Ekumenizm na świecie

Napięcie katolicko-protestanckie w stanie Roraima


W całej Ama­zo­nii od wie­lu lat docho­dzi do napięć pomię­dzy insty­tu­cja­mi chro­nią­cy­mi kul­tu­rę Indian oraz misjo­na­rza­mi chrze­ści­jań­ski­mi. Kon­flik­ty powsta­ją rów­nież pomię­dzy misja­mi kato­lic­ki­mi i pro­te­stanc­ki­mi. Ostat­ni roz­dział tego ostat­nie­go kon­flik­tu jest wła­śnie pisa­ny w małym sta­nie Bra­zy­lii, Rora­imie, zna­nym z wiel­kich rezer­wa­tów przy­ro­dy i Indian.Ostat­nio roz­po­rzą­dze­niem rzą­do­wym naka­za­no opusz­cze­nie indiań­skie­go rezer­wa­tu Rapo­sa Ser­ra do Sol w Rora­ima wszyst­kim oso­bom z zewnątrz, z wyjąt­kiem misjo­na­rzy rzym­sko­ka­to­lic­kich. Na taką decy­zję […]


W całej Ama­zo­nii od wie­lu lat docho­dzi do napięć pomię­dzy insty­tu­cja­mi chro­nią­cy­mi kul­tu­rę Indian oraz misjo­na­rza­mi chrze­ści­jań­ski­mi. Kon­flik­ty powsta­ją rów­nież pomię­dzy misja­mi kato­lic­ki­mi i pro­te­stanc­ki­mi. Ostat­ni roz­dział tego ostat­nie­go kon­flik­tu jest wła­śnie pisa­ny w małym sta­nie Bra­zy­lii, Rora­imie, zna­nym z wiel­kich rezer­wa­tów przy­ro­dy i Indian.

Ostat­nio roz­po­rzą­dze­niem rzą­do­wym naka­za­no opusz­cze­nie indiań­skie­go rezer­wa­tu Rapo­sa Ser­ra do Sol w Rora­ima wszyst­kim oso­bom z zewnątrz, z wyjąt­kiem misjo­na­rzy rzym­sko­ka­to­lic­kich. Na taką decy­zję władz zare­ago­wa­li pro­te­stan­ci, min. pro­te­stu­jąc poprzez mani­fe­sta­cje. 4 mar­ca 50 przed­sta­wi­cie­li Kościo­łów ewan­ge­li­kal­nych spo­tka­ło się w Boa Vista z guber­na­to­rem tego sta­nu, José de Anchie­ta Júnior.


Jak powie­dział jeden z obec­nych na tym spo­tka­niu, pre­zbi­ter zie­lo­no­świąt­ko­we­go Kościo­ła Zgro­ma­dze­nia Boże Naro­dów, Anto­nio da Costa, nie­któ­rzy misjo­na­rze pro­te­stanc­cy pra­cu­ją na tere­nie rezer­wa­tu od 25 lat, więc było­by to nie­spra­wie­dli­we, aby teraz musie­li odejść, pozo­sta­wia­jąc tere­ny misyj­ne kato­li­kom. Z kolei przed­sta­wi­ciel Kościo­ła Bap­ty­stów, Edson de Arau­jo, przy­po­mniał guber­na­to­ro­wi, że w sta­nie Rora­ima dzi­siaj już żyje 180 tys. pro­te­stan­tów, co powi­nien wziąć pod uwa­gę, zanim pod­jął tego typu decy­zję.


Guber­na­tor oświad­czył pojed­naw­czo, że nie ma mowy o dys­kry­mi­na­cji i zarów­no kato­li­cy, jak i pro­te­stan­ci, mają pra­wo do pro­wa­dze­nia swo­jej dzia­łal­no­ści w indiań­skich rezer­wa­tach.


