- 23 marca, 2024
- przeczytasz w 5 minut
23 marca 2024 r. w kościele ewangelicko-augsburskim w Radomiu odprawiono mszę w obrządku Kościoła Starokatolickiego Mariawitów. To pierwszy raz, kiedy w radomskim kościele luterańskim odbyło się nabożeństwo z Sakramentem Ołtarza innego wyznania niż luterańskie...
Mariawicka msza i muzyka u radomskich luteran
23 marca 2024 r. w kościele ewangelicko-augsburskim w Radomiu odprawiono mszę w obrządku Kościoła Starokatolickiego Mariawitów. To pierwszy raz, kiedy w radomskim kościele luterańskim odbyło się nabożeństwo z Sakramentem Ołtarza innego wyznania niż luterańskie i pierwsze nabożeństwo mariawickie w Radomiu.
Nabożeństwo poprzedził Ekumeniczny Koncert Pasyjny, podczas którego pieśni wielkopostne i muzykę liturgiczną zaprezentował lokalny Chór Ewangelicki im. Oskara Kolberga oraz Chór Mariae Vitam Kościoła Starokatolickiego Mariawitów w RP.
Liturgia rozpoczęła się od obrzędów Niedzieli Palmowej, w tym poświęcenia palemek. Przed rozpoczęciem Mszy kapłan M. Felicjan Szymkiewicz, proboszcz Parafii Kościoła Starokatolickiego Mariawitów w Wierzbicy, pozdrowił zgromadzonych zapraszając do wspólna modlitwy.
W luterańskim kościele w Radomiu rozpoczęły się obrzędy Niedzieli Palmowej oraz Msza Święta wg liturgii Kościoła Starokatolickiego Mariawitów. To pierwsze takie wydarzenie w historii miasta #mariawityzm #luteranizm pic.twitter.com/azqYxHqoOM
— ekumenizm.pl (@ekumenizmpl) March 23, 2024
W kazaniu podkreślił fundament wiary chrześcijańskiej, wykraczający poza powierzchowne świętowanie. Wskazał na Chrystusa jako ratunek i nadzieję dla zagubionego grzesznika.
Chrystus nie chce być palemką, nie chce być jedynie samym Hosanna. On chce być cichy, chce zbawić świat, ratować ginącego człowieka. On daje nam siebie w Słowie i Sakramencie — mówił w kazaniu kapł. M. Felicjan pic.twitter.com/h4CXG3oFsd
— ekumenizm.pl (@ekumenizmpl) March 23, 2024
Według wstępnego planu nabożeństwa mariawickie w Radomiu będą odbywać się w soboty co dwa tygodnie o godz. 17:00.
Oprócz Radomia msze mariawickie odprawiane są także w innych kościołach luterańskich – co miesiąc w kościele św. Marcina w Krakowie, raz w roku w kościele Przemienienia Pańskiego w Nowym Sączu oraz wg ogłoszeń w kościele ewangelickim w Kutnie.
Skąd msza mariawicka w luterańskim kościele?
Na terenie Radomia nie istnieje parafia mariawicka – najbliższa znajduje się w Wierzbicy oddalonej ok. 20 km od Radomia. Jednak na terenie Radomia mieszkają rodziny mariawickie i sympatycy mariawityzmu, którzy prosili obecnego proboszcza kapłana Mateusza M. Felicjana Szymkiewicza o możliwość odprawiania nabożeństw w Radomiu. Parafia mariawicka w Wierzbicy zwróciła się z oficjalną prośbą do Rady Parafialnej Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Radomiu, która pozytywnie odpowiedziała na prośbę mariawitów.
Co więcej, „sprawa mariawicka” pojawiła się nawet jako punkt obrad dorocznego, sprawozdawczego Zgromadzenia Parafialnego, które zgodziło się na użytkowanie kościoła przez mariawitów. Jest to o tyle szczególne, gdyż decyzja o udostępnieniu kościoła innemu wyznaniu leży zasadniczo jedynie w gestii Rady Parafialnej po otrzymaniu zgody biskupa diecezjalnego.
Prawosławni, adwentyści, ewangelikalni i dziś mariawici…
Gościnność ekumeniczna mocno wpisana jest w historię radomskich ewangelików. Jak powiedział w rozmowie z ekumenizm.pl proboszcz Parafii ks. Wojciech Rudkowski, Parafia radomska przez dziesięciolecia gościła w swoich pomieszczeniach wspólnotę prawosławną, a zaczęło się jeszcze w czasach niemieckiej okupacji. Prawosławni zorganizowali kaplicę cerkiewną w plebani luterańskiej przy ul. Mikołaja Reja i dopiero w 1992 roku opuścili luterańskie budynki, przenosząc się do nowo wybudowanej cerkwi św. Mikołaja przy ul. Warszawskiej.
