
- 31 października, 2016
- przeczytasz w 4 minuty
Kościoły, należące do Wspólnoty Roboczej Kościołów Chrześcijańskich (ACK) w Niemczech, wydały wspólny tekst „Pojednani ze sobą” (Versöhnt miteinander) z okazji 500 lat Reformacji.
Pojednani ze sobą — słowo Kościołów w Niemczech z okazji 500 lat Reformacji
Kościoły, należące do Wspólnoty Roboczej Kościołów Chrześcijańskich (ACK) w Niemczech, wydały wspólny tekst „Pojednani ze sobą” (Versöhnt miteinander) z okazji 500 lat Reformacji.
ACK (Arbeitsgemeinschaft Christlicher Kirchen) jest organizacją powstałą w 1948 roku, która reprezentuje 50 milionów chrześcijan w Niemczech. Ma ona znacznie szerszą formułę niż jej polski odpowiednik (Polska Rada Ekumeniczna), gdyż w skład ACK wchodzi również Kościół rzymskokatolicki oraz Armia Zbawienia.
Tekst jest– co wynika z charakteru ACK – wypracowany w duchu porozumienia, jednak widać w nim wyraźnie ewangelicki ton. Sformułowania są jednak na tyle wyważone, że zostały zaakceptowane nie tylko przez rzymskich katolików, ale i przedstawicieli różnych jurysdykcji prawosławnych, starokatolików oraz reprezentantów innych Kościołów protestanckich.
Dokument Pojednani ze sobą składa się z krótkiej preambuły oraz pięciu głównych rozdziałów.
- Ekumeniczne postrzeganie roku 2017
Kościoły stwierdzają, że w 2017 roku po raz pierwszy jubileusz reformacyjny będzie wspominany w szerokiej formule ekumenicznej. Dzięki temu również spojrzenie na reformację będzie pełniejsze, gdyż uwzględni jej wpływ na chrześcijaństwo z różnych perspektyw konfesyjnych:
Dziś jako uczestnicy ruchu ekumenicznego wspólnie dostrzegamy, że reformacja była i wciąż jest nie tylko ważnym wydarzeniem w historii Kościołów ewangelickich oraz w niemieckiej i europejskiej historii, lecz pozostaje także doniosłym procesem w całym chrześcijaństwie o globalnym znaczeniu. Jednocześnie z różnego umiejscowienia Kościołów chrześcijańskich wynikają różne spojrzenia na powody, przebieg i skutki reformacji. Wydarzenia związane z reformacją w bardzo różny sposób dotyczyły poszczególnych Kościołów.
Autorzy analizują trudne momenty XVI-wiecznych zmagań w Kościele Zachodnim, wymieniając towarzyszące reformacji okoliczności polityczne, a także prześladowanie inaczej wierzących chrześcijan. W tym kontekście podniesiona zostaje ważna kwestia eklezjologiczna, która w dużym stopniu utrudnia głębszą wspólnotę między Kościołami:
W epoce ekumenicznej pojawia się przed Kościołami pytanie o sposób, w jaki należy się zmierzyć z konkurencyjnymi roszczeniami prawdy, wysuwanymi w imię Jezusa Chrystusa.
W tej części dokumentu sformułowane zostały trzy punkty jako wspólne dla Kościołów ACK:
1) Biblia jest podstawą przy formułowania teologicznych ocen, a także źródłem i normą dla życia kościelnego i osobistego;
2) Konieczna jest koncentracja na łasce Bożej w wydarzeniu zbawienia i wyznanie, że odkupienie człowieka zależy od miłosierdzia Trójjedynego Boga, a pomyślność chrześcijańskiego działania od asystencji Ducha Świętego;
3) wiara i chrzest warunkują kapłaństwo wszystkich chrześcijan: „Wspólnie wyznajemy, że cały Lud Boży ponosi przed światem odpowiedzialność za głoszenie i życie wielkanocną nadzieją i bezgranicznym Bożym miłosierdziem.
- Podjąć impulsy reformacji
Sygnatariusze przypominają zasady chrześcijańskiej wolności i łączą ją z Bożą obietnicą miłosierdzia. Odnoszą się do merkantylnego podejścia do religii, podkreślając znaczenie Bożej łaski. Mówią ponadto o wyzwaniach związanych z wolnością religijną oraz małżeństwami o różnej przynależności wyznaniowej.
- Wspólnie pamiętać o podziale Kościoła i jego bolesnych skutkach
Kościoły wskazują na trwałe konsekwencje reformacji, w tym konfesyjno-kulturowe zróżnicowanie, które stało się cechą charakterystyczną Europy. Spory, wykluczenia i prześladowania doprowadziły do wojen religijnych i tworzenia się państw wyznaniowych. Kościoły podkreślają, że po wszystkich stronach religijnego konfliktu dochodziło do nadużyć i czyniono zło, które usprawiedliwiano w imię Boga. Kościoły zachęcają wszystkich do wyznania grzechów i procesu uzdrowienia bolesnych wspomnień (healing of memories), ale nie poprzez zapomnienie krzywd, ale chrześcijańską empatię:
Chcemy uczcić wielu świadków wiary, jak i męczenników czasów reformacji i wojen religijnych, a także wszystkich chrześcijan, którzy doświadczali cierpień z przyczyn religijnych. Wspominamy ich odwagę i wierność Ewangelii. Wyrażamy jednocześnie szacunek wobec tych, którzy wcześnie zaangażowali się na rzecz pokoju religijnego i zakończenie stosowania przemocy.
- Uczyć się od siebie nawzajem
Kościoły podkreślają, że wszystkie potrzebują nawrócenia ku jednej Ewangelii. Kluczowa jest w tym kontekście współpraca misyjna i diakonijna.
Kościoły przypominają, że ważne intencje reformatorów zostały przyjęte przez Sobór Watykański II. Z kolei Kościoły reformacyjne uznały, że w tradycji prawosławnej zostało zachowane wielkie dziedzictwo liturgii, a Kościół rzymskokatolicki wyraża uniwersalność Kościoła chrześcijańskiego ponad wszelkimi granicami. Kościoły anabaptystyczne oraz metodystyczne wzbogacają chrześcijaństwo poprzez podkreślanie osobistego wyznania:
Wszystkie Kościoły mają obowiązek, aby modlić się o jedność i poszukiwać takiej formy jedności, która służy wiarygodności Ewangelii.
- Kształtowanie ekumenicznej przyszłości
Kościoły wspólnie wyznają, że także i dziś muszą sprawdzać, czy są wierne Ewangelii Jezusa Chrystusa, czy kształtują swoje życia zgodnie z nakazami Ewangelii. Reformacyjna zasada o Kościele wciąż odnawiającym się (‘ecclesia semper reformanda’) jest zatem prawdą, którą mogą przyjąć wszystkie Kościoły. Przypominając zapisy Karty Ekumenicznej (Charta Oecumenica) z 2001 roku, Kościoły zobowiązują się do kontynuowania ekumenicznej drogi wobec istniejących wyzwań:
Jesteśmy pewni: pojednani ze sobą jesteśmy wiarygodnymi świadkami Jezusa Chrystusa.
» Pełny tekst dokumentu (j. niemiecki / .pdf)