Głos w sprawie ewolucji
- 14 lipca, 2005
- przeczytasz w 2 minuty
Kard. Christoph Schönborn, arcybiskup Wiednia i znany teolog katolicki, zabrał ostatnio głos na temat teorii ewolucji. Uczynił to w artykule, opublikowanym 7 lipca na łamach „The New York Times”. Niewątpliwie okolicznością czasu i miejsca tego tekstu jest rozgorzały na nowo spór o nauczanie teorii ewolucji w amerykańskich szkołach. Kardynał nawiązał do słynnego listu Jana Pawła II z 1996 r., w którym zmarły papież napisał iż teoria ewolucji „jest czymś więcej […]
Kard. Christoph Schönborn, arcybiskup Wiednia i znany teolog katolicki, zabrał ostatnio głos na temat teorii ewolucji. Uczynił to w artykule, opublikowanym 7 lipca na łamach „The New York Times”. Niewątpliwie okolicznością czasu i miejsca tego tekstu jest rozgorzały na nowo spór o nauczanie teorii ewolucji w amerykańskich szkołach.
Kardynał nawiązał do słynnego listu Jana Pawła II z 1996 r., w którym zmarły papież napisał iż teoria ewolucji „jest czymś więcej niż hipotezą”. Zwolennicy koncepcji Darwina często powołują się na te słowa jako na wyraz poparcia Kościoła Rzymsko-Katolickiego dla ich stanowiska. Schönborn zwraca tymczasem uwagę, że pojęcie ewolucji w papieskim tekście nie zostało zdefiniowane. Tutaj kardynał dokonał ważnego rozróżnienia: „Ewolucja w znaczeniu wspólnego pochodzenia może być prawdą, jednak ewolucja w sensie neo-darwinowskim, jako ślepy, niezaplanowany proces przypadkowego różnicowania i selekcji naturalnej z pewnością nią nie jest”.
Purpurat z Wiednia przywołał w swym artykule inne, o wiele donioślejsze wypowiedzi papieży Jana Pawła II i Benedykta XVI, przeczące uznaniu dla ewolucji jako przypadkowego procesu. Zacytował również dokument Międzynarodowej Komisji Teologicznej z 1996 r., której przewodził w owym czasie kard. Ratzinger, oraz zapisy „Katechizmu Kościoła Katolickiego”, którego Schönborn był jednym ze współautorów. Wszystkie te wypowiedzi dają świadectwo wiary w Boga-Stworzyciela, który w swym dziele mógł posłużyć się procesem ewolucji żyjących gatunków.
Według kardynała Kościół Rzymsko-Katolicki u progu XXI w. „staje w obronie ludzkiego rozumu”, głosząc w obliczu naukowych uroszczeń teorii takich jak neo-darwinowska, że „immanentny projekt, ukazywany przez naturę, jest czymś rzeczywistym”.
W telefonicznej rozmowie z agencją CathNews kard. Schönborn przyznał, że od lat odczuwał gniew wobec wielu pisarzy i teologów katolickich, którzy w niewłaściwy sposób prezentowali stanowisko Kościoła wobec ewolucji, pojmowanej jako przypadkowy proces. Był to jeden z powodów ogłoszenia omawianego artykułu w „The New York Times”.