O Marii — ekumenicznie
- 16 maja, 2003
- przeczytasz w 2 minuty
Matka Boża może zacząć bardziej łączyć Kościoły niż je dzielić. To, dyskusyjne jeszcze twierdzenie,było przedmiotem debaty w Pontifical Marianum Faculty w Rzymie.Zarówno katolicy, prawosławni, jak i protestanci wierzą w rolę Maryi w historii zbawienia, ale różnią się w kwestiach pobożności. Prawosławni, jak stwierdził Vladimir Zelinski, członek Rosyjskiej Cerkwi Prawosławnej, wykładowca na Uniwersytecie we Florencji podkreślił, że Maria jest “jedynym bytem, który jest pomiędzy stworzeniem a bytami niestworzonymi”. […]
Matka Boża może zacząć bardziej łączyć Kościoły niż je dzielić. To, dyskusyjne jeszcze twierdzenie,było przedmiotem debaty w Pontifical Marianum Faculty w Rzymie.
Zarówno katolicy, prawosławni, jak i protestanci wierzą w rolę Maryi w historii zbawienia, ale różnią się w kwestiach pobożności. Prawosławni, jak stwierdził Vladimir Zelinski, członek Rosyjskiej Cerkwi Prawosławnej, wykładowca na Uniwersytecie we Florencji podkreślił, że Maria jest “jedynym bytem, który jest pomiędzy stworzeniem a bytami niestworzonymi”. Dlatego według tego teologa każda modlitwa do Boga jest również modlitwą do Marii.
Dla prawosławia Matka Boża jest wszechobecna w modlitwie, liturgii, ikonografii, a także w modlitwach Eucharystycznych. — Ona jest zawsze tuż za Swoim Synem — uważa Zelinski.
Giancarlo Bruni, wykładowca teologii ekumenicznej na Pontifical Marianum Faculty wyjaśnił, że katolicka maryjność zależna jest od miejsca zamieszkania katolików
Dla katolików Maria jest bytem, w którym Ojciec przez Syna, Jedynego Pośrednika, kontynuuje dawanie łaski — dodaje Bruni.
Ks. prof. Fulvio Ferrario, wykładowca fakultetu teologii waldensów podkreślił, że dla protestantyzmu “Maria jest ważna ponieważ pomaga zrozumieć lepiej centralne miejsce Jezusa Chrystusa, jedynego Pośrednika”.
- Ojcowie reformacji od Lutra do Zwinglego zapisali wiele stron o Dziewicy Maryi, zawsze jednak w kontekście chrystologicznym — wyjaśniał.
Ferrario dodał także, że reformacja aprobuje tezę o narodzinach Chrystusa z dziewicy i uważnie wsłuchuje się w twierdzenia tych, którzy twierdzą, że słowa o braciach Jezusa można interpretować, jako słowa o jego kuzynach.
- Modlimy się z Marią, jak Maria, ale nigdy do Marii — powiedział i dodał, że dla teologii reformacyjnej nie może być innego pośrednika między Bogiem a człowiekiem niż Jezus Chrystus.