Wielki Czwartek
- 16 kwietnia, 2003
- przeczytasz w 3 minuty
“Przystąpcie, zaproszeni, Zbawiciel woła was, On was godnymi mieni miłości w wielki czas. Ten , co nad światem sam wszechwładzę dzierży, w cudownej swej Wieczerzy udzielić chce się wam. Przystąpcie, dzieci grzechu, bez lęku i bez trwóg, bo zbliża się z pociechą, z miłości ku wam Bóg. On wam zastawia stół darami swej Miłości, by każdy w nich błogości niebiańskiej przedsmak czuł.”Ernest Arendt († 1860) Niepewnie kroczymy drogą poszukiwań, która […]
“Przystąpcie, zaproszeni, Zbawiciel woła was, On was godnymi mieni miłości w wielki czas. Ten , co nad światem sam wszechwładzę dzierży, w cudownej swej Wieczerzy udzielić chce się wam.
Przystąpcie, dzieci grzechu, bez lęku i bez trwóg, bo zbliża się z pociechą, z miłości ku wam Bóg. On wam zastawia stół darami swej Miłości, by każdy w nich błogości niebiańskiej przedsmak czuł.”
Ernest Arendt († 1860)Niepewnie kroczymy drogą poszukiwań, która często jest drogą, która prowadzi donikąd. Kończymy wśród naukowych spekulacji, sprzecznych wyobrażeń i schematów ludzkiej logiki. Chcemy zajrzeć za zasłonę wielkiej tajemnicy, chcemy podpatrzeć Boga i zrozumieć. Szybko jednak się okazuje, ze nasze wyroki, ludzka przenikliwość i mądrość muszą ustąpić przed zdumiewającym i niewyczerpanym bogactwem tego, co Bóg przez Ducha Św. ma nam do powiedzenia. Mimo niezliczonych wyobrażeń i spekulacji na temat Boga i Jego świętości stajemy bezsilni wobec bezmiaru wątpliwości i rezygnacji. Czy jednak pozostajemy sami? Czy tajemniczy Bóg ukrywa się przed nami, pozostawia nas samych z naszymi znakami niepewności?
W Jezusie Chrystusie przedwieczny Bóg stał się prawdziwie człowiekiem. U końca czasu pasyjnego idziemy wraz z Jezusem ku Golgocie, by tam ujrzeć dramat człowieka opuszczonego (Ps. 22), by dostrzec prawdę o naszym życiu, by przyjąć łaskę, Boży realizm wyobraźni, przełamanie ludzkiej pychy i dumy. Przedtem jednak Jezus zaprasza nas do wieczernika. Wraz ze swoimi uczniami przeżywa ostatnią wieczerzę, wyjątkową pod każdym względem. Jezus zapowiada po raz kolejny swoją śmierć i w słowach, które cały Kościół Powszechny powtarza podczas sprawowania sakramentu Wieczerzy Świętej wciąga swoich uczniów, a dziś cały Kościół do przeżywania misterium swojej męki.
W widzialnych znakach chleba i wina, Bóg jedna świat z sobą, przepowiada ostateczne zwycięstwo życia nad śmiercią, pustki nad pełnią, miłości nad obojętnością (1 Kor 11,11). Eucharystia to dziękczynienie za wielki dar życia, który Chrystus darował nam w swojej śmierci i zmartwychwstaniu. Eucharystia to przedsmak pełnej komunii z Bogiem i zarazem dar Boga dla nas ludzi, abyśmy jako członkowie Jednego Świętego, Powszechnego i Apostolskiego Kościoła mogli poprzez działanie Ducha Św. przeżyć społeczność z naszymi siostrami i braćmi w wierze.
Jezus Chrystus zaprasza wszystkich wątpiących pod krzyż, zaprasza do realizmu wiary i do Wielkiej Uczty Radości. Krzyż łączy to, co rozbite i rozproszone. W Wieczerzy Pańskiej prawdziwie obecny Chrystus w chlebie i winie karmi nas zbawiennymi darami. Duch Św. przemienia nasze serca, otwiera nasze serca i umysły do przyjęcia cudownej wieści o usprawiedliwieniu grzesznika przez wiarę w Jezusa Chrystusa. W sakramencie Ciała i Krwi Pańskiej prawda ta nabiera szczególnego znaczenia. To niezwykła subtelność, finezja Bożej sztuki życia i błogie poczucie społeczności ze wszystkimi wierzącymi, także tymi, których pośród nas już nie ma.
Amen.