Kardynał Schönborn: Teorię naukową trzeba uwolnić od ideologii
- 7 maja, 2007
- przeczytasz w 1 minutę
Kardynał Christoph Schönborn, arcybiskup Wiednia, w wygłoszonym na dorocznym „Dniu Akademickim” Studium Generale Marcianum w Wenecji referacie na temat relacji między wiarą a ewolucją wskazał na możliwość, że Stwórca w swym dziele posłużył się także narzędziem ewolucji. Według kardynała, jednak nie wszystkie wersje teorii ewolucji są do pogodzenia z wiarą w Boga Stworzyciela.Arcybiskup Wiednia zwrócił uwagę na ideologiczne aspekty darwinizmu. Karol Darwin chciał swoją teorią przyczynić się do zwycięstwa materializmu. […]
Kardynał Christoph Schönborn, arcybiskup Wiednia, w wygłoszonym na dorocznym „Dniu Akademickim” Studium Generale Marcianum w Wenecji referacie na temat relacji między wiarą a ewolucją wskazał na możliwość, że Stwórca w swym dziele posłużył się także narzędziem ewolucji. Według kardynała, jednak nie wszystkie wersje teorii ewolucji są do pogodzenia z wiarą w Boga Stworzyciela.
Arcybiskup Wiednia zwrócił uwagę na ideologiczne aspekty darwinizmu. Karol Darwin chciał swoją teorią przyczynić się do zwycięstwa materializmu. Dążył do tego, by wykluczyć odwoływanie się do aktu stwórczego. Nieprzypadkiem Marks i Engels uznali darwinizm za naukową podstawę dla ich materializmu dialektycznego. Teorię naukową trzeba uwolnić od ideologii – podkreślił kard. Schönborn.
Nie można też cenzurować dyskusji nad licznymi kwestiami otwartymi ewolucji. Po 150 latach nie znaleziono jeszcze wielu form pośrednich między gatunkami i nie wykazano w rzeczywistości ani jednego przypadku ewolucyjnego przejścia od jakiegoś gatunku do innego – by wymienić tylko największe luki tej teorii.
Podejście wielkich uczonych przed Darwinem – takich, jak Kopernik, Galileusz czy Newton – było całkiem inne. Odczytywali oni w naturze ślady Stwórcy. Trzeba pamiętać, że nowoczesna nauka wyrosła na żyznej glebie judeochrześcijańskiej wiary w stworzenie. Wiedeński arcybiskup wskazał ponadto na etyczne konsekwencje przyjęcia dzieła Stworzyciela, który jest również dawcą prawa moralnego.