Lefebryści poza Tradycją Kościoła — oświadczenie niemieckiego episkopatu
- 6 marca, 2009
- przeczytasz w 4 minuty
Obradująca w Hamburgu rzymskokatolicka Konferencja Biskupów Niemieckich wydała oświadczenie, dotyczące zniesienia ekskomuniki z czterech biskupów Bractwa Kapłańskiego Św. Piusa X. Przedstawiamy tłumaczenie dokumentu niemieckiego episkopatu. Oświadczenie niemieckich biskupów, dotyczące obecnej drogi Kościoła katolickiego, Hamburg, 5 marca 2009 r. Zniesienie ekskomuniki, nałożonej na czterech biskupów Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X, wywołało w Niemczech i na całym świecie, w Kościele i poza nim wiele reakcji, na temat których […]
Obradująca w Hamburgu rzymskokatolicka Konferencja Biskupów Niemieckich wydała oświadczenie, dotyczące zniesienia ekskomuniki z czterech biskupów Bractwa Kapłańskiego Św. Piusa X. Przedstawiamy tłumaczenie dokumentu niemieckiego episkopatu.
Oświadczenie niemieckich biskupów, dotyczące obecnej drogi Kościoła katolickiego, Hamburg, 5 marca 2009 r.
Zniesienie ekskomuniki, nałożonej na czterech biskupów Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X, wywołało w Niemczech i na całym świecie, w Kościele i poza nim wiele reakcji, na temat których mogliśmy obradować podczas wiosennej sesji plenarnej 2009 roku. Przy tym umocniły się niektóre przekonania, które mają dla nas szczególne znaczenie.
1. Bractwo Kapłańskie Św. Piusa X samo oddzieliło się od Kościoła katolickiego. Biskupom i kapłanom, należącym do bractwa, nie zezwala się również po zdjęciu ekskomuniki z biskupów, na celebrowanie mszy świętej oraz sprawowanie innych sakramentów. W szczególny sposób uderzają w porządek i prawo Kościoła święcenia zapowiedziane na ten rok przez Bractwo. Będziemy prosić Stolicę Apostolską o rychłe wyjaśnienie, jakie prawne konsekwencje ściąga na siebie biskup, który by je przeprowadził. Osoby odpowiedzialne w kurii powinny ponadto niezwłocznie ulepszyć wewnętrzny proces głosowania i komunikacji z konferencjami biskupów. Ma to szczególne znaczenie dla sytuacji konfliktowych.
2. Bractwo Kapłańskie św. Piusa X dlatego nie znajduje się we wspólnocie z Kościołem katolickim, ponieważ postawiło się poza katolicką Tradycją i wypowiedziało jedność z papieżem. To od Bractwa zależy, czy schizma zostanie pokonana i poprzez proces ponownego włączenia do Kościoła, zostanie przywrócona jedność z papieżem i nauką Kościoła. Zdejmując ekskomunikę z biskupów Ojciec Święty papież Benedykt XVI wyszedł Bractwu naprzeciw, wyciągając do niego rękę. W kompetencjach Stolicy Apostolskiej pozostaje ustalenie, czy Bractwo Piusa gotowe jest jednoznacznie potwierdzić i przyjąć wiarę całego Kościoła, a szczególnie nauczanie papieży oraz soborów. Dokumenty Soboru Watykańskiego II przynależą nieodwołalnie do tradycji katolickiej, w tym nie mniej teksty o wolności religijnej oraz o relacjach z religiami niechrześcijańskimi, o ekumenizmie i o Kościele w dzisiejszym świecie, jak i wypowiedzi o kolegialności biskupów w ich relacji z papieskim autorytetem.
3. Ubolewamy, że również w tym kontekście doszło do niepewności odnośnie drogi Kościoła. Doświadczyliśmy tego w rozmowach i korespondencji. Wielu biskupów wypowiedziało się już jasno na ten temat wcześniej. Teologiczne i pastoralne środki, przede wszystkim zaś Soboru Watykańskiego II, są oczywistą podstawą naszych starań dla duchowej odnowy Kościoła w Niemczech oraz dla wzmacniania odpowiedzi wiary na religijne pytania naszych czasów w słowie i czynie. Mamy nadzieję, że minione tygodnie wzbudziły zainteresowanie dynamiką i kierunkami Soboru Watykańskiego II. Chcemy wykorzystać tę szansę.
4. Szczególnie smutne są wypowiedzi negujące holokaust jednego z biskupów Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X i antysemickie tendencje w Bractwie. Brakuje jak do tej pory poważnego zdystansowania się osób zainteresowanych od takich nieakceptowalnych poglądów, jak tego już wcześniej zażądała Stolica Apostolska. Papież Benedykt XVI wielokrotnie i bezpośrednio podkreślał, że Kościół katolicki odrzuca antyjudaizm i antysemityzm. Cieszymy się, że Ojciec Święty także w minionych tygodniach mógł kontynuować dialog z najznamienitszymi przedstawicielami judaizmu. W Niemczech miały miejsce znaczące spotkania z żydowskimi reprezentantami, podczas których zaistniała sposobność otwartego mówienia o troskach i obawach, a także o obustronnym pogłębianiu więzi. Jesteśmy za to bardzo wdzięczni i kontynuujemy te starania.
5. Niestety w ostatnich tygodniach padały również słowa i wypowiedzi nt. aktualnych wydarzeń, które wypaczały ich kontekst i wątpliwie je przedstawiały. Także wewnątrz Kościoła były głosy i działania, które były pozbawione miłości, skrajnie jednostronne, a nawet pogardliwe, szkodząc jedności Kościoła. Ubolewamy nad tym stylem rozmowy. Przede wszystkim odrzucamy jakąkolwiek próbę podawania pod wątpliwość autorytetu i uczciwości papieża, negowania ustroju Kościoła katolickiego oraz działania na rzecz jego rozłamu.
To czy nastąpi pełna wspólnota między Bractwem Kapłańskim św. Piusa X a Kościołem katolickim, nie jest jeszcze wyjaśnione. Wiele wskazuje na to, że tak się nie stanie. Ale nie ta kwestia powinna nas najbardziej poruszać, ale troska o wzmocnienie i odnowę kościelnego życia i świadectwo o nim w konkretnej i wielowymiarowej służbie. W tych staraniach współdziałamy z kapłanami i diakonami, współpracownikami w kościelnej służbie i wszystkimi wiernymi, którzy na różny sposób oddają do dyspozycji swoje siły i zdolności. Kościół żyje dzięki tej współpracy zaangażowania i darów, aby odpowiedzieć na posłannictwo zmartwychwstałego Pana. Jemu zgodnie się zawierzamy i prosimy o Jego błogosławieństwo.