Ugoda w Chiapas
- 1 sierpnia, 2007
- przeczytasz w 1 minutę
Dzięki mediacji władz Chiapas w Meksyku, doszło do ugody między Indianami wywodzącymi się z dwóch grup religijnych, tzw. tradycjonalistycznymi katolikami (wyznającymi mieszankę katolicyzmu i starych wierzeń pogańskich) oraz zielonoświątkowymi protestantami. W wyniku ugody osiem rodzin zielonoświątkowych Indian Chamulas powróciło w poniedziałek do rodzinnej miejscowości Nichmantic, skąd niegdyś uciekli przed prześladowaniem ze strony katolików, którzy zniszczyli budynek zboru. Synkretyczni katolicy od dawna uważają za zdrajców i zwalczają tych spośród […]
Dzięki mediacji władz Chiapas w Meksyku, doszło do ugody między Indianami wywodzącymi się z dwóch grup religijnych, tzw. tradycjonalistycznymi katolikami (wyznającymi mieszankę katolicyzmu i starych wierzeń pogańskich) oraz zielonoświątkowymi protestantami. W wyniku ugody osiem rodzin zielonoświątkowych Indian Chamulas powróciło w poniedziałek do rodzinnej miejscowości Nichmantic, skąd niegdyś uciekli przed prześladowaniem ze strony katolików, którzy zniszczyli budynek zboru.
Synkretyczni katolicy od dawna uważają za zdrajców i zwalczają tych spośród nich, którzy przechodzą do licznych w Chiapas Kościołów zielonoświątkowych.
Sekretarz generalny rządu w Chiapas, José Antonio Morales Mesner, zapowiedział powracającym do swoich domów rodzinom protestanckim, że ich prawa będą respektowane, a w całym stanie Chiapas prawo będzie przestrzegane i jednakowe dla wszystkich. Według sekretarza pokój między zwaśnionymi przywrócić może szacunek dla wierzeń sąsiadów.
Jeden z wracających Indian, Jóse Gómez Jiménez, opowiedział dziennikarzom, jak to tradycjonaliści zaczęli im grozić, zniszczyli ich kościół i zamknęli w więzieniu. „Tego, czego oni pragną, to nie pozwolić na istnienie we wspólnocie innej religii”, stwierdził Jiménez.
Rzymskokatolicki biskup pomocniczy miejscowej diecezji, Enrique Diaz Diaz, wyjaśnił, że katoliccy tradycjonaliści nie podlegają jego jurysdykcji, ale zarazem wyraził swoje zaniepokojenie przypadkami użycia przemocy, w których jako argumentu używa się kwestii religijnej.