Odkrycia przy badaniu średniowiecznych obrazów
- 17 kwietnia, 2008
- przeczytasz w 2 minuty
W latach pomiędzy 1480 a 1500 znany malarz Fernando Gallego namalowałobrazy dla katedry Ciudad Rodrigo, które obecnie, do 27 lipca, znajdują się w Muzeum Meadows Uniwersytetu Metodystów z Południa w Dallas, USA. Podczas analizydzieł odkryto, że pod nimi znajdują się inne, dotąd nieznane, a połowę wszystkich namalowanych obrazów wykonał malarz dotychczas prawie w ogóle nikomu nieznany, Mistrz Bartolomé. Na wystawie znajduje się 26 obrazów przedstawiających sceny […]
Na wystawie znajduje się 26 obrazów przedstawiających sceny biblijne z Księgi Rodzaju, z życia Jezusa i Sąd Ostateczny. Według pani konserwator malarstwa z Muzeum Sztuki Kimbell w Fort Worth, Claire Barry, obrazy te są uznawane za jedne z najlepszych z całego XV wieku. To Barry, dzięki podczerwieni, odkryła zamalowane wizerunki, jak również fakt, że duże obrazy były dzielone przy malowaniu na dwie części, pomiędzy obydwu artystów, Fernando Gallego i mistrza Barłomieja. Widać dokładnie różnicę w technice i sposobie malowania obydwu mistrzów malarskich.
Dodatkowo widać, że wtworzeniu dziełuczestniczyły również inne osoby, specjalizujące się jedynie w pewnych szczegółach, np. w malowaniu drzew w głębi. Widać więc, że w rzeczywistości takie obrazy na desce wykonywały małe korporacje malarzy, a nie jedynie sami mistrzowie, których nazwiska przechodziły następnie do historii.
Charles Guerin, dyrektor Muzeum Sztuk i Archiwum z Uniwersytetu w Arizonie powiedział, że dzięki badaniom przeprowadzonym ostatnio specjaliści dowiedzieli się więcej na temat powstawaniu obrazów średniowiecznych, aniżeli przez ostatnie pięćdziesiąt lat.
Obrazy znajdowały sięprzez około 400 lat w katedrze w Ciudad Rodrigo, 85 km. od Salamanca, ale przed 1800 roku znajdowały się już w tak złym stanie, że zostały usunięte z katedry, a w 1879 roku sprzedano jej brytyjskiemu kolekcjonerowi, aby rok później trafić do rąk niejakiego Francisa Cooka. W czasie II Wojny Światowej zostały sprzedane Fundacji Samuela H. Kressa, który w latach pięćdzisiątych przekazał je Uniwersytetowi Arizony. Zostały wówczas odrestaurowane.