Wacław Hryniewicz OMI: Nadzieja w dialogu
- 13 czerwca, 2007
- przeczytasz w 2 minuty
Książka wyrosła z archiwum zbieranej w ciągu 30 lat korespondencji z Czytelnikami. Stanowi próbę dialogu z ich osobistymi refleksjami, pytaniami i wątpliwościami, o których bardzo szczerze i otwarcie piszą w swoich listach. To świadectwo odzwierciedla stan naszej religijności, naszych zmagań, rozterek i poszukiwań. Z pożytkiem mogą je przeczytać ludzie z samych szczytów Kościoła, teologowie, lekarze, psychiatrzy, rodzice, katecheci, wychowawcy, ludzie różnych zawodów, młodzi i starsi. Ta lektura otwiera oczy na wiele […]
Książka wyrosła z archiwum zbieranej w ciągu 30 lat korespondencji z Czytelnikami. Stanowi próbę dialogu z ich osobistymi refleksjami, pytaniami i wątpliwościami, o których bardzo szczerze i otwarcie piszą w swoich listach. To świadectwo odzwierciedla stan naszej religijności, naszych zmagań, rozterek i poszukiwań.
Z pożytkiem mogą je przeczytać ludzie z samych szczytów Kościoła, teologowie, lekarze, psychiatrzy, rodzice, katecheci, wychowawcy, ludzie różnych zawodów, młodzi i starsi. Ta lektura otwiera oczy na wiele ludzkich problemów. Mówi o człowieku niejednokrotnie więcej niż mogliby powiedzieć terapeuci i spowiednicy. Teologia wyrasta z życia. Powinna towarzyszyć ludziom na ich drogach, nieraz zawiłych i trudnych. Kiedy traci więź z życiem, staje się jedynie namiastką przekazu żywej wiary. Zadaniem teologa jest przejmować się ludzkimi troskami i zmaganiami. To wyraz jego głębokiej solidarności z ludźmi.
Ze wstępu autora:
Treścią listów jest przede wszystkim nadzieja o dwu obliczach – nadzieja na pojednanie chrześcijan i lepsze jutro chrześcijaństwa oraz nadzieja na powszechne, ostateczne pojednanie wszystkich stworzeń z Bogiem. W ciągu ponad trzydziestu lat oddanych ekumenii dana mi była łaska uczestnictwa w trudnym procesie dialogu między Kościołami. Dialog żyje nadzieją na pojednanie. Ekumenia stanowi dobroczynną terapię na wyznaniowe zacieśnienia i partykularyzmy. Na tej właśnie ekumenicznej drodze odnalazłem także nadzieję najśmielszą – nadzieję zbawienia dla wszystkich. Nigdy nie przypuszczałem, że wraz z upływem lat przyjdzie mi stać się głosicielem niezwykłej idei – uniwersalizmu nadziei na zbawienie wszystkich. Nie była to przypadkowa ewolucja mojego myślenia teologicznego. Lata refleksji nad misterium paschalnym w tradycji chrześcijańskiej przygotowały grunt dla zainteresowania się tym niezwykłym fenomenem, jakim jest nurt tradycji głoszący nadzieję na ostateczne pojednanie wszystkich stworzeń ze Stwórcą i Zbawicielem. Niełatwo rozstać się z takim życiowym tematem. W świadectwie teologa każdy może odnaleźć echo swoich własnych myśli, poszukiwań, zmagań i przekonań. Teologia jest odkrywaniem horyzontów nadziei. Także tej ekumenicznej.
Ks. prof. dr hab. Wacław Hryniewicz OMI (ur. 1936) jest kierownikiem katedry teologii prawosławnej w Instytucie Ekumenicznym KUL. Wśród jego ostatnich publikacji należy wymienić m.in.: Hermeneutyka w dialogu. Szkice teologiczno-ekumeniczne t. 2 (1998), Nad przepaściami wiary (Rozmowy z Elżbietą Adamiak i Józefem Majewskim, 2001), Chrześcijaństwo nadziei. Przyszłość wiary i duchowości chrześcijańskiej (2002), Kościół jest jeden. Ekumeniczne nadzieje nowego stulecia (2004), Challenge of Our Hope: Christian Faith in Dialogue (Washington 2006) oraz wydane przez Verbinum: Dramat nadziei zbawienia. Medytacje eschatologiczne (1996), Pedagogia nadziei. Medytacje o Bogu, Kościele i ekumenii (1997), Na drogach pojednania. Medytacje ekumeniczne (1998), Nadzieja uczy inaczej. Medytacje eschatologiczne (2003), Dlaczego głoszę nadzieję (2004), Bóg wszystkim we wszystkich. Ku eschatologii bez dualizmu (2005), Teraz trwa nadzieja. U podstaw chrześcijańskiego uniwersalizmu (2006).