Kościoły wschodnie, katolickie, protestanckie

Dominikańska Szkoła Współczesności


Naj­pierw banał: wie­rzy­my głę­bo­ko, że jakość myśle­nia istot­nie wpły­wa na nasze bycie w świe­cie: na jego odbiór, na nasze mądre lub mniej mądre, trwa­nie w nim, na wizję Boga i wizję czło­wie­ka. Stąd ta ini­cja­ty­wa. Celem Szko­ły nie jest sys­te­ma­tycz­ne bada­nie współ­cze­sno­ści, któ­re­go koń­cem była­by jed­no­znacz­na inter­pre­ta­cja ota­cza­ją­ce­go nas świa­ta. Nasza ini­cja­ty­wa ma być raczej pró­bą nie­na­iw­ne­go oświe­tla­nia współ­cze­sno­ści z róż­nych stron. W pew­nym sen­sie jedy­nie pre­tek­stem i zachę­tą […]


Naj­pierw banał: wie­rzy­my głę­bo­ko, że jakość myśle­nia istot­nie wpły­wa na nasze bycie w świe­cie: na jego odbiór, na nasze mądre lub mniej mądre, trwa­nie w nim, na wizję Boga i wizję czło­wie­ka. Stąd ta ini­cja­ty­wa.

Celem Szko­ły nie jest sys­te­ma­tycz­ne bada­nie współ­cze­sno­ści, któ­re­go koń­cem była­by jed­no­znacz­na inter­pre­ta­cja ota­cza­ją­ce­go nas świa­ta. Nasza ini­cja­ty­wa ma być raczej pró­bą nie­na­iw­ne­go oświe­tla­nia współ­cze­sno­ści z róż­nych stron. W pew­nym sen­sie jedy­nie pre­tek­stem i zachę­tą dla wła­snych poszu­ki­wań.

Domi­ni­kań­ska Szko­ła Współ­cze­sno­ści

Domi­ni­kań­skie DA „Becz­ka” zapra­sza na wykła­dy poświe­co­ne wybra­nym zagad­nie­niom współ­cze­snej huma­ni­sty­ki.

Semestr zimo­wy 2003/2004

EUROPA, EUROPA odsło­na I (18 paź­dzier­ni­ka)

10.00 Korze­nie Euro­py – prof. Zyg­munt Kubiak

11.30 Kul­tu­ro­wa jed­ność Euro­py: fik­cja czy rze­czy­wi­stość? – Hen­ryk Woź­nia­kow­ski

ZACHÓD (25 paź­dzier­ni­ka)

10.00 Fukuy­ama i Hun­ting­ton: przy­szłość jed­no czy wie­lo­kul­tu­ro­wa? – dr Piotr Kłod­kow­ski

11.30 Źró­dła zachod­nie­go uni­wer­sa­li­zmu – Bro­ni­sław Wild­ste­in

EUROPA, EUROPA odsło­na II (8 listo­pa­da)

10.00 Euro­pa sta­ra i nowa, czy­li o obumie­ra­niu i nowo­ści życia. Rosyj­skie wizje zagła­dy Zacho­du – dr Michał Bohun

11.30 Euro­pa z ame­ry­kań­skiej per­spek­ty­wy: koleb­ka kul­tu­ry czy park kra­jo­bra­zo­wy? – dr Anna­ma­ria Orla-Bukow­ska

13.00 Spe­cy­fi­ka kina euro­pej­skie­go – Krzysz­tof Zanus­si

GLOBALIZACJA (22 listo­pa­da)

10.00 Glo­bal­na wio­ska i jej wewnętrz­ne sprzecz­no­ści – dr Agnisz­ka Fuliń­ska

11.30 Glo­bal­ny biz­nes w nie­glo­bal­nej wio­sce: ilu­zje eko­no­micz­nej glo­ba­li­za­cji – prof. Paweł H. Dem­biń­ski

POPKULTURA (29 listo­pa­da)

1) Kul­tu­ra wyso­ka i popu­lar­na – wza­jem­ne zma­ga­nia i pod­cho­dy – prof. Tere­sa Walas

2) Czy popkul­tu­rę moż­na uszla­chet­nić? – dr Bar­tło­miej Dobro­czyń­ski

3) Wata cukro­wa. Z dzie­jów pew­ne­go marze­nia – Mar­ta Tara­bu­ła

BUNT MAS (13 grud­nia)

1) „Ana­to­mia czło­wie­ka maso­we­go” – prof. Elż­be­ta Wol­nic­ka

2) O wiel­ko­ści elit i „demo­nie masy” – prof. Jerzy Szac­ki

MEDIALNE WARTOŚCI CZY WARTOŚCIOWE MEDIA? (10 stycz­nia)