Także w budynkach parafialnych odbywały się przez dwa lata nabożeństwa Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego do momentu nabycia przez adwentystów swojej kaplicy.
W kościele luterańskim w Radomiu odbywają się też uroczystości ślubne i żałobne innych Kościołów, głównie ewangelikalnych, jednak po raz pierwszy odprawione zostanie nabożeństwo z Sakramentem Ołtarza innego wyznania niż ewangelicko-augsburskie.
Na marginesie warto dodać, że Parafia w Radomiu powiązana jest unią personalną z Parafią w Kielcach, która posiada Ekumeniczną Świątynię Pokoju. Jest to ewangelicki kościół Świętej Trójcy współużytkowany obecnie przez luteran i zielonoświątkowców. W przeszłości kościół używany był również przez polskokatolików i metodystów.
Ekumenizm w Radomiu
Międzywyznaniowa działalność ekumeniczna w Radomiu skupia się zasadniczo wokół parafii luterańskiej. W mieście nie odbywają się inne wydarzenia ekumeniczne. Wyjątkiem było nabożeństwo ekumeniczne w Radomskim Seminarium Duchownym w roku 2023, którego inicjatorem biskup radomski Marek Solarczyk.
Ważnym i stałym wydarzeniem ekumenicznym jest działalność Chóru Ewangelickiego im. Oskara Kolberga, który od początku miał charakter ekumeniczny.
Do chóru należą chrześcijanie aż z siedmiu różnych Kościołów z Radomia i okolic, w tym oprócz ewangelików, także rzymscy katolicy, ewangelikalni, prawosławni i od niedawna mariawita – proboszcz wierzbickiej parafii, kapłan M. Felicjan. Dyrygentką chóru jest ks. Katarzyna Rudkowska, wikaria Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Radomiu i Kielcach.
Mariawityzm (i nie tylko) na ziemi radomskiej
W samym Radomiu nigdy nie istniała parafia mariawicka – ano płocka ani felicjanowska, ale już na ziemi radomskiej mariawici byli obecni i są aktywni do dziś. 20 km od Radomia znajduje się Parafia Kościoła Starokatolickiego Mariawitów pw. Przemienienia Pańskiego w Wierzbicy. Jest to najmłodsza parafia mariawicka w Polsce, która nie powstała wraz z uniezależnieniem się ruchu mariawickiego od Rzymu na początku XX wieku, ale dopiero w latach 70. XX wieku w wyniku rozłamu w lokalnej wspólnocie rzymskokatolickiej. Oficjalne erygowanie parafii nastąpiło w 1977 roku.
Między okresem rzymskokatolickim a mariawickim parafia funkcjonowała jako niezależna wspólnota katolicka – część wiernych nie chciała wracać do Kościoła rzymskokatolickiego i w 1968 roku zwrócono się do władz Kościoła Starokatolickiego Mariawitów o przysłanie kapłana.
Jednak historia mariawityzmu w regionie jest znacznie dłuższa ze względu na działalność kapłana Stanisława M. Fidelisa Szokalskiego, wywodzącego się z ziemi sandomierskiej kapłana mariawity. Kapłan założył parafię w Prędocinie koło Iłży, gdzie powstał drewniany kościół zbudowany staraniem mariawitów. Zabytkowy budynek został zburzony w latach 60. Przypominał on wyglądem działający do dziś kościół mariawicki w Łanach na Lubelszczyźnie, gdzie wciąż odprawiane są msze mariawickie.
W tym kościele znajduje się do dziś tablica upamiętniająca kapłana Szokalskiego, który przez lata był proboszczem parafii w Lublinie, jednak jego działalność rozciągała się na bardzo rozległe tereny dzisiejszych województw mazowieckiego, świętokrzyskiego i lubelskiego. Warto podkreślić, że jednocześnie z działalnością misyjną i duszpasterską, duchowny rozwijał placówki charytatywne – mariawickie ochronki, m. in. w Ostrowcu Świętokrzyskim i w Iłży. Więcej informacji o dziejach mariawityzmu na ziemi radomskiej można znaleźć na facebookowej stronie “Mariawici w Radomiu”.
Należy odnotować fakt, że sama Iłża – mimo iż obecnie jest jednorodna wyznaniowo – związana jest z historią polskiej reformacji. To właśnie z Iłżą wywodzi się pierwszy polski duchowny luterański – Jakub z Iłży (młodszy), początkowo nauczyciel szkoły parafialnej w Iłży, profesor Akademii Krakowskiej i luterański kaznodzieja. Jego uczniowie działali później na ziemi radomskiej, małopolskiej i świętokrzyskiej jako kaznodzieje luterańscy i reformowani. Sam Jakub z Iłży uciekł przed prześladowaniami do Wrocławia, jednak zmarł w Tarnowskich Górach, gdzie objął najstarszą na Górnym Śląsku parafię ewangelicką.