Kto zastąpi patriarchę Aleksieja?
- 12 maja, 2003
- przeczytasz w 3 minuty
W ubiegłym tygodniu w Moskwie odbyło się spotkanie Świętego Synodu Rosyjskiej Cerkwi Prawosławnej. Jego decyzje kadrowe są szeroko komentowane przez całą rosyjską prasę, bowiem mogą one świadczyć o tym, kto wygrał, a kto przegrał walkę o tron patriarchy moskiewskiego po śmierci lub rezygnacji Aleksieja II. Kandydat zesłany do Kazachstanu Synod podjął decyzję, że metropolita Woronezki i Lepecki Metody (Niemcow), jeden z głównych kandydatów na tron patriarszy został zdjęty […]
W ubiegłym tygodniu w Moskwie odbyło się spotkanie Świętego Synodu Rosyjskiej Cerkwi Prawosławnej. Jego decyzje kadrowe są szeroko komentowane przez całą rosyjską prasę, bowiem mogą one świadczyć o tym, kto wygrał, a kto przegrał walkę o tron patriarchy moskiewskiego po śmierci lub rezygnacji Aleksieja II.
Kandydat zesłany do Kazachstanu
Synod podjął decyzję, że metropolita Woronezki i Lepecki Metody (Niemcow), jeden z głównych kandydatów na tron patriarszy został zdjęty ze swego stanowiska i przeniesiony do Kazachstanu (został mianowany metropolitą astanaiskim i ałma-ackim. Ta nowa metropolia zostanie (bo jeszcze jej nie ma) utworzona z trzech dotychczasowych eparchii, aby — jak to interpretuje “Niezawisimaja Gazieta” osłodzić gorycz zsyłki wpływowemu do niedawna metropolicie. Metody został także odwołany z funkcji przewodniczącego Komisji historyczno-prawnej RCP.
Synod podjął również decyzję o podziale dotychczasowej metropolii Metodego na dwie diecezje: woronezko-borysogłebską oraz lipecko-elecką.
Decyzje te, według większości rosyjskich mediów oznaczają zwycięztwo w walce o wpływy w rosyjskiej cerkwi prawosławnej metropolity smoleńskiego i kaliningradzkiego Kiriłła (Gudndiajewa) — odpowiedzialnego za kontakty zagraniczne patriarchatu moskiewskiego.
W ostatnich miesiącach stosunki między Kiriłłem a Metodym znacznie się zaostrzyły w związku z poważną chorobą patriarchy Aleksieja i rozpoczętą w związku z tym walką o tron zwierzchnika RCP.
Walki metropolitów
Warto jednak mieć świadomość, że zesłanie Metodego nie oznacza jednak jeszcze bezapelacyjnego zwycięztwa Kiriłła. Według “Niezawisimoj Gaziety” zwiększyła ona raczej znaczenie trzeciego kandydata patriarszego egzarchy całej Białorusi, stałego członka Świętego Synodu — metropolity mińskiego i słuckiego Filareta (Wachromiewa). Jest on przewodniczącym Komisji teologicznej RCP i ma znacznie większe doświadczenie w pracy kościelnej niż obaj jegoi kontrkandydaci (Metody i Kiriłł). Gdy został on w 1965 roku biskupem dwaj pozostali hierarchowie dopiero myśleli o wstąpieniu do seminarium.
Przeciwnego zdania jest dziennik “Gazieta”. Według jego dziennikarki Nadieżdy Kieworkowej — przy obecnym układzie sił jedynym rzeczywistym kandydatem na tron patriarchy jest właśnie metropolita Kiriłł. Tym bardziej, że niemal wszystkie pozostałe nominacje biskupie poczynione przez Synod są na rękę właśnie temu ostatniemu.
Sylwetki przeciwników
Metropolita Metody urodził się w 1949 roku w regionie ługańskim. Ukończył seminarium w Odessie i Leningradzką Akademię Duchowną. W 1974 roku złożył śluby mnisze. Został biskupem irkuckim, a później był przez 21 lat metropolitą woronezko-lipeckim. Był także członkiem prawosławno-katolickiej komisji do spraw normalizacji stosunków na zachodniej Ukrainie.
Metropolita Metody jest jedynym biskupem, którego poważny hierarcha prawosławny metropolita litewski i wileński abp Chryzostom oskarżył o bycie “oficerem KGB i ateistą”.
Metropolita Kiriłł pochodzi z rodziny duchownego, a urodził się w 1946 roku w Leningradzie. Tam ukończył seminarium i akademię duchowną. W młodości był osobistym sekretarzem metropolity Nikodema (Rotowa). Uczestniczył w pracach Świetowej Rady Kościołów od 1968 roku. W 1975 roku na spotkaniu w Nairobii odrzucał fakt prześladowań chrześcijan w ZSRR. Jako rektor Leningradzkiej Akademii Duchownej zaczął do niej przyjmować świeckich.
Biskupem został w 1976 roku, zwierzchnikiem diecezji smoleńskiej w 1984 roku, siedem lat później metropolitą. Kiriłł jest jedynym prawosławnym hierarchą, który od 8 lat prowadzi cotygodniowy program w telewizji.
Metropolita Kiriłł wielokrotnie wypowiadał się na temat konieczności zachowania istnienia w Rosji “tradycyjnych wyznań” oraz “etnicznego, rosyjskiego prawosławia”. Duchowny znany jest również z tego, że dzięki jego kontaktom cerkiew czerpie spore zyski z handlu gazem, alkoholem czy ropą naftową.