Maria: łaska i nadzieja w Chrystusie
- 7 września, 2005
- przeczytasz w 2 minuty
Informowaliśmy już na stronach EAI o przyjętym w maju tego roku przez Międzynarodową Komisję Anglikańsko-Rzymkokatolicką wspólnym dokumencie, poświęconym Matce Jezusa. Zatytułowany “Maria: łaska i nadzieja w Chrystusie” wzbudził wielkie kontrowersje w łonie wspólnoty anglikańskiej. Tekst dokumentu jest obecnie dostępny w internecie — serdecznie zapraszamy do zapoznania się z jego treścią.Dokument analizuje pokrótce biblijne teksty, poświęcone Matce Boga; kreśli portret Marii rysujący się w chrześcijańskiej tradycji, poprzez kontrowersje […]
Informowaliśmy już na stronach EAI o przyjętym w maju tego roku przez Międzynarodową Komisję Anglikańsko-Rzymkokatolicką wspólnym dokumencie, poświęconym Matce Jezusa. Zatytułowany “Maria: łaska i nadzieja w Chrystusie” wzbudził wielkie kontrowersje w łonie wspólnoty anglikańskiej. Tekst dokumentu jest obecnie dostępny w internecie — serdecznie zapraszamy do zapoznania się z jego treścią.
Dokument analizuje pokrótce biblijne teksty, poświęcone Matce Boga; kreśli portret Marii rysujący się w chrześcijańskiej tradycji, poprzez kontrowersje czasu Reformacji, aż do czasów współczesnych.
Niezwykle ciekawe są konkluzje, do jakich dochodzą autorzy raportu na podstawie zanalizowanego materiału. Przede wszystkim zgadzają się oni co do tego, że nie może być wiernym Pismu Świętemu ten, kto pomija rolę Marii w historii zbawienia.
Osoba Matki Boga powinna być zawsze rozważana w posłuszeństwie Bożemu Słowu, w nierozerwalnym związku z chrystologią i rolą Kościoła. Z tego względu jakiekolwiek interpretacje roli Marii nie mogą naruszać unikalnego charakteru jedynego pośrednictwa Chrystusa między Bogiem a ludźmi.
Widać bardzo wyraźnie, że ogromny wpływ na kształt i treść katolicko-anglikańskiego dokumentu miała Konstytucja Dogmatyczna o Kościele Vaticanum II “Lumen Gentium”, której ósmy rozdział poświęcony jest właśnie Marii. Fakt ten pokazuje ogromny potencjał ekumeniczny tej konstytucji, przyjętej w 1963 r. Umieszczając traktat mariologiczny w ramach dogmatycznego dokumentu o Kościele, ojcowie soborowi dokonali przełomu w rzymskiej teologii Theotokos, na nowo osadzając ją w kontekście eklezjologicznym.
Na koniec anglikanie i katolicy wspólnie oświadczają że:
- uznają w Błogosławionej Dziewicy Marii Theotokos, matkę Boga wcielonego, i że czczą jej uroczystości stosownie do szczególnego miejsca, jakie przypadło jej w udziale w społeczności świętych;
- Maria była przygotowana przez łaskę do roli matki Odkupiciela, przez którego sama została odkupiona i otoczona chwałą;
- Maria jest profetyczną figurą Kościoła.
Dokument “Maria: łaska i nadzieja w Chrystusie” akceptuje również praktykę zwracania się z prośbą o modlitwę do Marii i świętych.
:: Magazyn SR: MARIOLOGIA