Brazylijskie Kościoły dla gejów
- 6 stycznia, 2008
- przeczytasz w 3 minuty
Do niedawna słowo „evangelico” (w Brazylii tożsame z „protestant”) było dla wielu jednoznaczne z antygejowską postawą, ale sytuacja ta częściowo zaczyna ulegać zmianie. Takim znakiem może być wiadomość, którą mam właśnie przed sobą, o grudniowym „ślubie” 27-letniego byłego pastora charyzmatycznego Powszechnego Kościoła Królestwa Bożego, Eduardo Silva, z 31-letnim synem znanego kaznodziei zielonoświątkowego Kościoła Zbory Boże w Rio de Janeiro, Paulo Oliveira. „Ślub” zawarli w zielonoświątkowym Kościele Współczesnym […]
Do niedawna słowo „evangelico” (w Brazylii tożsame z „protestant”) było dla wielu jednoznaczne z antygejowską postawą, ale sytuacja ta częściowo zaczyna ulegać zmianie. Takim znakiem może być wiadomość, którą mam właśnie przed sobą, o grudniowym „ślubie” 27-letniego byłego pastora charyzmatycznego Powszechnego Kościoła Królestwa Bożego, Eduardo Silva, z 31-letnim synem znanego kaznodziei zielonoświątkowego Kościoła Zbory Boże w Rio de Janeiro, Paulo Oliveira. „Ślub” zawarli w zielonoświątkowym Kościele Współczesnym (Igreja Contemporanea).
„Ślub” Silvy i Oliveiry celebrował założyciel tego Kościoła, pastor Marcos Gladstone, który również wkrótce ma zawrzeć „małżeństwo” z jednym z duchownych swojego kościoła. Wśród uczestników uroczystości nie brakowało innych, stojących w kolejce do takiego ślubu, jak np. Leandro Machado, kiedyś, jeden z liderów dużego i znanego zboru Powszechnego Kościoła Królestwa Bożego.Obecnie w Brazylii protestanccy geje mogą wziąć „ślub” w przynajmniej trzech Kościołach: wspomniany Kościół Współczesny (Igreja Contemporanea), Kościół Wspólnoty Metropolitalnej (Igreja da Comunidade Metropolitana) i Chrześcijańska Wspólnota Nowa Nadzieja (Comunidade Crista Nova Esperança). Pastor Gladstone był pastorem Kościoła Wspólnoty Metropolitalnej, ale zdecydował się na założenie niezależnego Kościoła, ponieważ KWM uznał za ruch zbyt polityczny, który angażuje prawie całą swoją energie w walkę o prawa lesbijek i gejów, gdy tymczasem w Brazylii „ludzie nie lubią mieszać religię z działalnością polityczną”. Dodaje zarazem, że Kościół Współczesny nie jest Kościołem dla gejów, ale takim, który przyjmuje gejów poszukujących miejsca do wyznawania swojej wiary. Dzisiaj jego zbór liczy około stu członków. Pastor Gladstone uważa, iż liczba wiernych zaczęła wzrastać w Kościele, kiedy zrozumiał, że wierni poszukują pewnych surowych standardów moralnych. Od członków tej wspólnoty wymaga się abstynencji alkoholowej i nikotynowej, seks poza małżeństwem, w tym, homoseksualnym, jest zakazany. Dziesięcina jest obowiązkowa. Pastor Gelson Piber z Kościoła Wspólnoty Metropolitalnej w Niteroi, stan Rio de Janeiro, który już udzielił gejom 12 ślubów, nie zgadza się z zakazami ograniczającymi aktywność seksualną. Uważa, że jeśli „Jezus określiłby jakieś szczególne zasady seksualnego zachowania, to by z pewnością o tym powiedział”. Dodał, że wydaje mu się, iż „gejom bardziej zależny na małżeństwie niż osobom heteroseksualnym”. W niektórych Kościołach zielonoświątkowych homoseksualizm traktuje się jako opętanie, które można wyleczyć egzorcyzmami. Ciekawe, że np. w Kościele Współczesnym również stosuje się egzorcyzmy, ale oczywiście nie w celu uwolnienia kogoś z homoseksualizmu.W Brazylii prawo nie pozwala na ślub cywilny gejom, jednakże od 2001 r. brazylijskie pary homoseksualne mają zapewnione uznanie “stałych związków”, co prawnie gwarantuje im np. otrzymywanie po partnerze emerytury, czy podział wspólnie nabitych dóbr w przypadku rozwiązania takiego związku. W całej Ameryce Łacińskiej dotąd jedynie Urugwaj oraz dwie stolice: Buenos Aires w Argentynie i Ciudad de México w Meksyku, uznały prawnie homoseksualne małżeństwa.