350 lat Powszechnego Modlitewnika (Book of Common Prayer)
- 3 maja, 2012
- przeczytasz w 3 minuty
Czym jest Powszechny Modlitewnik dla anglikanów? Trudno o analogię do innych wyznań chrześcijańskich. Ani Mały Katechizm ks. dr. Marcina Lutra, ani Katechizm Kościoła Katolickiego, kancjonały i psałterze różnych tradycji nie oddają w pełni tego, czym jest Book of Common Prayer dla 85 milionów anglikanów na świecie. To zdecydowanie więcej niż modlitewnik czy zbiór tekstów liturgicznych – to wyznacznik anglikańskiej tożsamości, nić łącząca anglikanizm, czy lepiej, anglikanizmy […]
Czym jest Powszechny Modlitewnik dla anglikanów? Trudno o analogię do innych wyznań chrześcijańskich. Ani Mały Katechizm ks. dr. Marcina Lutra, ani Katechizm Kościoła Katolickiego, kancjonały i psałterze różnych tradycji nie oddają w pełni tego, czym jest Book of Common Prayer dla 85 milionów anglikanów na świecie. To zdecydowanie więcej niż modlitewnik czy zbiór tekstów liturgicznych – to wyznacznik anglikańskiej tożsamości, nić łącząca anglikanizm, czy lepiej, anglikanizmy pośród wszystkich napięć, schizm i różnych opinii. BCP obchodzi właśnie 350. urodziny.
Przez specjalistów od angielskiej literatury BCP stawiana jest zaraz obok twórczości Shakespeara i Biblii św. Jakuba jako jeden z kluczowych pomników angielskiej literatury. BCP jest zbiorem ksiąg – w tym modlitw na różne pory dnia, dni tygodnia i święta, to także kanon liturgii eucharystycznej i wiele innych nośników anglikańskiej duchowości, pielęgnowanej do dziś. BCP był wznawiany kilkakrotnie (za każdym razem towarzyszyły temu kontrowersje i to nie tylko natury teologicznej), unowocześniany i oczywiście tłumaczony na wiele języków. Z jego bogactwa korzystali nie tylko anglikanie, ale również luteranie i starokatolicy, którzy zapożyczali niektóre treści do własnych liturgii.
Modlitewnik powstał w niespokojnych czasach. Co prawda 350. urodziny obchodzi oficjalna, obowiązująca wciąż wersja z 1662 roku, to jednak pierwszy modlitewnik wydano już w 1549 roku za krótkiego panowania pierwszego, protestanckiego króla Edwarda VI. Autorem BCP był pierwszy anglikański arcybiskup Canterbury, Thomas (Tomasz) Cranmer. Nowe wydanie, które ukazało się trzy lata później w swojej wymowie teologicznej bliższe było tradycji ewangelicko-reformowanej, jednak jego użytkowanie trwało zaledwie kilka miesięcy, gdyż po śmierci Edwarda i epizodycznym panowaniu Joanny Grey, tron objęła Maria I Tudor, która doprowadziła do restauracji rzymskiego katolicyzmu jako religii panującej. Po jej śmierci (1558) tron objęła jej przyrodnia siostra Elżbieta I Tudor, która w 1559 przywróciła modlitewnik, oczyszczając go z reformowanych elementów i przywracając niektóre, katolickie zwyczaje. Kolejne, większe zmiany następowały kolejno za panowania Jakuba I Stuarta w 1604 i w 1662 roku, zaledwie dwa lata po przywróceniu monarchii po purytańskiej rewolucji i za panowania Karola II, który na łożu śmierci przeszedł na rzymski katolicyzm.
2 maja br. z okazji 350. rocznicy BCP w londyńskiej katedrze św. Pawła odprawiono uroczyste nieszpory z udziałem arcybiskupa Canterbury Rowana Williamsa oraz przedstawicieli stowarzyszeń krzewiących znajomość BCP na różnych kontynentach. Obchody 350-lecia BCP zbiegają się z 60. Rocznicą objęcia tronu przez Elżbietę II – z tych okazji w Pałacu Lambeth, oficjalnej siedzibie arcybiskupa Canterbury otwarto wystawę, na której pokazywany jest m.in. egzemplarz BCP z 1549 roku oraz kopia używana podczas ślubu królowej Wiktorii.
BCP po polsku
W latach 30. XX wieku istniał pojawiło się tłumaczenie BCP na język polski – modlitewniki były dwujęzyczne, jednak nigdy nie pojawił się modlitewnik przygotowany z myślą o Polakach. To się jednak zmieni. Pomysłodawcy episkopalnego bloga Don’t Shoot The Prophet – Jarosław Kubacki i Łukasz Liniewicz, którzy w marcu zorganizowali w Krakowie spotkanie poświęcone poznawaniu episkopalianizmu oraz możliwości powstania wspólnoty episkopalnej w Polsce, przygotowują polskie tłumaczenie Modlitw Porannych i Wieczornych. Najprawdopodobniej powstanie też wersja dźwiękowa w formie podcastu na wzór episkopalnej BCP.