Ekumenizm w Polsce i na świecie

Ślub kościelny ze świadkiem Jehowy


Mam pewien pro­blem. Jestem z chło­pa­kiem, któ­ry jest świad­kiem Jeho­wym; ja nato­miast wie­rzą­cą kato­licz­ką. Chcia­ła­bym się dowie­dzieć, czy jest moż­li­we zawar­cie związ­ku mał­żeń­skie­go w Koście­le kato­lic­kim? Bar­dzo pra­gnę zostać przy tej wie­rze i wycho­wy­wać czyn­nie w niej moje dzie­ci, mój chło­pak miał tyl­ko chrzest w Koście­le kato­lic­kim. Pro­szę odpo­wiedz­cie mi. Mamy do czy­nie­nia z sytu­acją, gdy jed­na stro­na jest kato­lic­ka, a dru­ga stro­na choć ochrzczo­na w Koście­le kato­lic­kim, to póź­niej for­mal­nym […]


Mam pewien pro­blem. Jestem z chło­pa­kiem, któ­ry jest świad­kiem Jeho­wym; ja nato­miast wie­rzą­cą kato­licz­ką. Chcia­ła­bym się dowie­dzieć, czy jest moż­li­we zawar­cie związ­ku mał­żeń­skie­go w Koście­le kato­lic­kim? Bar­dzo pra­gnę zostać przy tej wie­rze i wycho­wy­wać czyn­nie w niej moje dzie­ci, mój chło­pak miał tyl­ko chrzest w Koście­le kato­lic­kim. Pro­szę odpo­wiedz­cie mi.

Mamy do czy­nie­nia z sytu­acją, gdy jed­na stro­na jest kato­lic­ka, a dru­ga stro­na choć ochrzczo­na w Koście­le kato­lic­kim, to póź­niej for­mal­nym aktem z tego Kościo­ła wystą­pi­ła. Sto­su­je się tutaj prze­pi­sy o mał­żeń­stwach mie­sza­nych (kan. 1124 KPK i nast.). Aby takie mał­żeń­stwo waż­nie zawrzeć, stro­na kato­lic­ka potrze­bu­je zgo­dy swo­je­go bisku­pa ordy­na­riu­sza. Biskup tego zezwo­le­nia może udzie­lić, jeśli ist­nie­je „słusz­na i rozum­na przy­czy­na”. Nato­miast nie może udzie­lić zgo­dy na mał­żeń­stwo mie­sza­ne, bez speł­nie­nia warun­ków, o któ­rych sta­no­wi kan. 1125 KPK: 1. stro­na kato­lic­ka win­na oświad­czyć, że jest goto­wa odsu­nąć od sie­bie nie­bez­pie­czeń­stwo utra­ty wia­ry, jak rów­nież zło­żyć szcze­re przy­rze­cze­nie, że uczy­ni wszyst­ko, co w jej mocy, aby wszyst­kie dzie­ci zosta­ły ochrzczo­ne i wycho­wa­ne w Koście­le katolickim;2. dru­ga stro­na win­na być powia­do­mio­na w odpo­wied­nim cza­sie o skła­da­nych przy­rze­cze­niach stro­ny kato­lic­kiej, tak aby rze­czy­wi­ście była świa­do­ma tre­ści przy­rze­cze­nia i obo­wiąz­ku stro­ny katolickiej;3. oby­dwie stro­ny powin­ny być pouczo­ne o celach oraz istot­nych przy­mio­tach mał­żeń­stwa, któ­rych nie może wyklu­czać żad­na ze stron.


Stro­na, któ­ra for­mal­nym aktem wystą­pi­ła z Kościo­ła kato­lic­kie­go, czy­li w tym przy­pad­ku narze­czo­ny, skła­da oświad­cze­nie nie tyl­ko, że jest świa­do­my przy­rze­czeń i zobo­wią­zań stro­ny kato­lic­kiej, ale tak­że, że nie będzie prze­szka­dzał stro­nie kato­lic­kiej w wypeł­nia­niu jej zobo­wią­zań.


Jeśli cho­dzi o zała­twia­nie zezwo­le­nia bisku­pa i dal­sze for­mal­no­ści, poucze­nie oby­dwu stron o celach i przy­mio­tach mał­żeń­stwa, to nale­ży roz­po­cząć od kan­ce­la­rii w swo­jej para­fii.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.