Homoseksualizm i herezja Zachodu — ECUSA w Anaheim
- 10 lipca, 2009
- przeczytasz w 4 minuty
Od 8 do 17 lipca odbywa się w Anaheim 46. Konwencja Generalna Kościoła Episkopalnego USA (ECUSA). Ponownie w centrum obrad stoi kwestia homoseksualizmu. Także i ta konwencja może okazać się przełomowa, a to z dwóch powodów: delegaci obradują nad przyjęciem uchwały, wprowadzającej do liturgii błogosławienie małżeństw homoseksualnych oraz wycofanie się z rezolucji B033, wprowadzającej moratorium na konsekrowanie homoseksualnych biskupów. W pierwszym dniu obrad do zebranych przemówiła prymas Kościoła, bp Katharine Jefferts Schori, […]
Od 8 do 17 lipca odbywa się w Anaheim 46. Konwencja Generalna Kościoła Episkopalnego USA (ECUSA). Ponownie w centrum obrad stoi kwestia homoseksualizmu. Także i ta konwencja może okazać się przełomowa, a to z dwóch powodów: delegaci obradują nad przyjęciem uchwały, wprowadzającej do liturgii błogosławienie małżeństw homoseksualnych oraz wycofanie się z rezolucji B033, wprowadzającej moratorium na konsekrowanie homoseksualnych biskupów.
W pierwszym dniu obrad do zebranych przemówiła prymas Kościoła, bp Katharine Jefferts Schori, która mówiła o wyzwaniach stojących przed ECUSA, ale również o „wielkiej herezji Zachodu”. Według prymas Schori kryzys, w jakim tkwi ECUSA związany jest właśnie z wielką herezją Zachodu, głoszącej, że możemy być zbawieni jako jednostki i że każdy może mieć odpowiednią relację z Bogiem. – To indywidualistyczne zawężenie jest formą idolatrii, gdyż stawia mnie i moje słowa w miejscu, które może być zajmowane tylko przez Boga – w centrum egzystencji, w gruncie wszelkiego bytu – mówiła teolożka.
Konwencja odbywa się w bardzo trudnym czasie, zaledwie kilka tygodni po powstaniu Kościoła Anglikańskiego Ameryki Północnej (ACNA), utworzonego z konserwatywnych diecezji i parafii ECUSA oraz Anglikańskiego Kościoła Kanady. ACNA stara się o uznanie go za kolejną prowincję Wspólnoty Anglikańskiej i ma silne poparcie największych Kościołów anglikańskich na świecie. Niektóre diecezje ECUSA wciąż trwają w sporze prawnym o nieruchomości z parafiami, które postanowiły przyłączyć się do ACNA w proteście przeciwko liberalnemu kursowi Kościoła episkopalnego.
Kościół fundamentalistycznej lewicy
Gorącym punktem porządku obrad są wnioski o wprowadzenie do liturgii błogosławienia par homoseksualnych, a nawet udzielanie im ślubów. Propozycje zmian przewidują zastąpienie w przepisach prawnych i liturgicznych słów “mężczyzna i kobieta” uniwersalnym terminem “dwie osoby”, a słowa “mąż i żona” terminem “małżonkowie”. Zwolennicy zmian argumentują nie tylko zasadą równouprawnienia w Kościele, ale również decyzją sześciu stanów, które zalegalizowały małżeństwa jednopłciowe (Massachusetts, Maine, Vermont, New Hampshire, Iowa oraz Connecticut). Projekt wspiera m.in. diecezja Massachusetts oraz emerytowany ordynariusz diecezji Utah, bpOtis Charles, który po przejściu na emeryturę w 2003 roku ujawnił, że jest gejem, a niedawno poślubił swojego długoletniego partnera.
Wśród delegatów pojawiają się również propozycję rozwiązań kompromisowych na wzór tych, które zastosował Prezbiteriański Kościół USA. Każda parafia tego Kościoła autonomicznie decyduje, czy chce zatrudnić księdza homoseksualistę czy lesbijkę. Niektórzy uczestniczy konwencji w Anaheim domagają się głębszej pracy teologicznej przed podjęciem decyzji – są wśród nich nawet zwolennicy błogosławienia małżeństw homoseksualnych. – Byłabym zaszczycona, gdybym mogła pobłogosławić taki związek, jednak obawiam się, że stajemy się Kościołem fundamentalistycznej lewicy i zaniedbujemy odpowiednią refleksję teologiczną w naszej drodze naprzód – powiedziała oficjalnemu serwisowi informacyjnemu Kościoła ks. kanonik Kate Moorehead z Kansas.
Z kolei ks. Dorothee Hahn z konwokacji amerykańskich Kościołów episkopalnych w Europie powiedziała serwisowi EpiscopalLife, że według jej przekonania prawa cywilne nie są automatycznie uzasadnieniem do zmian w liturgii Kościoła. – Jestem przeciwna ustalaniu nowych rytuałów do momentu, kiedy dojdziemy do porozumienia czy aktywność homoseksualna jest grzechem czy nie. Moje osobiste przekonania nie mają tu nic do rzeczy bez tej teologicznej podstawy – stwierdziła Hahn.
B033
Jeszcze większe emocje i konsekwencje może wywołać akceptacja wniosku diecezji Newark, która proponuje wycofanie się z rezolucji B033, zgodnie z którą na biskupów nie powinny być wybierane osoby, które wzbudzają kontrowersje w szerszej wspólnocie Kościoła. Była to kompromisowa rezolucja, mająca załagodzić konflikt w Kościele, a uchwalona po tym, jak diecezja New Hampshire wybrała w 2003 roku V. Gene Robinsona na swojego biskupa. Reprezentanci diecezji Newark przekonują, że rezolucja i tak miała charakter tymczasowy i w świetle ostatnich wydarzeń we Wspólnocie Anglikańskiej jej obowiązywanie jest bezprzedmiotowe.
Warto dodać, że kilkanaście dni przed konwencją w Anaheim zakończyły się obrady komisji Anglikańskiego Przymierza, podczas której podtrzymano moratoria zarówno na biskupów-homoseksualistów, jak i na błogosławienie par homoseksualnych. Liderzy konserwatywnego anglikanizmu już zagrozili dalszymi konsekwencjami, jeśli ECUSA dokona jeszcze bardziej radykalnego odejścia od zasad moralnych anglikanizmu i wspólnych ustaleń.
:: Ekumenizm.pl: Powstanie ACNA — komentarze nieentuzjastyczne