Fundamentalizm jako westernizacja islamu
- 22 grudnia, 2004
- przeczytasz w 2 minuty
Korzeni współczesnego islamskiego fundamentalizmu nie należy szukać w tradycyjnym islamie, Koranie czy prawie szariatu, ale w westernizacji i europeizacji tej religii — stwierdza francuski socjolog Olivier Roy w opublikowanej ostatnio książce “Zglobalizowany islam: w poszukiwaniu Nowej Ummy”. Nowa forma islamu, której kształtowanie obserwować można zaobserwować na Zachodzie, zdaniem Roy, nie ma nic wspólnego z tradycją tej religii. Ukształtowała się ona jako odpowiedź na globalizację, emigrację oraz poszukiwania nowej duchowości i mocnych zasad moralnych […]
Korzeni współczesnego islamskiego fundamentalizmu nie należy szukać w tradycyjnym islamie, Koranie czy prawie szariatu, ale w westernizacji i europeizacji tej religii — stwierdza francuski socjolog Olivier Roy w opublikowanej ostatnio książce “Zglobalizowany islam: w poszukiwaniu Nowej Ummy”.
Nowa forma islamu, której kształtowanie obserwować można zaobserwować na Zachodzie, zdaniem Roy, nie ma nic wspólnego z tradycją tej religii. Ukształtowała się ona jako odpowiedź na globalizację, emigrację oraz poszukiwania nowej duchowości i mocnych zasad moralnych przez ludzi Zachodu.
Współczesny fundamentalizm jest również reakcją na wyrwanie islamu z kontekstu wytworzonej przez niego kultury, związków rodzinnych czy językowych. To, co do niedawna było skutkiem tradycji, obecnie staje się sprawą indywidualnego wyboru, dokonywanego przez samotne, pozbawione struktur społecznych jednostki. Widać to doskonale w czysto indywidualistycznym uzasadnieniu powodu, dla którego zachodnie muzułmanki noszą islamskie chusty. Pytane o to często odpowiadają: bo mam takie prawo, to mój wybór. W tradycyjnych formach islamu taka odpowiedź jest absurdalna, natomiast w świecie zachodnim odnajduje swoją wartość. To właśnie ta indywidualistyczna forma islamu, najmocniej wiąże się z przemocą czy terroryzmem.
Roy zwraca także uwagę na fakt, że niemal wszyscy islamscy terroryści należą do grupy, którą można określić jako born again muslims: pochodzą ze zlaicyzowanych rodzin, odebrali wykształcenie na Zachodzie, i zwykle porzucili religię ojców, by odkryć ją po wielu latach. Źródłem ich wiary jest, podobnie jak w przypadku wielu radykalnych protestantów — nawrócenie, niecodzienne przeżycie, spotkanie czy odczucie, które przemieniło ich życie. Podobnie jak protestanccy fundamentaliści, podobnie ich islamscy koledzy zwracają uwagę raczej na osobiste nawrócenie niż na wspólnotę, a istotniejsze dla nich są przeżycia niż tradycja.
Zdaniem socjologa w przypadku nowo nawróconych muzułmanów ich radykalizm jest zwrócony przeciwko ich starej kulturze i przypomina radykalizm zrewoltowanej młodzieży z lat 60. i 70. Bycie muzułmaninem jest wyborem ideologicznym, podobnym do tego, jakiego dokonywali aktywiści czarnych, gejów czy alterglobalistów. Chodzi tu raczej o bycie przeciw Zachodowi, niż o własną tożsamość.