Ekumenizm w Polsce i na świecie

Pytania o zjawiska paranormalne


Na Waszą stro­nę tra­fi­łem przy­pad­ko­wo, pró­bu­jąc zna­leźć odpo­wiedź na kil­ka pytań, któ­re od dłuż­sze­go mnie nur­tu­ją. Jestem wyzna­nia rzy­m­sko-kato­­li­c­kie­­go i od wie­lu już lat inte­re­su­ję się isto­tą zja­wisk para­nor­mal­nych. Nie wiem jed­nak jakie jest sta­no­wi­sko Kościo­ła w tej spra­wie. Czy na przy­kład moja reli­gia uzna­je rein­kar­na­cję i tera­pie hip­no­tycz­ne (regre­syw­ne) mają­ce na celu powrót do poprzed­nich wcie­leń? Co, wobec wia­ry, nale­ży myśleć o UFO, o sean­sach spi­ry­ty­stycz­nych, horo­sko­pach i tym podob­nych […]


Na Waszą stro­nę tra­fi­łem przy­pad­ko­wo, pró­bu­jąc zna­leźć odpo­wiedź na kil­ka pytań, któ­re od dłuż­sze­go mnie nur­tu­ją. Jestem wyzna­nia rzym­sko-kato­lic­kie­go i od wie­lu już lat inte­re­su­ję się isto­tą zja­wisk para­nor­mal­nych. Nie wiem jed­nak jakie jest sta­no­wi­sko Kościo­ła w tej spra­wie. Czy na przy­kład moja reli­gia uzna­je rein­kar­na­cję i tera­pie hip­no­tycz­ne (regre­syw­ne) mają­ce na celu powrót do poprzed­nich wcie­leń? Co, wobec wia­ry, nale­ży myśleć o UFO, o sean­sach spi­ry­ty­stycz­nych, horo­sko­pach i tym podob­nych rze­czach? Nie wiem w jaki spo­sób mogę zna­leźć odpo­wie­dzi na te pyta­nia i mam nadzie­ję, że Wasza stro­na mi w tym pomo­że. Ja w te wszyst­kie rze­czy bar­dzo wie­rzę. Pozdra­wiam. Marek (sor­bee)

Sza­now­ny Panie,

Spra­wa zja­wisk, któ­re powszech­nie okre­śla się mia­nem para­nor­mal­nych, jest sto­sun­ko­wo pro­sta. Wyczer­pu­ją­ce odpo­wie­dzi na posta­wio­ne pyta­nia może Pan zna­leźć w Kate­chi­zmie Kościo­ła Kato­lic­kie­go. I tak, według nauki kato­lic­kiej

a) „nie ma rein­kar­na­cji” (por. KKK 1013);

b) kon­se­kwent­nie: tera­pie hip­no­tycz­ne mają­ce na celu powrót do poprzed­nich wcie­leń są bez­ce­lo­we, ponad­to mogą naru­szać inte­gral­ność psy­cho­fi­zycz­ną oso­by ludz­kiej wpro­wa­dza­jąc ją w błąd co do poj­mo­wa­nia wła­snej toż­sa­mo­ści, i jako takie mogą być moral­nie nagan­ne (por. KKK 2292–2296);

c) złud­ność wia­ry w astro­lo­gię udo­wad­niał już św. Augu­styn w swo­ich „Wyzna­niach” ; Kate­chizm wypo­wia­da się na ten temat w nn. 2115, 2216, 2217;

d) pośród prawd wia­ry chrze­ści­jań­skiej jest rów­nież nauka o „świę­tych obco­wa­niu”, czy­li – mówiąc dzi­siej­szym języ­kiem – o łącz­no­ści pomię­dzy żyją­cy­mi i tymi, któ­rzy prze­szli do wiecz­no­ści (por. KKK 1475). Wyni­ka stąd, że moż­li­wy jest kon­takt z dusza­mi zmar­łych (i to nie tyl­ko jed­no­stron­ny, przez modli­twę żyją­cych, ale rów­nież w posta­ci pew­nych sygna­łów ze stro­ny zmar­łych). Jest to jed­nak „trwa­ły węzeł miło­ści i boga­ta wymia­na wszel­kich dóbr” (KKK 1475). Taki więc kon­takt nie powi­nien być wymu­sza­ny przez żyją­cych dla zaspo­ko­je­nia cie­ka­wo­ści. Sza­cu­nek dla zmar­łych wyra­ża się w modli­twie za nich i w zanie­cha­niu dzia­łań, któ­re naru­sza­ły­by ich spo­kój (por. KKK 2116; 1031–1032). Prak­ty­ki te są sprzecz­ne ze czcią i sza­cun­kiem — połą­czo­nym z miłu­ją­cą bojaź­nią — któ­re nale­żą się jedy­nie Bogu; (por. KKK 2116);

e) sto­su­nek Kościo­ła do UFO jest taki sam jak sto­su­nek powszech­nie uzna­wa­nych nauk przy­rod­ni­czych; ewen­tu­al­ne ist­nie­nie jakichś form życia czy cywi­li­za­cji w kosmo­sie w niczym nie zmie­nia nauki chrze­ści­jań­skiej o powszech­nym odku­pie­niu doko­na­nym przez Jezu­sa Chry­stu­sa (por. KKK 282–301, 337–343, 668, 1046–1047);

f) Kościół nie prze­czy ist­nie­niu zja­wisk „para­nor­mal­nych”, jeśli mia­nem nor­mal­no­ści okre­ślać to wszyst­ko, co nauka w jej obec­nym sta­nie może wyja­śnić. Trze­ba jed­nak roz­róż­nić zja­wi­ska nad­przy­ro­dzo­ne, któ­rych osta­tecz­nym spraw­cą jest Bóg (od naj­waż­niej­sze­go dla chrze­ści­jań­stwa wyda­rze­nia, jakim jest zmar­twych­wsta­nie Chry­stu­sa, aż po daw­ne i współ­cze­sne uzdro­wie­nia, bilo­ka­cje, czy inne cuda mają­ce na celu budze­nie wia­ry i przy­bli­ża­nie ludzi do Boga – por. KKK 548, 2115) od nie­zwy­kłych zja­wisk w przy­ro­dzie i w kosmo­sie, któ­re budzą zain­te­re­so­wa­nie i pra­gnie­nie pozna­nia ich tajem­ni­cy dla pano­wa­nia nad cza­sem, prze­strze­nią czy czło­wie­kiem. Tak moty­wo­wa­ne zain­te­re­so­wa­nie i zwią­za­ne z nim prak­ty­ki są moral­nie nagan­ne (por. KKK 2117).

Szcze­gó­ło­we uza­sad­nie­nie znaj­dzie Pan we wspo­mnia­nym Kate­chi­zmie wyda­nym przez Pal­lot­ti­num. Gdy­by po lek­tu­rze pozo­sta­ły pyta­nia i wąt­pli­wo­ści, z pew­no­ścią będą mogli je wyja­śnić, posia­da­ją­cy solid­ne wykształ­ce­nie, dusz­pa­ste­rze i kate­che­ci w Pana wła­snej para­fii.

Zachę­ca­jąc do zacho­wa­nia ostroż­no­ści w zetknię­ciu z powyż­szy­mi zagad­nie­nia­mi, do pogłę­bio­ne­go życia modli­twy i może więk­sze­go zain­te­re­so­wa­nia zdro­wą misty­ką chrze­ści­jań­ską, łączę wyra­zy szcze­re­go sza­cun­ku.

Arka­diusz Klim­czak

link: Kate­chizm Kościo­ła Kato­lic­kie­go

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.