1) Mię­dzy bun­tem mas a demo­kra­cją – prof. Wie­sław Godzic

2) Czy opła­ca się być uczci­wym dzien­ni­ka­rzem? – Tomasz Lis

3) Media i świat war­to­ści: poku­sy – postra­chy – pyta­nia – Jerzy Sosnow­ski

DEMOKRACJA (17 stycz­nia)

1) Wiel­kość i sła­bość demo­kra­cji według tra­dy­cji antycz­nej – dr Dariusz Kar­ło­wicz

2) Demo­kra­cja… i nic wię­cej? – dr Dariusz Gawin

Naj­pierw banał: wie­rzy­my głę­bo­ko, że jakość myśle­nia istot­nie wpły­wa na nasze bycie w świe­cie: na jego odbiór, na nasze mądre lub mniej mądre, trwa­nie w nim, na wizję Boga i wizję czło­wie­ka. Stąd ta ini­cja­ty­wa.

Celem Szko­ły nie jest sys­te­ma­tycz­ne bada­nie współ­cze­sno­ści, któ­re­go koń­cem była­by jed­no­znacz­na inter­pre­ta­cja ota­cza­ją­ce­go nas świa­ta. Nasza ini­cja­ty­wa ma być raczej pró­bą nie­na­iw­ne­go oświe­tla­nia współ­cze­sno­ści z róż­nych stron. W pew­nym sen­sie jedy­nie pre­tek­stem i zachę­tą dla wła­snych poszu­ki­wań.

W tym celu chcie­li­by­śmy przyj­rzeć się uważ­niej wybra­nym poję­ciom i zja­wi­skom współ­cze­snej huma­ni­sty­ki: ich gene­zie, roz­wo­jo­wi, zna­cze­niom, któ­re z cza­sem zyska­ły. Pomo­gą nam w tym – jak ufa­my – oso­by pocho­dzą­ce z róż­nych tra­dy­cji inte­lek­tu­al­nych, pre­zen­tu­ją­ce odmien­ne spo­so­by ujmo­wa­nia i rozu­mie­nia rze­czy­wi­sto­ści. Osta­tecz­nie może cho­dzić o to, aby znać war­tość i jasne znacz­nie słów, któ­ry­mi wszy­scy się posłu­gu­je­my.

Domi­ni­kań­ska Szko­ła Współ­cze­sno­ści to przede wszyst­kim pró­ba zro­zu­mie­nia. Ze zro­zu­mie­nia rodzi się zaan­ga­żo­wa­nie – w kul­tu­rę, w spo­łe­czeń­stwo, w reli­gię.

Nie spo­sób więc pomi­nąć 40 lat tra­dy­cji, sto­ją­cej za tą nową ini­cja­ty­wą. To bowiem w 1964 r. o. Tomasz Paw­łow­ski zało­żył dusz­pa­ster­stwo aka­de­mic­kie Becz­ka, któ­re w latach 70-tych i 80-tych sku­pia­ło ludzi głę­bo­ko zaan­ga­żo­wa­nych w życie spo­łecz­ne. Stąd wyszła duża część człon­ków Stu­denc­kie­go Komi­te­tu Soli­dar­no­ści, jed­nej z pierw­szych opo­zy­cyj­nych insty­tu­cji w Kra­ko­wie. To przy Becz­ce powsta­je w 1981 r. Biu­ro pomo­cy dla inter­no­wa­nych i ich rodzin. Rów­nież w latach 80-tych, za spra­wą o. Jana Andrze­ja Kło­czow­skie­go dzia­ła Stu­dium Wie­dzy Chrze­ści­jań­skiej, gro­ma­dzą­ce ludzi z aspi­ra­cja­mi inte­lek­tu­al­ne­go zgłę­bie­nia wia­ry.

Chce­my kon­ty­nu­ować te tra­dy­cje i wciąż poka­zy­wać wagę rozu­mie­nia i zaan­ga­żo­wa­nia. Być może dziś potrze­ba ich jesz­cze bar­dziej niż wte­dy. Ale Becz­ka to tak­że miej­sce ucze­nia się i pogłę­bia­nia wia­ry oraz zaan­ga­żo­wa­nia na tym pozio­mie. Stąd róż­ne­go rodza­ju gru­py o cha­rak­te­rze dys­ku­syj­nym, cha­ry­ta­tyw­nym, ewan­ge­li­za­cyj­nym. Stąd nacisk na ducho­wy roz­wój i for­ma­cję. Stąd tak­że zapro­sze­nie do wspól­nej dro­gi ku doj­rza­łe­mu chrze­ści­jań­stwu.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.