Kościoły wschodnie, katolickie, protestanckie

Głos w sprawie ewolucji


Kard. Chri­stoph Schön­born, arcy­bi­skup Wied­nia i zna­ny teo­log kato­lic­ki, zabrał ostat­nio głos na temat teo­rii ewo­lu­cji. Uczy­nił to w arty­ku­le, opu­bli­ko­wa­nym 7 lip­ca na łamach „The New York Times”. Nie­wąt­pli­wie oko­licz­no­ścią cza­su i miej­sca tego tek­stu jest roz­go­rza­ły na nowo spór o naucza­nie teo­rii ewo­lu­cji w ame­ry­kań­skich szko­łach. Kar­dy­nał nawią­zał do słyn­ne­go listu Jana Paw­ła II z 1996 r., w któ­rym zmar­ły papież napi­sał iż teo­ria ewo­lu­cji „jest czymś wię­cej […]


Kard. Chri­stoph Schön­born, arcy­bi­skup Wied­nia i zna­ny teo­log kato­lic­ki, zabrał ostat­nio głos na temat teo­rii ewo­lu­cji. Uczy­nił to w arty­ku­le, opu­bli­ko­wa­nym 7 lip­ca na łamach „The New York Times”. Nie­wąt­pli­wie oko­licz­no­ścią cza­su i miej­sca tego tek­stu jest roz­go­rza­ły na nowo spór o naucza­nie teo­rii ewo­lu­cji w ame­ry­kań­skich szko­łach.

Kar­dy­nał nawią­zał do słyn­ne­go listu Jana Paw­ła II z 1996 r., w któ­rym zmar­ły papież napi­sał iż teo­ria ewo­lu­cji „jest czymś wię­cej niż hipo­te­zą”. Zwo­len­ni­cy kon­cep­cji Dar­wi­na czę­sto powo­łu­ją się na te sło­wa jako na wyraz  popar­cia Kościo­ła Rzym­sko-Kato­lic­kie­go dla ich sta­no­wi­ska. Schön­born zwra­ca tym­cza­sem uwa­gę, że poję­cie ewo­lu­cji w papie­skim tek­ście nie zosta­ło zde­fi­nio­wa­ne. Tutaj kar­dy­nał doko­nał waż­ne­go roz­róż­nie­nia: „Ewo­lu­cja w zna­cze­niu wspól­ne­go pocho­dze­nia może być praw­dą, jed­nak ewo­lu­cja w sen­sie neo-dar­wi­now­skim, jako śle­py, nie­za­pla­no­wa­ny pro­ces przy­pad­ko­we­go róż­ni­co­wa­nia i selek­cji natu­ral­nej z pew­no­ścią nią nie jest”.

Pur­pu­rat z Wied­nia przy­wo­łał w swym arty­ku­le inne, o wie­le donio­ślej­sze wypo­wie­dzi papie­ży Jana Paw­ła II i Bene­dyk­ta XVI, prze­czą­ce uzna­niu dla ewo­lu­cji jako przy­pad­ko­we­go pro­ce­su. Zacy­to­wał rów­nież doku­ment Mię­dzy­na­ro­do­wej Komi­sji Teo­lo­gicz­nej z 1996 r., któ­rej prze­wo­dził w owym cza­sie kard. Rat­zin­ger, oraz zapi­sy „Kate­chi­zmu Kościo­ła Kato­lic­kie­go”, któ­re­go Schön­born był jed­nym ze współ­au­to­rów. Wszyst­kie te wypo­wie­dzi dają świa­dec­two wia­ry w Boga-Stwo­rzy­cie­la, któ­ry w swym dzie­le mógł posłu­żyć się pro­ce­sem ewo­lu­cji żyją­cych gatun­ków.

Według kar­dy­na­ła Kościół Rzym­sko-Kato­lic­ki u pro­gu XXI w. „sta­je w obro­nie ludz­kie­go rozu­mu”,  gło­sząc w obli­czu nauko­wych urosz­czeń teo­rii takich jak neo-dar­wi­now­ska, że „imma­nent­ny pro­jekt, uka­zy­wa­ny przez natu­rę, jest czymś rze­czy­wi­stym”.

W tele­fo­nicz­nej roz­mo­wie z agen­cją Cath­News kard. Schön­born przy­znał, że od lat odczu­wał gniew wobec wie­lu pisa­rzy i teo­lo­gów kato­lic­kich, któ­rzy w nie­wła­ści­wy spo­sób pre­zen­to­wa­li sta­no­wi­sko Kościo­ła wobec ewo­lu­cji, poj­mo­wa­nej jako przy­pad­ko­wy pro­ces. Był to jeden z powo­dów ogło­sze­nia oma­wia­ne­go arty­ku­łu w „The New York Times”.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.