie­le­nie nam ślu­bu w koście­le kato­lic­kim sko­ro mój narze­czo­ny porzu­cił kato­li­cyzm i prze­szedł kil­ka lat temu na pro­te­stan­tyzm? Jemu nie spra­wia róż­ni­cy czy ślub odbę­dzie się w koście­le czy w zbo­rze, ale­ja­wo­la­ła­bym ślub kato­lic­ki. Czy za ślub z kato­licz­ką moje­mu narze­czo­ne­mu nie gro­zi wyklu­cze­nie z KChB?

Spra­wa mał­żeństw pomię­dzy oso­ba­mi o róż­nej przy­na­leż­no­ści kościel­nej jest przed­sta­wio­na – od stro­ny kato­lic­kiej — w Instruk­cji Epi­sko­pa­tu Pol­ski o przy­go­to­wa­niu do zawar­cia mał­żeń­stwa, w rozdziale“Małżeństwa mie­sza­ne i im podob­ne”, nn 71–93.Może wiec Pani “liczyć na ślub kościel­ny” z człon­kiem KChB, nawet jesli jest to oso­ba, któ­ra była kie­dyś ochrzczo­na w Koście­le kato­lic­kim. W powyż­szej Instruk­cji znaj­dzie Pani wszel­kie szcze­gó­ło­we wyma­ga­nia i “pro­ce­du­ry” zwia­za­ne z zawie­ra­niam takie­go mał­żeń­stwa.

Kościół kato­lic­ki co praw­da odra­dza — ale nie unie­moż­li­wia! — zawie­ra­nia mał­żeństw o róż­nej przy­na­leż­no­ści kościel­nej mał­żon­ków. Tro­ską Kościo­ła jest przede wszyst­kim jed­ność mał­żon­ków: róż­ni­cew spo­so­bie wyra­ża­nia i prak­ty­ko­wa­nia swo­jej wia­ry mogą stać się zarze­wiem kon­flik­tu. Utrud­nio­ne może stać się tak­że reli­gij­ne wycho­wa­nie dzie­ci. Dla­te­go w przy­go­to­wa­niu narze­czo­nych do takie­go mał­żeń­stwa, oprócz tego wszyst­kie­go, co obej­mu­je przy­go­to­wa­nie do każ­de­go mał­żeń­stwa zawie­ra­ne­go w Koście­le kato­lic­kim, narze­cze­ni­win­ni zwró­cić uwa­gę na te pro­ble­my. Taki­sens mają prze­wi­dzia­ne w Instruk­cji „pro­ce­du­ry” przy zawie­ra­niu mał­żeństw o róż­nej przy­na­leż­no­ści kościel­nej, i muszą być one rozu­mia­ne w kon­tek­ście całe­go przy­go­to­wa­nia do zawar­cia­ja­kie­go­kol­wiek mał­żeń­stwa.


Jed­nak­że sto­su­nek Koscio­ła do takich mał­żeństw nie jest tyl­ko nega­tyw­ny. Kościół kato­lic­ki dostrze­ga tak­że pozy­tyw­na rolę, jaką mogą ode­grać mał­żeń­stwa o róż­nej przy­na­leż­no­ści kościel­nej: Z dru­giej stro­ny har­mo­nij­nie żyją­ce mał­żeń­stwa i rodzi­ny nie­jed­no­li­te wyzna­nio­wo mogą i powin­ny się stać w dzi­siej­szym kli­ma­cie eku­me­nicz­nym płasz­czy­zną, na któ­rej będą prze­zwy­cię­ża­ne podzia­ły. W atmos­fe­rze rodzin­nej miło­ści łatwiej moż­na osią­gnąć pozna­nie odmien­nych tra­dy­cji reli­gij­nych oraz obo­pól­nie wzbo­ga­cać się auten­tycz­ny­mi war­to­ścia­mi reli­gij­ny­mi. Mał­żeń­stwa i rodzi­ny o róż­nej przy­na­leż­no­ści kościel­nej mogą się stać przy­kła­dem zgod­ne­go dawa­nia świa­dec­twa Ewan­ge­lii (Instruk­cja Epi­sko­pa­tu Pol­ski o dusz­pa­ster­stwie mał­żeństw o róż­nej przy­na­leż­no­ści kościel­nej


Dla­te­go róż­ni­ca w przy­na­leż­no­ści kościel­nej narze­czo­nych, z któ­rych przy­naj­mniej jed­no jest kato­li­kiem; ani fakt sam w sobie, iż jed­no z nup­tu­rien­tów aktem for­mal­nym odłą­czy­ło się w prze­szło­ści od peł­nej wspól­no­ty z Kościo­łem kato­lic­kim, nie sta­no­wi jesz­cze pod­sta­wy do odmo­wy asy­sto­wa­nia przez upraw­nio­ne­go księ­dza przy zawie­ra­niu przez nich mał­żeń­stwa w Koście­le kato­lic­kim – o ile nie ist­nie­ją prze­szko­dy opi­sa­ne w Kodek­sie Pra­wa Kano­nicz­ne­go, któ­re doty­czą wszyst­kich mał­żeństw.


Nie wiem nato­miast, czy Pani narze­czo­ne­mu może gro­zić „wyrzu­ce­nie” z KChB z powo­du ślu­bu z kato­licz­ką. W swo­jej dekla­ra­cji nt. Mał­żeń­stwa i rodzi­ny KChB oświad­cza m.in. (KChB) Uzna­je mał­żeń­stwo oso­by wie­rzą­cej (odro­dzo­nej) z nie­wie­rzą­cą (nie­odro­dzo­ną) za nie­zgod­ne z wolą Bożą (2 Kor 6, 14–15; 1 Kor 7, 39b.16; Ef 5,21–25; 1 Pt 3,7; 1 J 2,15), z wyjąt­kiem sytu­acji opi­sa­nej w 1 Kor 7,12–14. Dla zbo­ru Kościo­ła Chrze­ci­jan Bap­ty­stów będzie mia­ło więc zna­cze­nie, nie tyle czy jest Pani kato­licz­ką, ale czy — w świe­tle wyzna­wa­nej przez bap­ty­stów tra­dy­cji reli­gij­nej — moż­na Panią uznać za “wie­rzą­cą (odro­dzo­ną)”. Myślę, iż dla Pań­stwa będzie naj­le­piej spo­tkać się z dusz­pa­ste­rza­mi obu stron — pasto­rem i ksie­dzem — i w bez­po­śred­nim kon­tak­cie i dusz­pa­ster­skiej roz­mo­wie wyja­śnić wszyst­kie wąt­pli­wo­ści.


Pozdra­wiam ser­decz­nie


Piotr Timus

:: Ekumenizm.pl: Kato­licz­ka – pro­te­stant


:: Ekumenizm.pl: Ślub kato­licz­ki z zie­lo­no­świąt­kow­cem


:: Zob. też Dyrek­to­rium eku­me­nicz­ne nn 143–160

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.