Zmarł ks. Stanisław Musiał
- 9 marca, 2004
- przeczytasz w 3 minuty
W piątek 5 marca br. w Krakowie w wieku 66 lat zmarł jezuita ks. Stanisław Musiał, publicysta i filozof. Był wielkim orędownikiem dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, bezwzględnie krytykował wszelkie przejawy antysemityzmu i ksenofobii w Kościele. Od 1986 r. był członkiem Komisji Episkopatu Polski do spraw Dialogu z Judaizmem, do 1995 pełnił w niej funkcję sekretarza. W 1987 roku przyczynił się do podjęcia decyzji o przeniesieniu klasztoru Karmelitanek z terenu obozu w Oświęcimiu. Podczas konfliktu o krzyże w Oświęcimiu […]
W piątek 5 marca br. w Krakowie w wieku 66 lat zmarł jezuita ks. Stanisław Musiał, publicysta i filozof. Był wielkim orędownikiem dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, bezwzględnie krytykował wszelkie przejawy antysemityzmu i ksenofobii w Kościele.
Od 1986 r. był członkiem Komisji Episkopatu Polski do spraw Dialogu z Judaizmem, do 1995 pełnił w niej funkcję sekretarza.
W 1987 roku przyczynił się do podjęcia decyzji o przeniesieniu klasztoru Karmelitanek z terenu obozu w Oświęcimiu. Podczas konfliktu o krzyże w Oświęcimiu mówił, że żaden z nich nie powinien stać na żwirowisku przy byłym obozie, a Auschwitz powinien stać się pomnikiem Holokaustu.
W 2001 r. jako oficjalny przedstawiciel polskiego Kościoła uczestniczył w uroczystościach żałobnych w Jedwabnem, zorganizowanych w 60. rocznicę masowego mordu na Żydach z tego miasteczka.
Urodził się w 1938 roku w Łososinie Górnej k. Limanowej. Studiował filozofię na Wydziale Filozoficznym Towarzystwa Jezusowego w Krakowie w latach 1957–1960 oraz teologię na Wydziale Teologicznym Bobolanum w Warszawie w latach 1960–1964. Studiował także w Rzymie i Monachium. Był autorem prac na temat historii renesansu we Francji (doktorat z filozofii francuskiego renesansu) i wielu tekstów publicystycznych w prasie krajowej i zagranicznej, m.in. w “Tygodniku Powszechnym”, “Gazecie Wyborczej”, “Wprost”, “Midraszu”, “Polin”, “Życiu Duchowym”. Wydał m.in. zbiór felietonów “Dwanaście koszy ułomków”, które publikował w “Tygodniku Powszechnym” oraz “Czarne jest czarne”, wybór tekstów poświęconych problematyce stosunków między chrześcijanami a Żydami, w większości drukowanych wcześniej na łamach czasopism.
Był pierwszym laureatem Grand Press w dziedzinie publicystyki przyznawanego przez miesięcznik “Press”. W 2001 r. został laureatem nagrody Jana Karskiego i Poli Nireńskiej, przyznawanej przez Żydowski Instytut Naukowy (YIVO) autorom prac na temat stosunków polsko-żydowskich oraz publikacji najlepiej odzwierciedlających wkład Żydów polskich w polską kulturę. W uzasadnieniu podkreślono, że laureat konsekwentnie występuje przeciwko antysemityzmowi i ksenofobii.
Jego poglądy i artykuły często wzbudzały kontrowersje. Do najgłośniejszych należały 2 teksty opublikowane w 2000 r. w “Gazecie Wyborczej”, w których ksiądz Musiał domagał się usunięcia z kościołów w Sandomierzu obrazów przedstawiających rzekome mordy rytualne, dokonane przez Żydów.
W zeszłym roku, po ataku Stanów Zjednoczonych i ich sprzymierzeńców na Irak, czynnie włączył się ruch antywojenny — pisał, przemawiał i demonstrował. W artykule “Bóg nie jest po naszej stronie” opublikowanym w “Rzeczpospolitej”, pisał, że nie jest dopuszczalna modlitwa za polskich żołnierzy walczących w Iraku, bowiem pojechali oni tam jako najemnicy, swoista “legia cudzoziemska”, a nie reprezentanci państwa polskiego. Krytykował też postawę polskiego kościoła, który — wbrew opinii Jana Pawła II — nie zajął jasnego stanowiska wobec wojny.
Ksiądz Musiał bywał krytykowany za swoje ostre, czasem jednostronne opinie. Za swoje wypowiedzi na temat krzyży w Oświęcimiu otrzymał od prowincjała zakonu jezuitów zakaz publicznego formułowania opinii w tej i podobnych sprawach.