Święto buddyjskich mniszek
- 18 września, 2003
- przeczytasz w 3 minuty
Buddyści Cejlonu — najstarszego kraju buddyjskiego — obchodzą we wrześniu Binara Poya, święto upamiętniające m.in. ustanowienie przez Buddę żeńskiego zgromadzenia zakonnego (bhikkuni sasana). Według tradycji, ciotka Buddy, królowa Maha Prajapati Gotami Mahatheri, przebywszy długą drogę z 500 swoimi dwórkami, pragnącymi jak ona zostać mniszkami, poprosiła Buddę o możliwość studiowania Dhammy (nauki buddyjskiej) jako osoba duchowna. Tipitaka (kanon palijski) podaje, że Budda odmawiał cztery […]
Buddyści Cejlonu — najstarszego kraju buddyjskiego — obchodzą we wrześniu Binara Poya, święto upamiętniające m.in. ustanowienie przez Buddę żeńskiego zgromadzenia zakonnego (bhikkuni sasana).
Według tradycji, ciotka Buddy, królowa Maha Prajapati Gotami Mahatheri, przebywszy długą drogę z 500 swoimi dwórkami, pragnącymi jak ona zostać mniszkami, poprosiła Buddę o możliwość studiowania Dhammy (nauki buddyjskiej) jako osoba duchowna.
Tipitaka (kanon palijski) podaje, że Budda odmawiał cztery razy, zanim się zgodził, twierdząc, że po zaakceptowaniu kobiet jako mniszek doktryna buddyzmu przetrwa zaledwie 500 lat. Wypowiedź ta w obliczu oczywistych faktów została uznana za nieautentyczną, i obecnie na równi z innymi dyskryminującymi kobiety fragmentami Tipitaki jest świadectwem negatywnego wpływu uwarunkowań kulturowych na całość uniwersalnego przesłania buddyzmu. Według współczesnych badaczy, także niesławne Osiem Ścisłych Zasad (ashta garu dhamma), nakazujących mniszkom posłuszeństwo wobec mnichów i stawiających je na niższej pozycji, zostało ustanowionych podczas Pierwszej Rady Starszych po paranirwanie Buddy przez mnichów wywodzących się z kasty bramińskiej, niechętnej emancypacji kobiet.
Żeńskie zgromadzenia zakonne o regule ustanowionej przez Buddę przetrwały w Indiach do panowania króla Aśoki i zostały przeniesione na Cejlon przez księżniczkę-mniszkę Sanghamittę Theri w III w. p.n.e.
W 439 r. cejlońskie mniszki udały się drogą morską do Chin, zakładając tam zgromadzenia, które dały następnie początek zakonom w innych krajach Azji Wschodniej, m.in. w Korei i Japonii. W wyniku wojen, które miały miejsce na Cejlonie w XI w. n. e., pierwotne zgromadzenia zakonne uległy rozproszeniu, a mniszki zostały wymordowane.
Mimo późniejszych prób, ponowne ustanowienie zakonów nie powiodło się ze względu na to, że buddyzm cejloński w okresie Polonnaruva (XI-XIII w.) stał się faktycznie mieszanką wierzeń buddyjskich i hinduistycznych, co pociągnęło za sobą przyjęcie systemu kastowego i degradację pozycji kobiet — nie wolno im odtąd było porzucać życia świeckiego. Sytuacja wyglądała podobnie w większości innych krajów buddyzmu theravady, gdzie zakony żeńskie nie istniały.
Dopiero pod panowaniem Anglików na Cejlonie (od 1815 r.) niższe kasty otrzymały prawa obywatelskie i wolność religijną, co zaowocowało licznymi wyjazdami osób o niższej pozycji społecznej do Birmy i wstępowaniem do zakonów. Po powrocie na Cejlon mnisi wykształceni w Birmie założyli szkoły Amarapura i Ramanna, które zezwalały na ordynację osób z niegdysiejszych “niższych kast”.
Ponieważ Birma była wówczas jedynym krajem theravady, w którym istniały zakony żeńskie, powtórna założycielka żeńskich zgromadzeń zakonnych na Cejlonie — Catherine de Alvis Gunatillake — w 1882 r. udała się właśnie tam z pielgrzymami birmańskimi (żeby uzyskać pieniądze na podróż, sprzedała swoją rodzinną biżuterię) i została wyświęcona na mniszkę-nowicjuszkę (samaneri). Po powrocie na Cejlon w 1903 r., przy poparciu kleru buddyjskiego oraz gubernatora brytyjskiego sir Henry Blake’a i jego małżonki, założyła Zakon Mniszek Buddyjskich (Dasa Sil Mata), który jest uważany za kontynuację pierwotnego zgromadzenia, założonego przez Sanghamittę Theri. Obecnie za przykładem Cejlonu idą też społeczności buddyjskie innych krajów theravady, m.in. Tajlandii i Kambodży, zakładając żeńskie zgromadzenia zakonne stosujące się do tradycji zawartej w Vinaya-pitaka (część kanonu palijskiego określająca zasady życia monastycznego).