Kościoły wschodnie, katolickie, protestanckie

Katolickie problemy z Odnową w Duchu Świętym


W Bra­zy­lii do kato­lic­kie­go ruchu “Odno­wy w Duchu Świę­tej” (lub ina­czej: “Odno­wy Cha­ry­zma­tycz­nej”) nale­ży lub z nim sym­pa­ty­zu­je oko­ło 10 milio­nów kato­li­ków. Wie­lu hie­rar­chów kato­lic­kich od począt­ku dzia­łal­no­ści Odno­wy postrze­gła ten ruch jako wywro­to­wy. Począt­ko­wo Odno­wa w Duchu Świę­tym była oskar­ża­na o bycie dzie­łem ame­ry­kań­skiej agen­cji wywia­dow­czej CIA, któ­ra zaszcze­pić mia­ła ruch w Bra­zy­lii aby wyprzeć “teo­lo­gię wyzwo­le­nia” i kościel­ne “wspól­no­ty pod­sta­wo­we”, dla­te­go Odno­wa […]


W Bra­zy­lii do kato­lic­kie­go ruchu “Odno­wy w Duchu Świę­tej” (lub ina­czej: “Odno­wy Cha­ry­zma­tycz­nej”) nale­ży lub z nim sym­pa­ty­zu­je oko­ło 10 milio­nów kato­li­ków. Wie­lu hie­rar­chów kato­lic­kich od począt­ku dzia­łal­no­ści Odno­wy postrze­gła ten ruch jako wywro­to­wy. Począt­ko­wo Odno­wa w Duchu Świę­tym była oskar­ża­na o bycie dzie­łem ame­ry­kań­skiej agen­cji wywia­dow­czej CIA, któ­ra zaszcze­pić mia­ła ruch w Bra­zy­lii aby wyprzeć “teo­lo­gię wyzwo­le­nia” i kościel­ne “wspól­no­ty pod­sta­wo­we”, dla­te­go Odno­wa w wie­lu die­ce­zjach była zaka­za­na.

Póź­niej, z powo­du maso­we­go roz­wo­ju tego ruchu i olbrzy­mie­go wzro­stu kościo­łów zie­lo­no­świąt­ko­wych w Bra­zy­lii, bisku­pi dali zie­lo­ne świa­tło na roz­wój Odno­wy Cha­ry­zma­tycz­nej, sta­ra­jąc się ją sil­nie kon­tro­lo­wać i pod­po­rząd­ko­wać. Po wie­lu latach obec­no­ści Odno­wy w Bra­zy­lii, bisku­pi nadal jed­nak nie wie­dzą, jak sobie pora­dzić z nie­któ­ry­mi for­ma­mi ducho­wo­ści i poczy­nań cha­ry­zma­ty­ków.

W czerw­cu bie­żą­ce­go roku spe­cjal­na komi­sja Kon­fe­ren­cji Epi­sko­pa­tu Bisku­pów Bra­zy­lii (Con­fe­ren­cia Nacio­nal dos Bispos do Bra­sil - CNBB) uda­ła się do Waty­ka­nu, aby wspól­nie wypra­co­wać meto­dy dzia­ła­nia wobec pro­ble­mów jakie nie­sie roz­wój Odno­wy wewnątrz Kościo­ła bra­zy­lij­skie­go, jego coraz więk­sze wpły­wy w masme­diach i w życiu publicz­nym (w tym i w poli­ty­ce). Jed­ną z pro­po­zy­cji było wyzna­cze­nie bisku­pa, któ­ry miał­by być odpo­wie­dzial­ny za kato­lic­ki ruch cha­ry­zma­tycz­ny.

W 1994 r. CNBB wydał spe­cjal­ny doku­ment, któ­rym bisku­pi chcie­li ogra­ni­czyć roz­głos i roz­wój bra­zy­lij­skich cha­ry­zma­ty­ków. “Musi­my zada­bać, aby modli­twy o uzdro­wie­nie i inne cha­ry­zma­ty prak­ty­ko­wa­ne w Odno­wie, nie prze­mie­nia­ły się w prak­ty­ki magicz­ne”, powie­dział biskup Mau­ro Mon­ta­gno­li, pre­zy­dent komi­sji do spraw świec­kich w CNBB. Z dru­giej stro­ny, biskup Mau­ro pod­kre­ślił istot­ną role, jaką odgry­wa­ją gru­py Odno­wy w Duchu Świę­tym w dzia­łal­no­ści ewan­ge­li­za­cyj­nej Kościo­ła w Bra­zy­lii.

Pro­ble­mem Odno­wy, na któ­ry czę­sto wska­zu­ją spe­cja­li­ści, jest zanie­dby­wa­nie kwe­stii socjal­nej, któ­rą gru­py cha­ry­zma­tycz­ne czę­sto pozo­sta­wia­ją na ubo­czu sku­pia­jąc się wyłącz­nie na ducho­wo­ści, wcho­dząc w kon­flikt z jed­nym z cen­tral­nych zadań bra­zy­lij­skie­go kato­li­cy­zmu, któ­rym jest wła­śnie pomoc spo­łecz­na lud­no­ści.

Ekumenizm.pl działa dzięki swoim Czytelnikom!
Portal ekumenizm.pl działa na zasadzie charytatywnej pracy naszej redakcji. Zachęcamy do wsparcia poprzez darowizny i Patronite.