Ekumenizm w Polsce

Luterańsko-reformowane porozumienie


Kościół ewa­n­ge­­li­c­ko-augs­bu­r­ski oraz Kościół ewa­n­ge­­li­c­ko-refo­r­mo­­wa­­ny pod­pi­szą w Dzień Poku­ty i Modli­twy (Śro­da Popiel­co­wa, 22 lute­go) poro­zu­mie­nie, zgod­nie z któ­rym refor­mo­wa­ni nie posia­da­ją­cy wła­snej para­fii w danym mie­ście, będą mogli ofi­cjal­nie nale­żeć do para­fii ewa­n­ge­­li­c­ko-augs­bu­r­skiej bez koniecz­no­ści zmia­ny wyzna­nia i korzy­stać ze wszyst­kich praw i obo­wiąz­ków przy­słu­gu­ją­cych wier­nym Kościo­ła ewa­n­ge­­li­c­ko-augs­bu­r­skie­­go, a więc kan­dy­do­wać do rady para­fial­nej oraz współ­de­cy­do­wać o losach para­fii poprzez uczest­nic­two w zgro­ma­dze­niu para­fial­nym, tak­że przy wybo­rze nowe­go pro­bosz­cza. Poro­zu­mie­nie sank­cjo­nu­je […]


Kościół ewan­ge­lic­ko-augs­bur­ski oraz Kościół ewan­ge­lic­ko-refor­mo­wa­ny pod­pi­szą w Dzień Poku­ty i Modli­twy (Śro­da Popiel­co­wa, 22 lute­go) poro­zu­mie­nie, zgod­nie z któ­rym refor­mo­wa­ni nie posia­da­ją­cy wła­snej para­fii w danym mie­ście, będą mogli ofi­cjal­nie nale­żeć do para­fii ewan­ge­lic­ko-augs­bur­skiej bez koniecz­no­ści zmia­ny wyzna­nia i korzy­stać ze wszyst­kich praw i obo­wiąz­ków przy­słu­gu­ją­cych wier­nym Kościo­ła ewan­ge­lic­ko-augs­bur­skie­go, a więc kan­dy­do­wać do rady para­fial­nej oraz współ­de­cy­do­wać o losach para­fii poprzez uczest­nic­two w zgro­ma­dze­niu para­fial­nym, tak­że przy wybo­rze nowe­go pro­bosz­cza.

Poro­zu­mie­nie sank­cjo­nu­je nie­pi­sa­ną prak­ty­kę w nie­któ­rych para­fiach lute­rań­skich, w życiu któ­rych uczest­ni­czy aktyw­nie refor­mo­wa­na dia­spo­ra. Doku­ment doty­czy jedy­nie tych miast, w któ­rych nie ma para­fii lute­rań­skiej lub refor­mo­wa­nej, choć jego głów­nym bene­fi­cjen­tem będą człon­ko­wie Kościo­ła refor­mo­wa­ne­go. Współ­pra­ca mię­dzy oby­dwo­ma Kościo­ła­mi w Pol­sce się­ga już cza­sów refor­ma­cji. Mimo róż­nic teo­lo­gicz­nych m.in. w rozu­mie­niu Sakra­men­tu Wie­cze­rzy Pań­skiej oraz odmien­ne­go ustro­ju, oby­dwa Kościo­ły posia­da­ły na prze­strze­ni wie­ków wspól­ny kon­sy­storz (wła­dza wyko­naw­cza) i prak­ty­ko­wa­ły gościn­ność eucha­ry­stycz­ną na dłu­go przed pod­pi­sa­niem Kon­kor­dii Leu­en­ber­skiej (1973), któ­ra usta­no­wi­ła peł­ną wspól­no­tę sakra­men­tów i urzę­du kościel­ne­go mię­dzy Kościo­ła­mi ewan­ge­lic­ko-lute­rań­ski­mi, refor­mo­wa­ny­mi, unij­ny­mi, a od nie­daw­na rów­nież meto­dy­stycz­ny­mi.

Kościół ewan­ge­lic­ko-refor­mo­wa­ny liczą­cy ok. 2 tys. człon­ków posia­da nie­wiel­kie licz­by wier­nych w kil­ku lute­rań­skich para­fiach – m.in. w Kra­ko­wie, Pozna­niu, Sopo­cie czy Gorzo­wie Wiel­ko­pol­skim. Refor­mo­wa­ni uczest­ni­czą w nabo­żeń­stwach lute­rań­skich, a w regu­lar­nych odstę­pach cza­su para­fię odwie­dza duchow­ny refor­mo­wa­ny, któ­ry pro­wa­dzi nabo­żeń­stwo refor­mo­wa­ne dla całe­go zbo­ru. 22 lute­go o godz. 18:00 w koście­le ewan­ge­lic­ko-augs­bur­skim Świę­tej Trój­cy w War­sza­wie odbę­dzie się nabo­żeń­stwo, pod­czas któ­re­go pod­pi­sa­ne zosta­nie poro­zu­mie­nie mię­dzy oby­dwo­ma sio­strza­ny­mi Kościo­ła­mi. W imie­niu Kościo­ła Ewan­ge­lic­ko-Augs­bur­skie­go doku­ment pod­pi­sze ks. bp Jerzy Samiec, Biskup Kościo­ła, oraz ks. Wal­de­mar Pytel, pre­zes Syno­du, a w imie­niu Kościo­ła refor­mo­wa­ne­go ks. bp Marek Izdeb­ski, super­in­ten­dent Kościo­ła wraz z pre­ze­sem Syno­du Witol­dem Bro­dziń­ski. Pod­czas nabo­żeń­stwa, któ­re będzie połą­czo­ne z Sakra­men­tem Wie­cze­rzy Świę­tej, prof. Karol Kar­ski z Chrze­ści­jań­skiej Aka­de­mii Teo­lo­gicz­nej przed­sta­wi krót­ką histo­rię rela­cji lute­rań­sko-refor­mo­wa­nych.

: : Komen­tarz

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.