Lehmann popiera “Summorum Pontificum”
- 10 lipca, 2007
- przeczytasz w 1 minutę
Jak podaje agencja Zenit, kard. Karl Lehman (zdj.), przewodniczący Konferencji Biskupów Niemieckich, wyraził swoje zadowolenie z treści i formy papieskiego motu proprio “Summorum Pontificum”. Przypomnijmy, że kardynał był wskazywany przez niektóre media jako jeden z większych oponentów wobec reformy przywracającej trydencką formę rytu.Podczas konferencji zorganizowanej w Monachium z ust kardynała padły następujące słowa: Jestem absolutnie przekonany, że chodzi o krok pozytywny dla tych wszystkich, […]
Jak podaje agencja Zenit, kard. Karl Lehman (zdj.), przewodniczący Konferencji Biskupów Niemieckich, wyraził swoje zadowolenie z treści i formy papieskiego motu proprio “Summorum Pontificum”. Przypomnijmy, że kardynał był wskazywany przez niektóre media jako jeden z większych oponentów wobec reformy przywracającej trydencką formę rytu.
Podczas konferencji zorganizowanej w Monachium z ust kardynała padły następujące słowa: Jestem absolutnie przekonany, że chodzi o krok pozytywny dla tych wszystkich, którzy kochają ten typ mszy, a nie chcą być odstawieni w jakiś kąt, jakby należeli do jakiejś sekty i jakby czynili coś nienormalnego. Lehman dodał jednak, że nie przypuszcza, aby w Niemczech znalazły się duże grupy wiernych, którzy skorzystają z nowych możliwości.
Kardynał ocenił, że wszelkie próby negatywnej interpretacji trydenckiej formy rytu albo wskazywania na konieczność zdecydowanego zerwania z nią należy uznać za nieporozumienie: Nie istnieje żaden wyłom między sytuacją przedsoborową i posoborową. Istnieje natomiast ciągłość w ewolucji, z której często nie zdawano sobie sprawy.
Kardynał odwoływał się także do swoich młodzieńczych doświadczeń i pobożności eucharystycznej, budowanej właśnie w kontekście trydenckiej formy liturgicznej. Podkreślił jednakże, że pomimo rozmaitych problemów, reforma liturgiczna okresu posoborowego winna być oceniana pozytywnie, a jej obecne uzupełnienia mogą przysłużyć się – zgodnie z życzeniem Benedykta XVI – wewnętrznemu pojednaniu Kościoła.