Ekumenizm w Polsce i na świecie

Odkrycia przy badaniu średniowiecznych obrazów


W latach pomię­dzy 1480 a 1500 zna­ny malarz Fer­nan­do Gal­le­go nama­lo­wa­ło­bra­zy dla kate­dry Ciu­dad Rodri­go, któ­re obec­nie, do 27 lip­ca, znaj­du­ją się w Muzeum Meadows Uni­wer­sy­te­tu Meto­dy­stów z Połu­dnia w Dal­las, USA. Pod­czas ana­li­zy­dzieł odkry­to, że pod nimi znaj­du­ją się inne, dotąd nie­zna­ne, a poło­wę wszyst­kich nama­lo­wa­nych obra­zów wyko­nał malarz dotych­czas pra­wie w ogó­le niko­mu nie­zna­ny, Mistrz Bar­to­lo­mé. Na wysta­wie znaj­du­je się 26 obra­zów przed­sta­wia­ją­cych sce­ny […]


W latach pomię­dzy 1480 a 1500 zna­ny malarz Fer­nan­do Gal­le­go nama­lo­wa­ło­bra­zy dla kate­dry Ciu­dad Rodri­go, któ­re obec­nie, do 27 lip­ca, znaj­du­ją się w Muzeum Meadows Uni­wer­sy­te­tu Meto­dy­stów z Połu­dnia w Dal­las, USA. Pod­czas ana­li­zy­dzieł odkry­to, że pod nimi znaj­du­ją się inne, dotąd nie­zna­ne, a poło­wę wszyst­kich nama­lo­wa­nych obra­zów wyko­nał malarz dotych­czas pra­wie w ogó­le niko­mu nie­zna­ny, Mistrz Bar­to­lo­mé.

Na wysta­wie znaj­du­je się 26 obra­zów przed­sta­wia­ją­cych sce­ny biblij­ne z Księ­gi Rodza­ju, z życia Jezu­sa i Sąd Osta­tecz­ny. Według pani kon­ser­wa­tor malar­stwa z Muzeum Sztu­ki Kim­bell w Fort Worth, Cla­ire Bar­ry, obra­zy te są uzna­wa­ne za jed­ne z naj­lep­szych z całe­go XV wie­ku. To Bar­ry, dzię­ki pod­czer­wie­ni, odkry­ła zama­lo­wa­ne wize­run­ki, jak rów­nież fakt, że duże obra­zy były dzie­lo­ne przy malo­wa­niu na dwie czę­ści, pomię­dzy oby­dwu arty­stów, Fer­nan­do Gal­le­go i mistrza Bar­ło­mie­ja. Widać dokład­nie róż­ni­cę w tech­ni­ce i spo­so­bie malo­wa­nia oby­dwu mistrzów malar­skich.


Dodat­ko­wo widać, że wtwo­rze­niu dzie­łu­czest­ni­czy­ły rów­nież inne oso­by, spe­cja­li­zu­ją­ce się jedy­nie w pew­nych szcze­gó­łach, np. w malo­wa­niu drzew w głę­bi. Widać więc, że w rze­czy­wi­sto­ści takie obra­zy na desce wyko­ny­wa­ły małe kor­po­ra­cje mala­rzy, a nie jedy­nie sami mistrzo­wie, któ­rych nazwi­ska prze­cho­dzi­ły następ­nie do histo­rii.


Char­les Guerin, dyrek­tor Muzeum Sztuk i Archi­wum z Uni­wer­sy­te­tu w Ari­zo­nie powie­dział, że dzię­ki bada­niom prze­pro­wa­dzo­nym ostat­nio spe­cja­li­ści dowie­dzie­li się wię­cej na temat powsta­wa­niu obra­zów śre­dnio­wiecz­nych, ani­że­li przez ostat­nie pięć­dzie­siąt lat.


Obra­zy znaj­do­wały się­przez oko­ło 400 lat w kate­drze w Ciu­dad Rodri­go, 85 km. od Salaman­ca, ale przed 1800 roku znajdowa­ły się już w tak złym sta­nie, że zosta­ły usu­nię­te z kate­dry, a w 1879 roku sprze­da­no jej bry­tyj­skie­mu kolek­cjo­ne­ro­wi, aby rok póź­niej tra­fić do rąk nie­ja­kie­go Fran­ci­sa Cooka. W cza­sie II Woj­ny Świa­to­wej zosta­ły sprze­da­ne Fun­da­cji Samu­ela H. Kres­sa, któ­ry w latach pięć­dzi­sią­tych prze­ka­zał je Uni­wer­sy­te­to­wi Ari­zo­ny. Zosta­ły wów­czas odre­stau­ro­wa­ne.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.