Katolicy, msza lefebrystów i ekskomunika
- 5 maja, 2006
- przeczytasz w 2 minuty
W najnowszym biuletynie informacyjnym Archidiecezji Salzburg znajdują się informacje na temat kanonicznego statusu Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X – donosi strona katolickiej wspólnoty św. Józefa. Po zasięgnięciu informacji w Papieskiej Komisji Ecclesia Dei, odpowiedzialnej za dialog ze wspólnotami tradycjonalistycznymi w i poza Kościołem, Archidiecezja Salzburg przypomniała, że czterej biskupi wyświęceni przez abpa Marcela Lefebvre w 1988 roku są ekskomunikowani.Tekst wymienia nazwiska czterech ekskomunikowanych hierarchów: Bernard Fellay, Bernard Tissier de Mallerais, Richard […]
W najnowszym biuletynie informacyjnym Archidiecezji Salzburg znajdują się informacje na temat kanonicznego statusu Bractwa Kapłańskiego św. Piusa X – donosi strona katolickiej wspólnoty św. Józefa. Po zasięgnięciu informacji w Papieskiej Komisji Ecclesia Dei, odpowiedzialnej za dialog ze wspólnotami tradycjonalistycznymi w i poza Kościołem, Archidiecezja Salzburg przypomniała, że czterej biskupi wyświęceni przez abpa Marcela Lefebvre w 1988 roku są ekskomunikowani.
Tekst wymienia nazwiska czterech ekskomunikowanych hierarchów: Bernard Fellay, Bernard Tissier de Mallerais, Richard Williamson oraz Alfonso de Galarreta. Dokument stwierdza ponadto, że kapłani wyświęceni przez duchownych Bractwa są zawieszeni w swoich czynnościach kapłańskich ze względu na brakującą inkardynację do danej diecezji.
Archidiecezja pośrednio zezwala katolikom na uczetsniczenie w mszach lefebrystów, jeśli katoliccy wierni nie dokonali publicznego aktu oficjalnego zerwania z Kościołem. Samo uczestnictwo we mszy nie jest wykroczeniem przeciwko literze Kodeksu Prawa Kanonicznego, a więc nie ściąga na wiernego ekskomuniki. Klauzula ta nie obowiązuje tych wiernych, którzy postrzegają Bractwo za jedyny, prawdziwy Kościół katolicki.
Jako nieodpowiedni dokument ocenia pogląd, że dzieci ochrzczoe przez kapłana z Bractwa św. Piusa X nie mają prawa do postrzegania ich za katolików. Jeśli rodzice nie upatrują w Bractwie jedynego Kościoła, a kapłan Bractwa pisemnie potwierdza chrzest, to wówczas rodzicom może być wystawione świadectwo chrztu przez parafię rzymskokatolicką. Również ślub katolika z osobą związaną z Bractwem nie należy, według archidiecezji, postrzegać za małżeństwo wyznaniowo mieszane do momentu, gdy strona sympatyzująca z lefebrystami nie uważa Bractwo za jedyny, prawdziwy Kościół katolicki.
:: Ekumenizm.pl: Lefebryści to nie katolicy