Kościoły wschodnie, katolickie, protestanckie

Abp Lefebvre uznał Sobór Watykański II


Abp Lefe­bvre pod­pi­sał wszyst­kie doku­men­ty Sobo­ru Waty­kań­skie­go II, któ­re póź­niej zane­go­wał. Doty­czy to rów­nież kon­sy­tu­cji ‘Gau­dium et spes’, któ­rą ostro póź­niej kry­ty­ko­wał – uwa­ża wło­ski maga­zyn Pano­ra­ma. Autor publi­ka­cji – Igna­zio Ingrao – pod­kre­ślił, że znaj­du­ją­ce się w Archi­wach Waty­kań­skich doku­men­ty pod­wa­ża­ją legen­dę lefe­bry­stów, jako­by zało­ży­ciel Brac­twa Kapłań­skie­go Św. Piu­sa X, sprze­ci­wiał się decy­zjom sobo­ru już pod­czas jego trwa­nia. […]


Abp Lefe­bvre pod­pi­sał wszyst­kie doku­men­ty Sobo­ru Waty­kań­skie­go II, któ­re póź­niej zane­go­wał. Doty­czy to rów­nież kon­sy­tu­cji ‘Gau­dium et spes’, któ­rą ostro póź­niej kry­ty­ko­wał – uwa­ża wło­ski maga­zyn Pano­ra­ma. Autor publi­ka­cji – Igna­zio Ingrao – pod­kre­ślił, że znaj­du­ją­ce się w Archi­wach Waty­kań­skich doku­men­ty pod­wa­ża­ją legen­dę lefe­bry­stów, jako­by zało­ży­ciel Brac­twa Kapłań­skie­go Św. Piu­sa X, sprze­ci­wiał się decy­zjom sobo­ru już pod­czas jego trwa­nia.

Sło­wa Ingrao potwier­dził ame­ry­kań­skiej Kato­lic­kiej Agen­cji Infor­ma­cyj­nej (CNA) histo­ryk Pie­ro Doria, któ­ry poma­gał przy reali­za­cji badań. Po raz pierw­szy pozwo­lo­no na sfo­to­gra­fo­wa­nie i udo­ku­men­to­wa­nie pod­pi­su abp. Lefebvre’a. W rze­czy­wi­sto­ści histo­ry­cy od daw­na wie­dzie­li, że Lefe­bvre pod­pi­sał doku­men­ty sobo­ro­we, ale wie­lu ludzi o tym nie wie­dzia­ło, a pro­pa­gan­da brac­twa prze­ko­ny­wa­ła, że Lefe­bvre zawsze odrzu­cał sobo­ro­we decy­zje – zazna­czył Ingrao.

Jak infor­mu­je por­tal kath.net, abp Lefe­bvre spo­rzą­dził pod­czas sobo­ru wie­le kry­tycz­nych uwag, jed­nak poparł jed­ną z klu­czo­wych reform kon­te­sto­wa­ną obec­nie przez lefe­bry­stów – refor­mę litur­gii. Dopie­ro w póź­niej­szym okre­sie Lefe­bvre zaczął stop­nio­wo kon­te­sto­wać Vati­ca­num II, szcze­gól­nie zaś w okre­sie rewo­lu­cji roku 1968. W ode­zwie z 21 listo­pa­da 1974 Lefe­bvre oświad­czył, że żaden kato­lik, któ­ry trosz­czy się o zba­wie­nie swo­jej duszy, nie może uznać refor­my.

Lefe­bvre odma­wiał posłu­szeń­stwa papie­żo­wi Paw­ło­wi VI, gdy ten w 1976 roku wzy­wał go w spra­wie kon­tro­wer­syj­nych świę­ceń kapłań­skich. 11 paź­dzier­ni­ka 1976 Paweł VI stwier­dził, że Lefe­bvre znaj­du­je się w błę­dzie z powo­du abso­lut­nie fał­szy­we­go rozu­mie­nia poję­cia Tra­dy­cji. 12 lat póź­niej Lefe­bvre wyświę­cił bez zgo­dy papie­ża czte­rech bisku­pów, co było bez­po­śred­nim powo­dem jego eks­ko­mu­ni­ki.

:: Ekumenizm.pl: Jan Paweł II win­ny upad­ko­wi wia­ry — Bene­dykt XVI here­ty­kiem i moder­ni­stą

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.