Religijność katolików w Polsce
- 11 lipca, 2013
- przeczytasz w 1 minutę
Z ogłoszonych przez Instytut Statystyk Kościoła Katolickiego a opublikowanych na stronie Konferencji Episkopatu Polski danych wynika, że w zeszłym roku wskaźnik dominicantes nie uległ zmianie w stosunki do roku poprzedniego i wynosi 40%. Nieznacznie (o 0,1%) wzrósł wskaźnik osób przystępujących do Komunii świętej (przystępuje do niej 16,2% uczestniczących w mszy). Tendencja spadkowa dominicantes i wzrostowa communicantes jest w zasadzie taka sama we wszystkich diecezjach i niezależna od ilości […]
Z ogłoszonych przez Instytut Statystyk Kościoła Katolickiego
a opublikowanych na stronie Konferencji Episkopatu Polski danych wynika, że w zeszłym roku wskaźnik dominicantes
nie uległ zmianie w stosunki do roku poprzedniego i wynosi 40%. Nieznacznie (o
0,1%) wzrósł wskaźnik osób przystępujących do Komunii świętej (przystępuje do
niej 16,2% uczestniczących w mszy).
Tendencja spadkowa dominicantes
i wzrostowa communicantes jest w
zasadzie taka sama we wszystkich diecezjach i niezależna od ilości parafii
wiejskich i miejskich oraz od samego wskaźnika dominicantes.
Nadal najwięcej uczęszczających na mszę odnotowują diecezje
położone wpołudniowo-wschodniej części Polski: tarnowska, przemyska,
rzeszowska a najmniej w diecezjach północno-zachodniej Polski oraz w diecezji
łódzkiej i sosnowieckiej.
ISKK wyróżnił trzy okresy dotyczące trendów uczestnictwa w
niedzielnej mszy świętej:
Okres I: 1980–1990
Dominicantes kształtuje się wprzedziale 57,0%
(1982) – 50,3% (1990), acommunicantes pomiedzy 7,8 (1980)
i10,7 (1990).
Okres II: 1991–2007
Dominicantes wprzedziale 47,6% (1991) – 44,2%
(2007), communicantes pomiędzy 10,8% (1991) a15,4% (1995).
Okres III: 2008–2012
Dominicantes wprzedziale 41,5% (2009) – 40,0
(2012), communicantes pomiędzy 15,3% (2008) a16,7% (2009).
Z innych badań wynika, że w 2012 roku nastąpił też spadek
osób regularnie modlących się. Natomiast wśród wiernych pogłębiła się
świadomość wiary w osobowego Boga, zmniejszyło się natomiast poprawne
rozumienie chrztu oraz mniej osób w ogóle wierzy w życie po śmierci.