Kościoły wschodnie, katolickie, protestanckie

Cios dla “My jesteśmy Kościołem”


Kato­lic­ka agen­cja Infor­ma­cyj­na (KNA) dotar­ła do dekre­tu Naj­wyż­sze­go Try­bu­na­łu Sygna­tu­ry Apo­stol­skiej, umoż­li­wia­ją­ce­go bisku­pom die­ce­zjal­nym wyłą­cza­nie ludzi zwią­za­nych ze świec­ką orga­ni­za­cją “My jeste­śmy Kościo­łem” (WsK) z kościel­nych gre­miów. – Ta wia­do­mość jest nowym i nad­zwy­czaj zdu­mie­wa­ją­cym zna­kiem wewnątrz­ka­to­lic­kie­go odrzu­ce­nia dia­lo­gu – mówią przed­sta­wi­cie­le WsK. WsK jest jed­ną z naj­bar­dziej aktyw­nych orga­ni­za­cji świec­kich kato­li­ków w kra­jach nie­miec­ko­ję­zycz­nych, opo­wia­da­ją­cą się za refor­ma­mi w Koście­le rzym­sko­ka­to­lic­kim, jak np. za współ­de­cy­do­wa­niem […]


Kato­lic­ka agen­cja Infor­ma­cyj­na (KNA) dotar­ła do dekre­tu Naj­wyż­sze­go Try­bu­na­łu Sygna­tu­ry Apo­stol­skiej, umoż­li­wia­ją­ce­go bisku­pom die­ce­zjal­nym wyłą­cza­nie ludzi zwią­za­nych ze świec­ką orga­ni­za­cją “My jeste­śmy Kościo­łem” (WsK) z kościel­nych gre­miów. – Ta wia­do­mość jest nowym i nad­zwy­czaj zdu­mie­wa­ją­cym zna­kiem wewnątrz­ka­to­lic­kie­go odrzu­ce­nia dia­lo­gu – mówią przed­sta­wi­cie­le WsK.

WsK jest jed­ną z naj­bar­dziej aktyw­nych orga­ni­za­cji świec­kich kato­li­ków w kra­jach nie­miec­ko­ję­zycz­nych, opo­wia­da­ją­cą się za refor­ma­mi w Koście­le rzym­sko­ka­to­lic­kim, jak np. za współ­de­cy­do­wa­niem wier­nych przy wybo­rze bisku­pów, świę­ce­nia­mi kapłań­ski­mi dla kobiet, wyświę­ca­niem na kapła­nów tzw. viri pro­ba­ti oraz za libe­ra­li­za­cją ety­ki sek­su­al­nej. Przed­sta­wi­cie­le WsK widzą w waty­kań­skim dekre­cie, któ­ry nie został jesz­cze upu­blicz­nio­ny, pró­bę dys­kre­dy­ta­cji dzia­ła­ją­cej od 15 lat orga­ni­za­cji. WsK zarzu­cił Waty­ka­no­wi „tota­li­tar­ny spo­sób postę­po­wa­nia zza rzym­skie­go biur­ka bez wysłu­cha­nia racji wszyst­kich stron.”

Spór roz­po­czął się od pre­ce­den­so­wej decy­zji ordy­na­riu­sza Raty­zbo­ny, bp Ger­har­da Ludwi­ga Mül­le­ra, któ­ry usu­nął ludzi zwią­za­nych z WsK z pod­le­głych mu orga­ni­za­cji die­ce­zjal­nych zarzu­ca­jąc im brak wier­no­ści naucza­niu Kościo­ła, zarów­no w kwe­stiach dok­try­nal­nych, jak i moral­no-etycz­nych.

- Kon­flik­ty w Koście­le są bole­sne, ale pra­wie nie do unik­nię­cia. Poka­zu­ją, że z jed­nej stro­ny jest porzą­dek, któ­ry musi być zagwa­ran­to­wa­ny przez oso­by odpo­wie­dzial­ne, ale z dru­giej stro­ny jest wol­ność sumie­nia ochrzczo­nych – komen­tu­je spra­wę o. Eber­hard v. Gem­min­gen z nie­miec­kiej sek­cji Radia Waty­kań­skie­go. Duchow­ny uwa­ża, że wier­ni mają nie tyl­ko obo­wią­zek posłu­szeń­stwa, ale rów­nież wyra­ża­nia swo­ich prze­ko­nań tak­że i wte­dy, gdy nie są zgod­ne z obo­wią­zu­ją­cym porząd­kiem. – Jed­nak zarów­no pra­wo jak i sprze­ciw muszą opie­rać się na Ewan­ge­lii i do spraw­dze­nia tego powo­ła­ni są hie­rar­cho­wie. Po obu stro­nach koniecz­na jest też dobra wola – doda­je o. von Gem­min­gen.

:: Biskup zakrę­cił kurek z pie­niędz­mi

:: “My jeste­śmy Kościo­łem” ma 10 lat

:: Pra­wo bisku­pa czy prze­jaw auto­ry­ta­ry­zmu?

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.