Kapłaństwo i Eucharystia
- 7 kwietnia, 2004
- przeczytasz w 2 minuty
Nie ma kapłaństwa bez Eucharystii i Eucharystii bez kapłaństwa — przypomniał w Liście do Kapłanów na Wielki Czwartek Jan Paweł II. “Urząd kapłański (…) czyni kapłana zdolnym do działania in persona Christi i znajduje swój punkt kulminacyjny w momencie, w którym dokonuje on konsekracji chleba i wina, powtarzając gesty i słowa Jezusa z Ostatniej Wieczerzy” — podkreśla papież. “Wobec tej niezwykłej rzeczywistości stajemy zdumieni i zaskoczeni: z jaką uległością i pokorą Bóg zapragnął złączyć się w ten sposób z człowiekiem!” […]
Nie ma kapłaństwa bez Eucharystii i Eucharystii bez kapłaństwa — przypomniał w Liście do Kapłanów na Wielki Czwartek Jan Paweł II.
“Urząd kapłański (…) czyni kapłana zdolnym do działania in persona Christi i znajduje swój punkt kulminacyjny w momencie, w którym dokonuje on konsekracji chleba i wina, powtarzając gesty i słowa Jezusa z Ostatniej Wieczerzy” — podkreśla papież. “Wobec tej niezwykłej rzeczywistości stajemy zdumieni i zaskoczeni: z jaką uległością i pokorą Bóg zapragnął złączyć się w ten sposób z człowiekiem!”
Jednocześnia Jan Paweł II zwrócił uwagę na niezwykłe powiązanie Eucharystii i kapłaństwa. “Ta sama tajemnica uświęcenia i miłości, dzieło Ducha Świętego, przez które chleb i wino stają się Ciałem i Krwią Chrystusa, działa w osobie kapłana w momencie święceń kapłańskich. Istnieje zatem specyficzna wzajemność pomiędzy Eucharystią a Kapłaństwem, wzajemność, która sięga z powrotem do Wieczernika: chodzi o dwa sakramenty ustanowione równocześnie, związane ze sobą nierozerwalnie aż do końca świata” — wyjaśnił.
Biskup Rzymu zaznaczył również, że powołując apostołów do sprawowania Eucharystii Chrystus obejmował swoją myślą wszystkich kapłanów wszystkich czasów.
Jan Paweł II zdecydowanie przypomniał też, że zarówno Eucharystia jak i kapłaństwo są darem Boga, który “przewyższa zdecydowanie władzę zgromadzenia”, a który otrzymuje ono “dzięki sukcesji biskupiej pochodzącej od Apostołów” (por. Ecclesia de Eucharistia, 29). Sobór Watykański II naucza, że “kapłan urzędowy (…), dzięki świętej władzy, jaką się cieszy (…), w osobie Chrystusa (in persona Christi) sprawuje Ofiarę eucharystyczną i składa ją Bogu w imieniu całego ludu” (Lumen gentium, 10). Zgromadzenie wiernych, stanowiące jedność w wierze i w Duchu Świętym oraz ubogacone licznymi darami, nawet jeśli stanowi miejsce, w którym Chrystus jest “obecny w swoim Kościele, zwłaszcza w czynnościach liturgicznych” (por. Sacrosanctum Concilium, 7), nie jest w stanie samo ani “sprawować” Eucharystii ani “ustanowić sobie” kapłana urzędowego” — napisał papież.
Dlatego konieczne jest nieustające duszpasterstwo powołaniowe. “Liczba prezbiterów nigdy nie jest wystarczająca wobec wzrastających wymagań ewangelizacji i duszpasterstwa wiernych. W niektórych częściach świata ich brak jest dziś odczuwany jako szczególnie dojmujący, ponieważ szeregi kapłanów przerzedzają się wobec niewystarczającej wymiany pokoleń” — podkreślił Jan Paweł II.
Jak uzyskiwać nowych kapłanów? Odpowiedź papieża jest prosta: poprzez modlitwę, ofiarę, przykład życia prezbiterów. Szczególną uwagę księża powinni też poświęcać, zdaniem Jana Pawła II, grupom ministranckim, które mogą być miejscem, gdzie powstają nowe powołania.