Dominikańska Szkoła Współczesności
- 25 listopada, 2003
- przeczytasz w 3 minuty
Najpierw banał: wierzymy głęboko, że jakość myślenia istotnie wpływa na nasze bycie w świecie: na jego odbiór, na nasze mądre lub mniej mądre, trwanie w nim, na wizję Boga i wizję człowieka. Stąd ta inicjatywa. Celem Szkoły nie jest systematyczne badanie współczesności, którego końcem byłaby jednoznaczna interpretacja otaczającego nas świata. Nasza inicjatywa ma być raczej próbą nienaiwnego oświetlania współczesności z różnych stron. W pewnym sensie jedynie pretekstem i zachętą […]
Najpierw banał: wierzymy głęboko, że jakość myślenia istotnie wpływa na nasze bycie w świecie: na jego odbiór, na nasze mądre lub mniej mądre, trwanie w nim, na wizję Boga i wizję człowieka. Stąd ta inicjatywa.
Celem Szkoły nie jest systematyczne badanie współczesności, którego końcem byłaby jednoznaczna interpretacja otaczającego nas świata. Nasza inicjatywa ma być raczej próbą nienaiwnego oświetlania współczesności z różnych stron. W pewnym sensie jedynie pretekstem i zachętą dla własnych poszukiwań.
Dominikańska Szkoła Współczesności
Dominikańskie DA „Beczka” zaprasza na wykłady poświecone wybranym zagadnieniom współczesnej humanistyki.
Semestr zimowy 2003/2004
EUROPA, EUROPA odsłona I (18 października)
10.00 Korzenie Europy – prof. Zygmunt Kubiak
11.30 Kulturowa jedność Europy: fikcja czy rzeczywistość? – Henryk Woźniakowski
ZACHÓD (25 października)
10.00 Fukuyama i Huntington: przyszłość jedno czy wielokulturowa? – dr Piotr Kłodkowski
11.30 Źródła zachodniego uniwersalizmu – Bronisław Wildstein
EUROPA, EUROPA odsłona II (8 listopada)
10.00 Europa stara i nowa, czyli o obumieraniu i nowości życia. Rosyjskie wizje zagłady Zachodu – dr Michał Bohun
11.30 Europa z amerykańskiej perspektywy: kolebka kultury czy park krajobrazowy? – dr Annamaria Orla-Bukowska
13.00 Specyfika kina europejskiego – Krzysztof Zanussi
GLOBALIZACJA (22 listopada)
10.00 Globalna wioska i jej wewnętrzne sprzeczności – dr Agniszka Fulińska
11.30 Globalny biznes w nieglobalnej wiosce: iluzje ekonomicznej globalizacji – prof. Paweł H. Dembiński
POPKULTURA (29 listopada)
1) Kultura wysoka i popularna – wzajemne zmagania i podchody – prof. Teresa Walas
2) Czy popkulturę można uszlachetnić? – dr Bartłomiej Dobroczyński
3) Wata cukrowa. Z dziejów pewnego marzenia – Marta Tarabuła
BUNT MAS (13 grudnia)
1) „Anatomia człowieka masowego” – prof. Elżbeta Wolnicka
2) O wielkości elit i „demonie masy” – prof. Jerzy Szacki
MEDIALNE WARTOŚCI CZY WARTOŚCIOWE MEDIA? (10 stycznia)
1) Między buntem mas a demokracją – prof. Wiesław Godzic
2) Czy opłaca się być uczciwym dziennikarzem? – Tomasz Lis
3) Media i świat wartości: pokusy – postrachy – pytania – Jerzy Sosnowski
DEMOKRACJA (17 stycznia)
1) Wielkość i słabość demokracji według tradycji antycznej – dr Dariusz Karłowicz
2) Demokracja… i nic więcej? – dr Dariusz Gawin
Najpierw banał: wierzymy głęboko, że jakość myślenia istotnie wpływa na nasze bycie w świecie: na jego odbiór, na nasze mądre lub mniej mądre, trwanie w nim, na wizję Boga i wizję człowieka. Stąd ta inicjatywa.
Celem Szkoły nie jest systematyczne badanie współczesności, którego końcem byłaby jednoznaczna interpretacja otaczającego nas świata. Nasza inicjatywa ma być raczej próbą nienaiwnego oświetlania współczesności z różnych stron. W pewnym sensie jedynie pretekstem i zachętą dla własnych poszukiwań.
W tym celu chcielibyśmy przyjrzeć się uważniej wybranym pojęciom i zjawiskom współczesnej humanistyki: ich genezie, rozwojowi, znaczeniom, które z czasem zyskały. Pomogą nam w tym – jak ufamy – osoby pochodzące z różnych tradycji intelektualnych, prezentujące odmienne sposoby ujmowania i rozumienia rzeczywistości. Ostatecznie może chodzić o to, aby znać wartość i jasne znacznie słów, którymi wszyscy się posługujemy.
Dominikańska Szkoła Współczesności to przede wszystkim próba zrozumienia. Ze zrozumienia rodzi się zaangażowanie – w kulturę, w społeczeństwo, w religię.
Nie sposób więc pominąć 40 lat tradycji, stojącej za tą nową inicjatywą. To bowiem w 1964 r. o. Tomasz Pawłowski założył duszpasterstwo akademickie Beczka, które w latach 70-tych i 80-tych skupiało ludzi głęboko zaangażowanych w życie społeczne. Stąd wyszła duża część członków Studenckiego Komitetu Solidarności, jednej z pierwszych opozycyjnych instytucji w Krakowie. To przy Beczce powstaje w 1981 r. Biuro pomocy dla internowanych i ich rodzin. Również w latach 80-tych, za sprawą o. Jana Andrzeja Kłoczowskiego działa Studium Wiedzy Chrześcijańskiej, gromadzące ludzi z aspiracjami intelektualnego zgłębienia wiary.
Chcemy kontynuować te tradycje i wciąż pokazywać wagę rozumienia i zaangażowania. Być może dziś potrzeba ich jeszcze bardziej niż wtedy. Ale Beczka to także miejsce uczenia się i pogłębiania wiary oraz zaangażowania na tym poziomie. Stąd różnego rodzaju grupy o charakterze dyskusyjnym, charytatywnym, ewangelizacyjnym. Stąd nacisk na duchowy rozwój i formację. Stąd także zaproszenie do wspólnej drogi ku dojrzałemu chrześcijaństwu.