Bóg ewolucji?
- 13 lutego, 2009
- przeczytasz w 2 minuty
W przeddzień 200-lecia urodzin Karola Darwina — którą to rocznicę obchodziliśmy wczoraj — z Watykanu przyszło potwierdzenie, że teoria ewolucji jest zgodna z wiarą, a jej antycypacje można znaleźć nawet u świętego Augustyna i świętego Tomasza z Akwinu. Przewodniczący Papieskiej Rady Kultury, arcybiskup Gianfranco Ravasi powiedział, że jeśli myśli się o ewolucji to oznacza jednocześnie, że świat został w ten sposób stworzony przez Boga. Jednocześnie ucięto spekulacje, że papież Benedykt XVI może poprzeć […]
W przeddzień 200-lecia urodzin Karola Darwina — którą to rocznicę obchodziliśmy wczoraj — z Watykanu przyszło potwierdzenie, że teoria ewolucji jest zgodna z wiarą, a jej antycypacje można znaleźć nawet u świętego Augustyna i świętego Tomasza z Akwinu. Przewodniczący Papieskiej Rady Kultury, arcybiskup Gianfranco Ravasi powiedział, że jeśli myśli się o ewolucji to oznacza jednocześnie, że świat został w ten sposób stworzony przez Boga.
Jednocześnie ucięto spekulacje, że papież Benedykt XVI może poprzeć teorię tzw. Inteligentnego projektu. Organizatorzy przygotowywanej przez Watykan konferencji w następnym miesiącu, która będzie znaczyć obchody 150 rocznicy wydania dzieła Darwina O pochodzeniu gatunków określili Inteligentny projekt jako “ubogą teologię i ubogą naukę”. Może on być dyskutowany na konferencji ale raczej jako “kulturowy fenomen”.
Arcybiskup Ravasi przypomniał, że Kościół rzymskokatolicki nigdy nie potępił teorii ewolucji a już papież Pius XII uznał ją za możliwą do pogodzenia z wiarą, zaś Jan Paweł II w 1996 r. stwierdził, że jest ona więcej niż teorią. We wczorajszym wydaniu Dziennika ksiądz Jacek Dunin-Borkowski — wykładowca teologii dogmatycznej na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie — stwierdził, że Kościół nie przesądza nawet czy procesowi uczłowieczenia podległa jedna czy wiele par pierwszych rodziców i jeśli zwycięży teza o poligenetycznym początku ludzkości Kościół nie będzie miał problemów by uznać, że Adam i Ewa oznaczają ogólnie człowieka.
Oprócz kreacjonistów możliwości pogodzenia teorii ewolucji z wiarą w Boga sprzeciwiają się niektórzy biolodzy-ewolucjoniści w tym bardzo głośno Richard Dawkins.