Prawosławno-katolicka wizja pojednania Kościoła
- 26 października, 2010
- przeczytasz w 2 minuty
„Kroki ku pojednanemu Kościołowi: szkic prawosławno – katolickiej wizji dla przyszłości”, to tytuł jednego z dwóch dokumentów, będących ważnym efektem siedemdziesiątej dziewiątej sesji Północnoamerykańskiej Prawosławno – Katolickiej Konsultacji Teologicznej, która trwała na Uniwersytecie Georgetown w Waszyngtonie od 30 września do 2 października tego roku. „Kroki …” stanowią próbę zarysowania wizji przyszłości Kościoła po pojednaniu katolicyzmu i prawosławia, dla którego głównym powodem rozbieżności z katolicyzmem jest […]
„Kroki ku pojednanemu Kościołowi: szkic prawosławno – katolickiej wizji dla przyszłości”, to tytuł jednego z dwóch dokumentów, będących ważnym efektem siedemdziesiątej dziewiątej sesji Północnoamerykańskiej Prawosławno – Katolickiej Konsultacji Teologicznej, która trwała na Uniwersytecie Georgetown w Waszyngtonie od 30 września do 2 października tego roku.
„Kroki …” stanowią próbę zarysowania wizji przyszłości Kościoła po pojednaniu katolicyzmu i prawosławia, dla którego głównym powodem rozbieżności z katolicyzmem jest rola biskupa Rzymu w Kościele. Dokument omawia historię tej różnicy oraz elementy wiary i życia kościelnego łączące obydwie tradycje, a także akcentuje on konieczność przezwyciężenia istniejących podziałów. Czytamy w nim: ”jasnym jest, że nie można tego osiągnąć poza nowymi, lepiej zharmonizowanymi strukturami przywództwa po obydwu stronach: nowymi koncepcjami zarówno synodalności jak i prymatu w Kościele powszechnym, nowym podejściem do sposobu sprawowania prymatu i władzy w naszych wspólnotach”. W dokumencie zawarta jest wizja w pełni pojednanego Kościoła i posługi papieskiej, zgodnej zarówno z nauczaniem katolicyzmu, jak i prawosławia. Co szczególnie istotne, omawiany tekst wymienia „kroki przygotowawcze” ku pełnej jedności, które mogą być podjęte przez katolików i prawosławnych już dziś, jak np. wspólna modlitwa, czy też działalność społeczna. Dokument ten kończy się stwierdzeniem: „wyzwaniem a zarazem zaproszeniem dla prawosławnych i katolickich chrześcijan … jest dziś to, by dostrzegli oni w sobie nawzajem Chrystusa rzeczywiście obecnego oraz to, aby odnaleźli w strukturach przywództwa, kształtujących nasze wspólnoty poprzez stulecia, moc do tego, by wznieść się ponad podziały, nieufność i współzawodnictwo ku jedności Jego Ciała, ku posłuszeństwu Jego Duchowi, co objawi nas światu, jako Jego uczniów”.
Waszyngtońska sesja zaowocowała także innym dokumentem, noszącym tytuł: „Wspólnie świętując Wielkanoc/Paschę”. Stanowi on niejako potwierdzenie wcześniejszego tekstu: „Wspólna odpowiedź na Oświadczenie z Aleppo na temat daty Wielkanocy/Paschy” z 1998 roku. W nowym dokumencie znajduje się podkreślenie wagi jednoczesnego świętowania Zmartwychwstania Chrystusa przez katolików i prawosławnych dla niesienia świadectwa światu.
Północnoamerykańskie dokumenty świadczą o tym, że dialog prawosławno – katolicki, którego celem jest dopełnienie istniejącej już, choć niedoskonałej komunii pomiędzy tymi tradycjami toczy się, choć niespiesznie. Jego uczestnicy zdają się coraz bardziej rozpoznawać wspólne rysy swoich tradycji oraz odczuwać to, że obydwa — żyjące i dobrze funkcjonujące – „płuca” są niezbędne dla życia i wzrostu „ciała” chrześcijaństwa.