U adwentystów — o wolności religijnej
- 23 stycznia, 2006
- przeczytasz w 4 minuty
Adwentyści Dnia Siódmego są przekonani, iż wolność religijna jest podstawowym prawem człowieka. Przedstawianie w fałszywym świetle albo ośmieszanie innych wyznań czy religii jest niedopuszczalne – powiedział pastor Mirosław Harasim (na zdj.) w czasie XV Spotkania Ekumenicznego w Sanoku. W ramach Tygodnia Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan (18–25 stycznia), w Sanoku rozpoczęło się XV Spotkanie Ekumeniczne. W ciągu kilku dni chrześcijanie z czterech Kościołów, których wspólnoty znajdują się na terenie […]
Pierwsze spotkanie odbyło się 21 stycznia w zborze Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego. „Nasza wspólnota w Sanoku jest niewielka, należy do niej prawie 20 osób. Na jej czele stoi starszy zboru, funkcję tę pełni brat Jacek Matera — powiedział pastor Mirosław Harasim, gospodarz uroczystości. — Cieszę się z tego, że tegoroczne Spotkanie Ekumeniczne rozpoczynamy w naszym Kościele. Właśnie dzisiaj, 21 stycznia, Kościół adwentystyczny obchodzi Międzynarodowy Dzień Wolności Religijnej”.
Na program spotkania złożyło się śpiewanie pieśni, czytanie słowa Bożego, homilia oraz modlitwa wiernych w intencji pojednania między chrześcijanami. Nabożeństwo zakończyło się wspólnym odmówieniem modlitwy „Ojcze nasz”, odczytaniem biblijnego błogosławieństwa i cichą, indywidualną modlitwą.
W czasie homilii, której tytuł brzmiał „Wolność religijna w dialogu chrześcijańskim”, pastor Harasim powiedział, że zgadza się z twierdzeniem Aleksandra Brucknera, historyka kultury, iż wydarzeniem, które rozsławiło Polskę w całym świecie, było nie tyle zwycięstwo pod Grunwaldem, ale uchwalona w roku 1573 Konfederacja Warszawska.
Był to polityczny akt tolerancji religijnej, uchwalony przez Sejm w Warszawie, pozwalający wybierać dowolne wyznanie oraz dopuszczający istnienie przeróżnych odłamów chrześcijaństwa. Ustawa ta sprawiła, że XVI-wieczna Rzeczpospolita zyskała w Europie miano kraju tolerancji religijnej i w znacznym stopniu przyczyniła się do rozwoju kultury polskiego odrodzenia.
„Bóg stworzył nas jako istoty wolne. Szacunek, otwartość na siebie i chęć wzajemnego poznania, są to wartości biblijne – podkreślił pastor. – Przykładem dialogu jest działalność św. Pawła Apostoła, który w czasie pobytu w Atenach zaznajomił się z wierzeniami lokalnej społeczności, osobiście poznał mieszkańców miasta, pochwalił ich za pobożność i rozumienie idei Boga, jaki na ów czas mieli Grecy. Zasadą dialogu ma być szacunek, wskazanie istniejących podobieństw, ale też nie można unikać poruszania tych zagadnień, które dzielą. Nie wolno wywyższać się, ponieważ prowadzi to do agresji słownej czy fizycznej, czego przykłady mieliśmy nie raz w historii”.
To Chrystus powołał nas do wolności, On ma być dla nas wzorem życia. Wolność zakłada służbę miłości, i to nie tylko miłowanie bliźniego, ale także nieprzyjaciół. Nie wolno panować nad drugim człowiekiem, narzucać mu swoich poglądów, podkreślił gospodarz spotkania. Przytoczył on także zdanie, które 10 czerwca 1987 roku wypowiedział papież Jan Paweł II na krakowskich Błoniach: „Boże, broń nas przed nienawiścią iuprzedzeniem wobec ludzi innych przekonań”.
Spotkanie zgromadziło kilkudziesięciu chrześcijan z czterech Kościołów, na czele z pasterzami: ks. Ryszardem Rawickim (Kościół polskokatolicki), ks. Janem Antonowiczem (Kościół prawosławny), o. Stanisławem Glistą OFMConv (Kościół rzymskokatolicki).
Kościół Adwentystów Dnia Siódmego, zwany też Kościołem adwentystycznym, należy do protestanckich wspólnot religijnych, a doktrynalnie reprezentuje teologię biblijną, mającą za jedyną podstawę wiary Pismo Święte. Historycznie KADS powstał w roku 1844 w USA. Do Polski idee adwentystyczne dotarły pod koniec XIX wieku, pierwszy ośrodek adwentyzmu powstał w Żarnówku na Wołyniu (1888), drugi w Poznaniu (1895), trzeci w Bielsku-Białej (1903).
Podstawową jednostką organizacyjną jest zbór, czyli kościół lokalny, zrzeszający wiernych danego terenu. Najwyższą władzą zboru jest zebranie zborowe, zaś jego organem wykonawczym i zarządzającym — rada zboru. Religijnym przywódcą zboru jest duchowny — pastor. Lokalne zbory łączą się w diecezje, które tworzą unię, czyli Kościół krajowy. Unie wchodzą w skład ogólnoświatowego KADS.
Adwentyści wierzą, w jedności z całym Kościołem chrześcijańskim, w Jedynego Boga w Trójcy Osób: w Boga Ojca jako Stwórcę wszechrzeczy, Jezusa Chrystusa jako Syna Bożego i Zbawcę oraz Ducha Świętego jako Odnowiciela. Wszystkie prawdy wary opierają jedynie na autorytecie Pisma świętego. Wierni podkreślają „adwentyzm”, czyli wiarę w powtórne i chwalebne przyjście Chrystusa przy końcu czasów oraz związaną z tym chrześcijańską nadzieję i oczekiwanie. Spotkania modlitewne odbywają się w soboty. Charakterystyczną cechą adwentystów jest troska o zdrowie fizyczne i stosowanie zasad zdrowego trybu życia, a także nieużywanie alkoholu, tytoniu, narkotyków oraz stosowanie diety. W Polsce Kościół ten wydaje miesięczniki „Znaki Czasu” i „Głos Adwentu” oraz książki o tematyce społeczno-religijnej i zdrowotnej.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego z 2004 r., KADS liczy ok. 10 tys. wyznawców. Największą wspólnotą chrześcijańską jest Kościół rzymskokatolicki (35 mln), następnie Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny (ok. 510 tys.), Kościół Greckokatolicki (120 tys.), Kościół Ewangelicko-Augsburski w RP (ok. 80 tys.), Kościół Starokatolicki Mariawitów (24 tys.), Kościół Polskokatolicki w RP (22 tys.), Kościół Zielonoświątkowy (20 tys.), Kościół Ewangelicko-Metodystyczny (ok. 5 tys.), Kościół Ewangelicko-Reformowany w RP (ok. 4 tys.). Około125 tys. wyznawców licząŚwiadkowie Jehowy, jednakz powodu odrzucenia podstawowej doktryny chrześcijańskiejo Trójcy Świętej, nie są oni chrześcijanami.