Katolicko-anglikańskie pojednanie coraz dalej
- 31 lipca, 2008
- przeczytasz w 3 minuty
Na cztery dni przed zakończeniem Konferencji w Lambeth, kardynał Walter Kasper, przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan, przedstawił jej uczestniczkom i uczestnikom “Rzymskokatolickie refleksje na temat Wspólnoty Anglikańskiej”. Watykański hierarcha określił się mianem przyjaciela, występującego w imieniu Kościoła katolickiego, od dawna zaangażowanego w dialog zeWspólnotą Anglikańską. Wyraził on nadzieję, ż aktualne problemy Wspólnoty nie zaowocują jej rozpadem. Wzrost napięcia w łonie Wspólnoty wokół ordynowania biskupek, otwarcie […]
Na cztery dni przed zakończeniem Konferencji w Lambeth, kardynał Walter Kasper, przewodniczący Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan, przedstawił jej uczestniczkom i uczestnikom “Rzymskokatolickie refleksje na temat Wspólnoty Anglikańskiej”.
Watykański hierarcha określił się mianem przyjaciela, występującego w imieniu Kościoła katolickiego, od dawna zaangażowanego w dialog zeWspólnotą Anglikańską. Wyraził on nadzieję, ż aktualne problemy Wspólnoty nie zaowocują jej rozpadem.
Wzrost napięcia w łonie Wspólnoty wokół ordynowania biskupek, otwarcie homoseksualnych biskupów i błogosławienia związków jednopłciowych w niektórych z jej prowincji odzwierciedla również oddalanie się rzymskokatolicko — anglikańskiego pojednania w nieokreśloną przyszłość. Kardynał wyraził jednak nadzieję na kontynuowanie dialogu.
Siłą anglikanizmu określił kardynał Kasper jego otwartość na głosy ekumenicznych partnerów mimo, że te nie zawsze mogą brzmieć przyjemnie. Zdaniem hierarchy, anglikanie poszukując wzmocnienia swej Wspólnoty muszą pamiętać o konieczności dochowania wierności samemu Chrystusowi. Za jeden z jej przejawów można postrzegać, wyartykułowane przez kardynała Kaspera, tradycyjne stanowisko chrześcijaństwa, określające aktywność homoseksualną mianem grzesznej. Jako wierność dziedzictwu Chrystusa widzieć można także rzymskokatolickie stanowisko w sprawie wyświęcania kobiet, o którym wspomniał mówca. Stwierdził on: „Kościół katolicki postrzega się związanym wolą Jezusa Chrystusa i nie czuje się w mocy ustanawiać nową tradycję, odmienną od tradycji Kościoła na przestrzeni dziejów”.
Według słów kardynała Kaspera, dla Watykanu jasne jest to, że ordynowanie kobiet-księży i biskupek w coraz większym stopniu jest praktyką całej Wspólnoty. To zaś, mimo znaczących uzgodnień rzymskokatolicko-anglikańskich co do duchownego posługiwania, „faktycznie i ostatecznie zamyka możliwość uznania anglikańskich ordynacji przez Kościół katolicki (za ważne – M.Z.)”.
Zapewne dialog będzie kontynuowany i może on przynieść ważkie rezultaty, jednakże „nie będzie on inspirowany dynamizmem wynikającym z rzeczywistej możliwości osiągnięcia upragnionej przez nas jedności do której wzywa nas Chrystus, przejawiającej się we współuczestnictwie w Wieczerzy Pańskiej”, stwierdził watykański gość.
Napięcia i potencjalne podziały we Wspólnocie Anglikańskiej owocują także dla Kościoła rzymskokatolickiego pytaniami co do zaangażowania w dialog z anglikańskimi tradycjonalistami, przy jednoczesnym podtrzymywaniu rozmów ze Wspólnotą jako całością.
Odnosząc się do wątków urzeczywistniania równości płci oraz osób o różnych orientacjach seksualnych, kardynał zauważył, że Kościół katolicki nie oczekuje od Wspólnoty Anglikańskiej porzucenia jej zaangażowania na tych polach. Niemniej, reagowanie na wyzwania w tej materii wymaga rozwiązań pozostających w zgodzie z Ewangelią i niezmienną tradycją podtrzymywaną zarówno przez prawosławie, Kościoły orientalne, jak i katolicyzm.
Najbliższe dni być może przyniosą powołanie piątego „instrumentu jedności” Wspólnoty Anglikańskiej – Komisji Wiary i Porządku oraz opracowanie wspólnotowego „Przymierza”, które pozwolą przybliżyć się anglikanom do ustalenia ich własnej tożsamości. Arcybiskup Williams stwierdził podczas Konferencji, że Wspólnota jest dziś „gdzieś pomiędzy” Kościołem katolickim a Światową Federacją Luterańską. Bez wątpienia jesteśmy świadkami kształtowania się nowego oblicza „reformowanego katolicyzmu”, jak bywa określany anglikanizm, a także chrześcijańskiej ekumenii.
:: Ekumenizm.pl: Anglikańska Kongregacja Nauki Wiary