Zmiana wyznania dziecka
- 4 lutego, 2008
- przeczytasz w 3 minuty
Mam następujące pytanie. Jestem katoliczką, mój mąż jest prawosławny. Bralismy ślub w kościele, natomiast nasz syn został ochrzczony w cerkwi. Teraz chodzimy jednak spólnie do kościoła. Czy istnieje możliwość, aby nasz syn bez żadnych przeszkód mógł uczęszczać na religię katolicką (a w przyszłości przystąpić do I Komunii Św. i Sakramentu Bierzmowania). Nadmienię, że decyzję taką podjęliśmy wspólnie z mężem (jest ona w pełni przemyślana). Na lekcje religii katolickiej może uczęszczać każdy, […]
Mam następujące pytanie. Jestem katoliczką, mój mąż jest prawosławny. Bralismy ślub w kościele, natomiast nasz syn został ochrzczony w cerkwi. Teraz chodzimy jednak spólnie do kościoła. Czy istnieje możliwość, aby nasz syn bez żadnych przeszkód mógł uczęszczać na religię katolicką (a w przyszłości przystąpić do I Komunii Św. i Sakramentu Bierzmowania). Nadmienię, że decyzję taką podjęliśmy wspólnie z mężem (jest ona w pełni przemyślana).
Na lekcje religii katolickiej może uczęszczać każdy, jeżeli taka jest wola jego rodziców, oraz od pewnego wieku samego dziecka.
Inaczej nieco przedstawia się sprawa życia sakramentalnego. Pierwszą rzeczą, która należy wziąść pod uwagę jest to, iżw Kościele prawosławnym (podobnie jak i w katolickich Kościołach wschodnich) wszystkie trzy sakramenty inicjacji chrzescijańskiej: a więc chrzest, bierzmowanie i święta eucharystia, sąudzielane razem. Kościól katolicki zaś uznaje ważność wszystkich sakramentów udzielanych w Kościele prawosławnym. Skoro więc Państwa dziecko zostało ochrzczone w cerkwi, przyjęło również po raz pierwszy Komunię św. oraz zostało już bierzmowane. Bierzmowanie jest jednym z tych sakramentów, które wywieraja niezatarte znamię i których, wedle nauczania Kościoła katolickiego, nie wolno absolutnie powtarzać.
Pomiędzy Kościołem katolickim, a Kościołami prawosławnymi istnieje — przynajmniej z punktu widzenia tego pierwszego — bardzo głęboka, choć jeszcze niedoskonaławspólnota wiary, gdyż przez sprawowanie Eucharystii Pańskiej w tych poszczególnych Kościołach buduje się i rozrasta Kościół Boży… Kościoły te mimo odłączenia posiadają prawdziwe sakramenty, szczególnie zaś, na mocy sukcesji apostolskiej, kapłaństwo i Eucharystię, dzięki którym są dotąd z nami złączone najściślejszym węzłem (Sobór watykański II, Dekret o ekumenizmie 15).
Kwestia uczestnictwa w zyciu sakramentalnego i edukacja religijna wiąże się też ściśle z pytaniem o przynalezność kościelną. Jeżeli dziecko pragnie przystapić do pełnej wspólnoty Kościoła katolickiego, a Państwo zgodnie wyrazają na to zgodę, należy udać się z odpowiednią prośbą do miejscowego proboszcza, przedstawiając równocześnie świadectwo chrztu z parafii prawosławnej. Trzeba jednak pamiętać, iż motywy takiej decyzji winny być jednoznacznie natury religijnej, a nie kuturowej, społecznej czy socjanej. Do przyęcia w takim wypadku do Kościoła katolickiego, po odbyciu odpowiedniego przygotowania, nie jest wymagane nic wiecej poza zwykłym wyznaniem wiary, które musi być odnotowane w księgach metrykalnych obu parafii.
Zgodnie z prawem kościelnym osoby ochrzczone poza Kościołem katolickim, przystępujący do pełnej z nim wspólnoty “zatrzymują na całym świecie swój obrządek, pielęgnują go i w miarę możliwości zachowują, nabywając przynależność do Kościoła sui iuris tego obrządku”. Osoby ochrzczone w Kościele prawosławnym zachowują więc w Kosciele katolickim obrządek wschodni. Przejście do Kościoła rzymskokatolickiego wymaga zwrócenia się z uzasadnioną prośbą o zezwolenie do Stolicy Apostolskiej.
Piotr Timus