Kościoły wschodnie, katolickie, protestanckie

Brazylijskie Kościoły dla gejów


Do nie­daw­na sło­wo „evan­ge­li­co” (w Bra­zy­lii toż­sa­me z „pro­te­stant”) było dla wie­lu jed­no­znacz­ne z anty­ge­jow­ską posta­wą, ale sytu­acja ta czę­ścio­wo zaczy­na ule­gać zmia­nie. Takim zna­kiem może być wia­do­mość, któ­rą mam wła­śnie przed sobą, o gru­dnio­wym „ślu­bie” 27-let­nie­­go byłe­go pasto­ra cha­ry­zma­tycz­ne­go Powszech­ne­go Kościo­ła Kró­le­stwa Boże­go, Edu­ar­do Silva, z 31-let­nim synem zna­ne­go kazno­dziei zie­lo­no­świąt­ko­we­go Kościo­ła Zbo­ry Boże w Rio de Jane­iro, Pau­lo Oli­ve­ira. „Ślub” zawar­li w zie­lo­no­świąt­ko­wym Koście­le Współ­cze­snym […]


Do nie­daw­na sło­wo „evan­ge­li­co” (w Bra­zy­lii toż­sa­me z „pro­te­stant”) było dla wie­lu jed­no­znacz­ne z anty­ge­jow­ską posta­wą, ale sytu­acja ta czę­ścio­wo zaczy­na ule­gać zmia­nie. Takim zna­kiem może być wia­do­mość, któ­rą mam wła­śnie przed sobą, o gru­dnio­wym „ślu­bie” 27-let­nie­go byłe­go pasto­ra cha­ry­zma­tycz­ne­go Powszech­ne­go Kościo­ła Kró­le­stwa Boże­go, Edu­ar­do Silva, z 31-let­nim synem zna­ne­go kazno­dziei zie­lo­no­świąt­ko­we­go Kościo­ła Zbo­ry Boże w Rio de Jane­iro, Pau­lo Oli­ve­ira. „Ślub” zawar­li w zie­lo­no­świąt­ko­wym Koście­le Współ­cze­snym (Igre­ja Con­tem­po­ra­nea).

„Ślub” Silvy i Oli­ve­iry cele­bro­wał zało­ży­ciel tego Kościo­ła, pastor Mar­cos Glad­sto­ne, któ­ry rów­nież wkrót­ce ma zawrzeć „mał­żeń­stwo” z jed­nym z duchow­nych swo­je­go kościo­ła. Wśród uczest­ni­ków uro­czy­sto­ści nie bra­ko­wa­ło innych, sto­ją­cych w kolej­ce do takie­go ślu­bu, jak np. Lean­dro Macha­do, kie­dyś, jeden z lide­rów duże­go i zna­ne­go zbo­ru Powszech­ne­go Kościo­ła Kró­le­stwa Bożego.Obecnie w Bra­zy­lii pro­te­stanc­cy geje mogą wziąć „ślub” w przy­naj­mniej trzech Kościo­łach: wspo­mnia­ny Kościół Współ­cze­sny (Igre­ja Con­tem­po­ra­nea), Kościół Wspól­no­ty Metro­po­li­tal­nej (Igre­ja da Comu­ni­da­de Metro­po­li­ta­na) i Chrze­ści­jań­ska Wspól­no­ta Nowa Nadzie­ja (Comu­ni­da­de Cri­sta Nova Espe­ra­nça). Pastor Glad­sto­ne był pasto­rem Kościo­ła Wspól­no­ty Metro­po­li­tal­nej, ale zde­cy­do­wał się na zało­że­nie nie­za­leż­ne­go Kościo­ła, ponie­waż KWM uznał za ruch zbyt poli­tycz­ny, któ­ry anga­żu­je pra­wie całą swo­ją ener­gie w wal­kę o pra­wa les­bi­jek i gejów, gdy tym­cza­sem w Bra­zy­lii „ludzie nie lubią mie­szać reli­gię z dzia­łal­no­ścią poli­tycz­ną”. Doda­je zara­zem, że Kościół Współ­cze­sny nie jest Kościo­łem dla gejów, ale takim, któ­ry przyj­mu­je gejów poszu­ku­ją­cych miej­sca do wyzna­wa­nia swo­jej wia­ry. Dzi­siaj jego zbór liczy oko­ło stu człon­ków. Pastor Glad­sto­ne uwa­ża, iż licz­ba wier­nych zaczę­ła wzra­stać w Koście­le, kie­dy zro­zu­miał, że wier­ni poszu­ku­ją pew­nych suro­wych stan­dar­dów moral­nych. Od człon­ków tej wspól­no­ty wyma­ga się abs­ty­nen­cji alko­ho­lo­wej i niko­ty­no­wej, seks poza mał­żeń­stwem, w tym, homo­sek­su­al­nym, jest zaka­za­ny. Dzie­się­ci­na jest obo­wiąz­ko­wa. Pastor Gel­son Piber z Kościo­ła Wspól­no­ty Metro­po­li­tal­nej w Nite­roi, stan Rio de Jane­iro, któ­ry już udzie­lił gejom 12 ślu­bów, nie zga­dza się z zaka­za­mi ogra­ni­cza­ją­cy­mi aktyw­ność sek­su­al­ną. Uwa­ża, że jeśli „Jezus okre­ślił­by jakieś szcze­gól­ne zasa­dy sek­su­al­ne­go zacho­wa­nia, to by z pew­no­ścią o tym powie­dział”. Dodał, że wyda­je mu się, iż „gejom bar­dziej zależ­ny na mał­żeń­stwie niż oso­bom hete­ro­sek­su­al­nym”. W nie­któ­rych Kościo­łach zie­lo­no­świąt­ko­wych homo­sek­su­alizm trak­tu­je się jako opę­ta­nie, któ­re moż­na wyle­czyć egzor­cy­zma­mi. Cie­ka­we, że np. w Koście­le Współ­cze­snym rów­nież sto­su­je się egzor­cy­zmy, ale oczy­wi­ście nie w celu uwol­nie­nia kogoś z homoseksualizmu.W Bra­zy­lii pra­wo nie pozwa­la na ślub cywil­ny gejom, jed­nak­że od 2001 r. bra­zy­lij­skie pary homo­sek­su­al­ne mają zapew­nio­ne uzna­nie “sta­łych związ­ków”, co praw­nie gwa­ran­tu­je im np. otrzy­my­wa­nie po part­ne­rze eme­ry­tu­ry, czy podział wspól­nie nabi­tych dóbr w przy­pad­ku roz­wią­za­nia takie­go związ­ku. W całej Ame­ry­ce Łaciń­skiej dotąd jedy­nie Uru­gwaj oraz dwie sto­li­ce: Buenos Aires w Argen­ty­nie i Ciu­dad de Méxi­co w Mek­sy­ku, uzna­ły praw­nie homo­sek­su­al­ne mał­żeń­stwa.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.