EPISKOPALIANIE, ZWIĄZKI JEDNOPŁCIOWE, MEKSYKANIE I PRZYMIERZE ANGLIKAŃSKIE
- 7 lipca, 2010
- przeczytasz w 2 minuty
Komisja Stała ds. Liturgii i Muzyki (SCLM) Kościoła Episkopalnego USA (TEC) wyznaczyła 28 czerwca br. osoby, które mają kierować zespołem zajmującym się kwestiami teologicznymi i liturgicznymi, dotyczącymi błogosławienia par jednopłciowych. Przewodniczącym grupy „liturgicznej” zespołu został ks. Patrick Malloy, współprzewodniczącymi grupy „duszpasterskiej”: ks. kan. Thaddeus A. Bennet i ks. kan. Susan Russel, zaś przewodniczącym grupy „teologicznej” – ks. Jay Emerson. Powołanie zespołu stanowi konsekwencję rezolucji […]
Komisja Stała ds. Liturgii i Muzyki (SCLM) Kościoła Episkopalnego USA (TEC) wyznaczyła 28 czerwca br. osoby, które mają kierować zespołem zajmującym się kwestiami teologicznymi i liturgicznymi, dotyczącymi błogosławienia par jednopłciowych.
Przewodniczącym grupy „liturgicznej” zespołu został ks. Patrick Malloy, współprzewodniczącymi grupy „duszpasterskiej”: ks. kan. Thaddeus A. Bennet i ks. kan. Susan Russel, zaś przewodniczącym grupy „teologicznej” – ks. Jay Emerson. Powołanie zespołu stanowi konsekwencję rezolucji C056 Konwencji generalnej TEC z 2009 r., na mocy której Izba Biskupów wespół z SCLM miały zainicjować ogólnokościelny proces rozwijania i gromadzenia źródeł dotyczących błogosławienia par jednopłciowych. Podczas kolejnej Konwencji Generalnej TEC w 2012 r., zespół ma zaprezentować wyniki swych prac.
Wydaje się, że episkopalna decyzja stanowi potwierdzenie tego, że Kościół ten zamierza kroczyć własną drogą „ewangelii inkluzji” i najprawdopodobniej nie sprzymierzy się z innymi Kościołami Wspólnoty Anglikańskiej w ramach Przymierza, do którego jako pierwsza z prowincji „Anglican Communion” przystąpił Kościół Anglikański Meksyku. Kościół ten, od lat sześćdziesiątych XIX wieku związany z TEC, uzyskał prowincjalną autonomię we Wspólnocie w 1995 roku. Decyzja o przystąpieniu do Przymierza została podjęta podczas Synodu Generalnego, który odbywał się w dniach od 11 do 12 czerwca w Mexico City. Ks. Kan. Kenneth Kearon, sekretarz generalny Wspólnoty Anglikańskiej określił ją mianem „znaczącego kroku” w życiu Wspólnoty.
Idea Przymierza Anglikańskiego, jako narzędzia podtrzymującego jedność Wspólnoty pośród narastających zróżnicowań, głównie co do seksualności i interpretacji Biblii, powstała w 2004 roku. Aktualnie 37 spośród 38 Prowincji „Anglican Communion” rozważa formalne doń przystąpienie. Prawdopodobnie, sprzymierzone Prowincje i Kościoły będą stanowiły centrum Wspólnoty, zaś niesprzymierzone – jej peryferie (by użyć kategorii Immanuela Wallersteina).
Nasuwa się pytanie o to, czy proces recepcji Przymierza nie zaowocuje sytuacją zbliżoną do tej, jaka miała miejsce po Soborze Watykańskim I, który był impulsem do rozwoju starokatolicyzmu? Czy niesprzymierzeni anglikanie będą w stosunku do sprzymierzonych, niczym starokatolicy do rzymskokatolików? Mimo potencjalnych podobieństw pomiędzy tymi relacjami, należy zauważyć istotna różnicę. Otóż fakt nieprzystąpienia do Przymierza Anglikańskiego nie oznacza wykluczenia danego Kościoła ze Wspólnoty Anglikańskiej. Drogi rzymsko- i staro katolicyzmu, pomijając materię sporu, rozeszły się bardziej.