Pytania o zjawiska paranormalne
- 30 maja, 2004
- przeczytasz w 3 minuty
Na Waszą stronę trafiłem przypadkowo, próbując znaleźć odpowiedź na kilka pytań, które od dłuższego mnie nurtują. Jestem wyznania rzymsko-katolickiego i od wielu już lat interesuję się istotą zjawisk paranormalnych. Nie wiem jednak jakie jest stanowisko Kościoła w tej sprawie. Czy na przykład moja religia uznaje reinkarnację i terapie hipnotyczne (regresywne) mające na celu powrót do poprzednich wcieleń? Co, wobec wiary, należy myśleć o UFO, o seansach spirytystycznych, horoskopach i tym podobnych […]
Na Waszą stronę trafiłem przypadkowo, próbując znaleźć odpowiedź na kilka pytań, które od dłuższego mnie nurtują. Jestem wyznania rzymsko-katolickiego i od wielu już lat interesuję się istotą zjawisk paranormalnych. Nie wiem jednak jakie jest stanowisko Kościoła w tej sprawie. Czy na przykład moja religia uznaje reinkarnację i terapie hipnotyczne (regresywne) mające na celu powrót do poprzednich wcieleń? Co, wobec wiary, należy myśleć o UFO, o seansach spirytystycznych, horoskopach i tym podobnych rzeczach? Nie wiem w jaki sposób mogę znaleźć odpowiedzi na te pytania i mam nadzieję, że Wasza strona mi w tym pomoże. Ja w te wszystkie rzeczy bardzo wierzę. Pozdrawiam. Marek (sorbee)
Szanowny Panie,
Sprawa zjawisk, które powszechnie określa się mianem paranormalnych, jest stosunkowo prosta. Wyczerpujące odpowiedzi na postawione pytania może Pan znaleźć w Katechizmie Kościoła Katolickiego. I tak, według nauki katolickiej
a) „nie ma reinkarnacji” (por. KKK 1013);
b) konsekwentnie: terapie hipnotyczne mające na celu powrót do poprzednich wcieleń są bezcelowe, ponadto mogą naruszać integralność psychofizyczną osoby ludzkiej wprowadzając ją w błąd co do pojmowania własnej tożsamości, i jako takie mogą być moralnie naganne (por. KKK 2292–2296);
c) złudność wiary w astrologię udowadniał już św. Augustyn w swoich „Wyznaniach” ; Katechizm wypowiada się na ten temat w nn. 2115, 2216, 2217;
d) pośród prawd wiary chrześcijańskiej jest również nauka o „świętych obcowaniu”, czyli – mówiąc dzisiejszym językiem – o łączności pomiędzy żyjącymi i tymi, którzy przeszli do wieczności (por. KKK 1475). Wynika stąd, że możliwy jest kontakt z duszami zmarłych (i to nie tylko jednostronny, przez modlitwę żyjących, ale również w postaci pewnych sygnałów ze strony zmarłych). Jest to jednak „trwały węzeł miłości i bogata wymiana wszelkich dóbr” (KKK 1475). Taki więc kontakt nie powinien być wymuszany przez żyjących dla zaspokojenia ciekawości. Szacunek dla zmarłych wyraża się w modlitwie za nich i w zaniechaniu działań, które naruszałyby ich spokój (por. KKK 2116; 1031–1032). Praktyki te są sprzeczne ze czcią i szacunkiem — połączonym z miłującą bojaźnią — które należą się jedynie Bogu; (por. KKK 2116);
e) stosunek Kościoła do UFO jest taki sam jak stosunek powszechnie uznawanych nauk przyrodniczych; ewentualne istnienie jakichś form życia czy cywilizacji w kosmosie w niczym nie zmienia nauki chrześcijańskiej o powszechnym odkupieniu dokonanym przez Jezusa Chrystusa (por. KKK 282–301, 337–343, 668, 1046–1047);
f) Kościół nie przeczy istnieniu zjawisk „paranormalnych”, jeśli mianem normalności określać to wszystko, co nauka w jej obecnym stanie może wyjaśnić. Trzeba jednak rozróżnić zjawiska nadprzyrodzone, których ostatecznym sprawcą jest Bóg (od najważniejszego dla chrześcijaństwa wydarzenia, jakim jest zmartwychwstanie Chrystusa, aż po dawne i współczesne uzdrowienia, bilokacje, czy inne cuda mające na celu budzenie wiary i przybliżanie ludzi do Boga – por. KKK 548, 2115) od niezwykłych zjawisk w przyrodzie i w kosmosie, które budzą zainteresowanie i pragnienie poznania ich tajemnicy dla panowania nad czasem, przestrzenią czy człowiekiem. Tak motywowane zainteresowanie i związane z nim praktyki są moralnie naganne (por. KKK 2117).
Szczegółowe uzasadnienie znajdzie Pan we wspomnianym Katechizmie wydanym przez Pallottinum. Gdyby po lekturze pozostały pytania i wątpliwości, z pewnością będą mogli je wyjaśnić, posiadający solidne wykształcenie, duszpasterze i katecheci w Pana własnej parafii.
Zachęcając do zachowania ostrożności w zetknięciu z powyższymi zagadnieniami, do pogłębionego życia modlitwy i może większego zainteresowania zdrową mistyką chrześcijańską, łączę wyrazy szczerego szacunku.
Arkadiusz Klimczak