Ekumenizm na świecie

Ku wzajemnemu uznaniu chrztu


Wspól­no­ta Koscio­łów Pro­te­stanc­kich w Euro­pie (CPCE) opu­bli­ko­wa­ła wyni­ki pierw­sze­go eta­pu kon­sul­ta­cji teo­lo­gi­czych z euro­pej­ski­mi Kościo­ła­mi pra­wo­sław­ny­mi w ramach Kon­fe­ren­cji Kościo­łów Euro­pej­skich (CEC). Kon­sul­ta­cje te roz­po­czę­ły się w 2002 r. i dotczy­ły naucza­nia o Koscie­le (ekle­zjo­lo­gii) obu stron.11 tom serii “Leu­en­berg Docu­ments” (Lem­beck Ver­lag, 320 pages) doku­men­tu­je kon­fe­re­cję w Wit­ten­ber­gii w 2004 r. oraz spo­tka­nie w Kon­stan­ty­no­po­lu w 2006 r., poświę­co­ne rozu­mie­niu jed­no­ści Kościo­ła i w tym kon­tek­ście w spo­sób szcze­gól­ny pyta­niom o naucza­nie odno­śnie […]


Wspól­no­ta Koscio­łów Pro­te­stanc­kich w Euro­pie (CPCE) opu­bli­ko­wa­ła wyni­ki pierw­sze­go eta­pu kon­sul­ta­cji teo­lo­gi­czych z euro­pej­ski­mi Kościo­ła­mi pra­wo­sław­ny­mi w ramach Kon­fe­ren­cji Kościo­łów Euro­pej­skich (CEC). Kon­sul­ta­cje te roz­po­czę­ły się w 2002 r. i dotczy­ły naucza­nia o Koscie­le (ekle­zjo­lo­gii) obu stron.

11 tom serii “Leu­en­berg Docu­ments” (Lem­beck Ver­lag, 320 pages) doku­men­tu­je kon­fe­re­cję w Wit­ten­ber­gii w 2004 r. oraz spo­tka­nie w Kon­stan­ty­no­po­lu w 2006 r., poświę­co­ne rozu­mie­niu jed­no­ści Kościo­ła i w tym kon­tek­ście w spo­sób szcze­gól­ny pyta­niom o naucza­nie odno­śnie chrztu i o litur­gię chrzciel­ną. W‘publikacji odaj­du­je­my m.in. kry­tycz­ną ewa­lu­ację mode­lu Kon­kor­dii Leu­en­ber­skiej autor­stwa metro­po­li­ty Gen­na­dio­sa i opra­co­wa­nie na temat pra­wo­sław­ne­go rozu­mie­nia jed­no­sci kościel­nej prof. Chri­sto­pha Mark­schie­sa.


W toku kon­wer­sa­cji zary­so­wa­ły się róż­ni­ce przede wszyst­kim w rozu­mie­niu przez obie stro­ny “świę­to­ści” Kościo­ła. Refor­ma­cyj­ne sta­no­wi­sko, że Kościół może być tak­że okre­ślo­ny jako “grzesz­ny”, jest nie do przy­ję­cia dla stro­ny pra­wo­sław­nej. “Tak­że nie­któ­re wspól­ne poję­cia mie­wa­ja róż­ną treść i są inter­pre­to­wa­ne w odmien­ny spo­sób” — zauwa­ża prof. Micha­el Beint­ker, prze­wod­ni­czą­cy dele­ga­cji CPCE — “Obec­nie istot­nym jest wyja­śnie­nie nie­po­ro­zu­mień z tym zwią­za­nych”. Suk­ce­sem pierw­szej fazy kon­sul­ta­cji jest nato­miast kon­wer­gen­cja w rozu­mie­niu chrztu. “Powin­ni­śmy pra­co­wać dalej nad tym tema­tem. Widzi­my się na dro­dze zmie­rza­ją­cej do wza­jem­ne­go uzna­nia chrztu. Jeśli mogli­by­śmy ten pro­ces wspo­móc był­by to wiel­ki krok w eku­me­nicz­nych rela­cjach.” — zauwa­ża prof. Beint­ker. Kolej­ne spo­tka­nia kon­ty­nu­owa­ne będą na jesie­ni 2008 r.


CPCE sta­no­wi wspól­no­tę kościel­ną pra­wie wszyst­kich euro­pej­skich Kościo­łów pro­te­stanc­kich. Pod­sta­wo­wym doku­men­tem jest Kon­kor­dia leu­en­ber­ska koń­czą­ca pra­wie 450 lat podzia­łow wśród euro­pej­skich Kościo­łów Refor­ma­cji. Na pod­sta­wie wspól­ne­go rozu­mie­nia Ewan­ge­lii Kościo­ły-sygna­ta­riu­sze Kon­kor­dii pozo­sta­ją we wspól­no­cie ambo­ny i sto­łu Pań­skie­go i zobo­wią­zu­ją się do wspól­ne­go świa­dec­twa kon­ty­nu­ując dia­log teo­lo­gicz­ny. CPCE sku­pia 105 Kościo­łów. Oprócz lute­rań­skich, refor­mo­wa­nych i unij­nych, nale­żą do Wspól­no­ty przed­re­for­ma­cyj­ne Kościo­ły wal­den­sów i cze­sko­bra­ter­ski, sie­dem euro­pej­skich Kościo­łow meto­dy­stycz­nych oraz pięć Kościo­łów pro­te­stanc­kich z Połu­dnio­wej Ame­ry­ki, wywo­dzą­cych się z wcze­snej euro­pej­skiej emi­gra­cji.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.