Z kolei na pro­te­sty i ata­ki ze stro­ny Kościo­łów pro­te­stanc­kich zare­ago­wał kato­lic­ki biskup Rora­ima, Roque Palo­schi, któ­ry 10 mar­ca wydał komu­ni­kat, w któ­rym min. czy­ta­my:


- Kościół rzym­sko­ka­to­lic­ki jest obec­ny wśród Indian w Rora­ima od 1725 roku, czy­li od przy­by­cia tam Ojców Kar­me­li­tów, któ­rzy zało­ży­li tam misję, dając począ­tek dzi­siej­szej sto­li­cy sta­nu, mia­stu Boa Vista. Pierw­sze szko­ły, szpi­ta­le i dro­gi dla Indian zbu­do­wa­li tam, prze­by­wa­ją­cy w tam­tych stro­nach w latach 1907–1948 mni­si Bene­dyk­ty­ni, a ich dzia­łal­ność od 1948 roz­sze­rzy­li Misjo­na­rze i Misjo­nar­ki Con­so­la­ta (pomo­gli wykształ­cić oko­ło 300 Indian w służ­bach zdro­wia, zbu­do­wa­li i przy­go­to­wa­li nauczy­cie­li do szkół dwu­ję­zycz­nych, sta­ra­li się pomóc India­nom nauczyć się nowych tech­nik utrzy­ma­nia swo­ich wspól­not i rodzin, poma­ga­li w ochro­nie ich ziem przed gra­bie­niem ich przez bia­łych itd.).


- Biskup przy­po­mi­na rów­nież, że zawsze ist­nia­ły oso­by i gru­py zain­te­re­so­wa­ne wyrzu­ce­niem misjo­na­rzy kato­lic­kich, w latach osiem­dzie­sią­tych wie­lu z nich gro­żo­no śmier­cią i wyty­cza­no pro­ce­sy za obro­nę Indian i ich ziem.


- W 1988 roku zmu­szo­no Kościół do zamknię­cia Misji Catri­ma­nii; daw­ny biskup, Aldo Mon­gia­no, musiał być chro­nio­ny przez poli­cję fede­ral­ną, ponie­waż gro­żo­no mu śmier­cią, jeden ze spi­ke­rów radio­wych bez­po­śred­nio nawet nawo­ły­wał do zabi­cia bisku­pa.


- W 2000 roku w wie­lu miej­scach posta­wio­no tabli­ce z napi­sa­mi: „Die­ce­zja jest szko­dli­wa dla spo­łe­czeń­stwa Rora­imy”; misjo­na­rze byli napa­da­ni; gru­pa wła­ści­cie­li ziem­skich zrzu­ci­ła misyj­ny samo­chód z mostu do Rze­ki Ereu.


- w 2004 r. porwa­no trzech misjo­na­rzy i obra­bo­wa­no Misję Suru­mu, a 17 wrze­śnia 2005 roku ta sama Misja zosta­ła ponow­nie obra­bo­wa­na i tym razem spa­lo­na.


- Biskup rów­nież odpie­ra zarzu­ty gaze­ty „Fol­ha de Boa Vista” (z 5 mar­ca), któ­ra przy­ta­cza sło­wa koor­dy­na­to­ra pro­te­stanc­kiej misji, Jose Dil­so­na Reis de Mesqu­ita, na temat kato­lic­kich misjo­na­rzy, któ­rzy pod­że­gnu­ją Indian prze­ciw pro­te­stan­tom; biskup twier­dzi, że jest odwrot­nie, że to pro­te­stan­ci wciąż gwał­tow­nie ata­ku­ją Kościół rzym­sko­ka­to­lic­ki.


Biskup na koniec wyra­ża swo­ją oba­wę, że poli­ty­cy prze­ciw­ni przy­zna­wa­niu zie­mi na indiań­skie rezer­wa­ty i ochro­nie praw Indian wyko­rzy­sta­ją teraz anty­ka­to­lic­kie akcje pro­te­stan­tów do wła­snych, poli­tycz­nych i gru­po­wych (np. wła­ści­cie­li ziem­skich) celów. Zapew­nia zara­zem, że na proś­bę Indian Die­ce­zja Rora­ima dalej będzie pro­wa­dzi­ła swo­ją ewan­ge­li­za­cyj­ną na tere­nach rezer­wa­tów.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.