Ślub w Kościele Polskokatolickim
- 27 lipca, 2004
- przeczytasz w 4 minuty
Witam! Przeczytałem pytanie o małżeństwie mieszanym pomiędzy członkami Kościołów Rzymskokatolickim i Ewangelickim. A jak ma się sprawa z członkami Kościołów Rzymsko- i Polskokatolickiego? Przecież tak prawdę mowiąc forma mszy, jak i samego ślubowania niczym się różnią pomiędzy tymi Kościołami! Problem ten dotyczy mnie osobiście. Jestem organistą w KRK, a moja dziewczyna, z którą chce spędzić resztę życia, jest córką księdza z KPK. Trudna sprawa. Wiadomo, pomimo oficjalnych […]
Witam! Przeczytałem pytanie o małżeństwie mieszanym pomiędzy członkami Kościołów Rzymskokatolickim i Ewangelickim. A jak ma się sprawa z członkami Kościołów Rzymsko- i Polskokatolickiego? Przecież tak prawdę mowiąc forma mszy, jak i samego ślubowania niczym się różnią pomiędzy tymi Kościołami! Problem ten dotyczy mnie osobiście. Jestem organistą w KRK, a moja dziewczyna, z którą chce spędzić resztę życia, jest córką księdza z KPK. Trudna sprawa. Wiadomo, pomimo oficjalnych relacji, jakie jest nastawienie księży KRK do KPK. Więc mam problem. Z wiadomych względów ma być dużo księzy z obu Kościołów. Ceremonia, ze względu na ojca mojej dziewczyny, odbyłaby się w KPK. Nie chciałbym, aby “moi” księża stali “z boku”. Proszę o jakies rady. Dzięki. “Christus Vincit”
Szanowny Panie
Zewntęrzne podobieństwa w celebracji ślubnej oraz przy innych okazjach liturgicznych między Kościołem Rzymskokatolickim a Polskokatolickim nie są podstawą do “intercelebracji” podczas zawierania związku małżeńskiego w Kościele Polskokatolickim. Zawarcie małżeństwa wyznaniowo mieszanego wymaga od Pana obowiązku uzyskania zgody biskupa ordynariusza. W odniesieniu do udziału kapłana rzymskokatolickiego w uroczystości zawarcia związku małżeńskiego proszę zwrócic uwagę na kanon 1127, §3 obowiązującego w Kościele Rzymskokatolickim Kodeksu Prawa Kanonicznego.
Poniżej przedstawiamy odpowiednie kanony, odnoszące się do poruszonego przez Pana problemu:
Kan. 1108 —
§ 1. Tylko te małżeństwa są ważne, które zostają zawarte wobec asystującego miejscowego ordynariusza albo proboszcza, albo wobec kapłana lub diakona delegowanego przez jednego z nich; a także wobec dwóch świadków, według zasad wyrażonych w następnych kanonach i z uwzględnieniem wyjątków, o których w kan. 144, 1112, § 1, 1116 i 1127, §§ 2–3.
§ 2. Za asystującego przy zawieraniu małżeństwa uważa się tylko tego, kto jest obecny i pyta nowożeńców, czy wyrażają zgodę i przyjmuje ją w imieniu Kościoła.
Kan. 1124 — Małżeństwo między dwiema osobami ochrzczonymi, z których jedna została ochrzczona w Kościele katolickim lub po chrzcie została do niego przyjęta i formalnym aktem od niego się nie odłączyła, druga zaś należy do Kościoła lub wspólnoty kościelnej nie mającej pełnej łączności z Kościołem katolickim, jest zabronione bez wyraźnego zezwolenia kompetentnej władzy.
Kan. 1125 — Tego rodzaju zezwolenia może udzielić ordynariusz miejsca, jeśli istnieje słuszna i rozumna przyczyna, nie może go jednak udzielić bez spełnienia następujących warunków:
1° strona katolicka winna oświadczyć, że jest gotowa odsunąć od siebie niebezpieczeństwo utraty wiary, jak również złożyć szczere przyrzeczenie, że uczyni wszystko, co w jej mocy, aby wszystkie dzieci zostały ochrzczone i wychowane w Kościele katolickim;
2° druga strona winna być powiadomiona w odpowiednim czasie o składanych przyrzeczeniach strony katolickiej, tak aby rzeczywiście była świadoma treści przyrzeczenia i obowiązku strony katolickiej;
3° obydwie strony powinny być pouczone o celach oraz istotnych przymiotach małżeństwa, których nie może wykluczać żadna ze stron.
Kan. 1126 — Konferencja Episkopatu powinna zarówno określić sposób składania tych oświadczeń i przyrzeczeń, które są zawsze wymagane, jak i ustalić, w jaki sposób ma to być stwierdzone w zakresie zewnętrznym oraz jak ma być o tym powiadomiona strona niekatolicka.
Kan. 1127 —
§ 1. Co do formy małżeństwa mieszanego należy zachować przepisy kan. 1108. Jeśli jednak małżeństwo zawiera strona katolicka ze stroną niekatolicką obrządku wschodniego, kanoniczna forma zawarcia wymagana jest tylko do godziwości; do ważności zaś konieczny jest udział świętego szafarza, z zachowaniem innych wymogów prawa.
§ 2. Jeśli poważne trudności nie pozwalają zachować formy kanonicznej, ordynariusz miejsca strony katolickiej ma prawo dyspensować od niej w poszczególnych przypadkach, po poradzeniu się jednak ordynariusza miejsca zawarcia małżeństwa, z zachowaniem — i to do ważności — jakiejś publicznej formy zawarcia. Do Konferencji Episkopatu należy określić normy, według których byłaby udzielana dyspensa w jednolity sposób.
§ 3. Zabrania się, przed lub po kanonicznym zawarciu małżeństwa zgodnie z przepisem § 1, stosować inne religijne zawarcie tegoż małżeństwa w celu wyrażenia lub odnowienia zgody małżeńskiej. Zabroniony jest również taki obrzęd religijny zawarcia małżeństwa, w którym asystujący katolicki i szafarz niekatolicki, stosując równocześnie własny obrzęd, pytają o wyrażenie zgody stron.
Kan. 1128 — Ordynariusze miejsca oraz inni duszpasterze winni troszczyć się o to, ażeby katolickiemu małżonkowi i dzieciom zrodzonym z małżeństwa mieszanego nie zabrakło pomocy duchowej do wypełnienia ich obowiązków. Mają też wspierać małżonków w utrwalaniu jedności życia małżeńskiego i rodzinnego.
Kan. 1129 — Przepisy kanonów 1127 i 1128 winny być stosowane także przy zawieraniu małżeństw, gdy zachodzi przeszkoda różności religii, o której mowa w kan. 1086, § 1.
Mając nadzieję, że odpowiedź na Pana pytanie jest satysfakcjonująca, życzę Panu oraz Pana Narzeczonej błogosławieństwa Bożego.
Dariusz Bruncz
Za merytoryczną pomoc Redakcja EAI Ekumenizm.pl składa podziękowania ks. Norbertowi Frejkowi SJ z portalu Opoka.