Zielonoświątkowcy i katolicy w dialogu o Matce Pana
- 25 listopada, 2003
- przeczytasz w 2 minuty
Dialog katolicko-zielonoświątkowy trwa już ponad 30 lat. Jednak jego wyniki są w Polsce niemal całkowicie nieznane. U nas nadal pokutują mity, według których zielonoświątkowcy to sekciarze, a katolicy zwolennicy “Wielkiego Babilonu”. Dlatego Ekumeniczny Serwis Informacyjny ekumenizm.pl i Magazyn Teologiczny Semper Reformanda” zdecydowały się nadrobić ten brak. Zapraszamy do czytania pierwszej odsłony naszego — na poziomie podstawowym dialogu. W Magazynie prezentujemy fragmenty dotyczące mariologii Raportu Końcowego […]
Dialog katolicko-zielonoświątkowy trwa już ponad 30 lat. Jednak jego wyniki są w Polsce niemal całkowicie nieznane. U nas nadal pokutują mity, według których zielonoświątkowcy to sekciarze, a katolicy zwolennicy “Wielkiego Babilonu”. Dlatego Ekumeniczny Serwis Informacyjny ekumenizm.pl i Magazyn Teologiczny Semper Reformanda” zdecydowały się nadrobić ten brak. Zapraszamy do czytania pierwszej odsłony naszego — na poziomie podstawowym dialogu.
W Magazynie prezentujemy fragmenty dotyczące mariologii Raportu Końcowego Dialogu między Sekretariatem ds. Promowania Jedności Chrześcijan a niektórymi klasycznymi Zielonoświątkowcami z lat 1977–1982.
Raport ten pokazuje, że mimo iż wiele nas różni — to największe różnice tkwią nie w doktrynie, a w opiniach jakie mamy o sobie nawzajem. “Zarówno klasyczni zielonoświątkowcy, jak katolicy byli zaskoczeni tym, że żywili tak wiele nieprawdziwych opinii na temat poglądów tych drugich na temat Marii. Klasyczni zielonoświątkowcy byli zadowoleni, dowiadując się o tym, że władze Kościoła rzymskokatolickiego są rozważne w ocenie doktrynalnego rozwoju maryjnego i uznają potrzebę jego biblijnych podstaw. Klasyczni zielonoświątkowcy przyznając, że rozwój doktrynalny, który jest jasno oparty na świadectwach biblijnych nie jest całkowicie nieobecny w historii ruchu pentekostalnego, nie przyjmują rozwoju doktrynalnego w odniesieniu do Marii” — czytamy w raporcie.
Dokument ten wskazuje także na wspólne biblijne fundamenty przekonań dotyczących roli Maryi w planie zbawienia. Uświadamia także, że tytuł Matka Boża — jest jak najbardziej do przyjęcia przez klasycznych zielonoświątkowców.
Do dokumentu dołączyliśmy w Magazynie SR — także dwa krótkie komentarze — napisane z punktu widzenia pastora zielonoświątkowego i świeckiego katolika. Pokazujemy w nich, że choć wiele nas dzieli, to można i trzeba szukać punktów stycznych. Bo tylko dialog może nas razem prowadzić do lepszego zrozumienia Pisma Świętego.
Zielonoświątkowcy i katolicy o Maryi
Maryja w dialogu katolicko-zielonoświątkowym — spojrzenie katolika
Wspólne spojrzenie na Miriam — Matkę Bożą — perspektywa zielonoświątkowca