Kobiety a judaizm ortodoksyjny
- 2 lipca, 2003
- przeczytasz w 1 minutę
Ponad tysiąc kobiet obradowało nad rolę kobiety w ortodoksyjnym judaizmie w Jerusalem International Convention Center. Uczestniczyły one w trzecim już międzynarodowym spotkaniu organizowanym przez Kolech Forum Kobiet Religijnych. Prof. Yehuda Eisenberg w otwierającym obrady referacie “Zmiana i Halacha” przypomniał, że prawo zmienia się odpowiadając na wyzwania, jakie stawia przed nim współczesność. Przykłądem może tu być bat micwa (obrządki symbolizujące dojrzałość dziewcząt — żeński odpowiednik bar micwy), która choć […]
Ponad tysiąc kobiet obradowało nad rolę kobiety w ortodoksyjnym judaizmie w Jerusalem International Convention Center. Uczestniczyły one w trzecim już międzynarodowym spotkaniu organizowanym przez Kolech Forum Kobiet Religijnych.
Prof. Yehuda Eisenberg w otwierającym obrady referacie “Zmiana i Halacha” przypomniał, że prawo zmienia się odpowiadając na wyzwania, jakie stawia przed nim współczesność. Przykłądem może tu być bat micwa (obrządki symbolizujące dojrzałość dziewcząt — żeński odpowiednik bar micwy), która choć zakazana została całkowicie w 1932 roku przez rabina Aharon Walkin, to już kilkadziesiąc lat później inny rabin Mosze Feinstein wyraził zgodę na celebrowanie jej w domu. Współcześnie zaś w amerykańskich domach ortodoksyjnych świętuje się ją już powszechnie.
Rabin prof. Daniel Sperber podkreślał natomiast, że jego zdaniem nie ma przeszkód, by kobiety były wzywane do czytania Tory w czasie nabożeństw, szczególnie gdy brakuje mężczyzn. Jego wystąpienie wywołało sporą dyskusję.