Moskiewski język gróźb
- 31 lipca, 2008
- przeczytasz w 1 minutę
W sytuacji, gdy patriarchat moskiewski przemawia do kijowskiego wyłącznie językiem ultimatów, wyłącznie Kościół Matka, Konstantynopol, może zaproponować rozsądny model pojednania i jedności prawosławia na terenie Ukrainy – stwierdza orzeczenie sekretariatu Ukraińskiego Kościoła Prawosławnego – Patriarchatu Kijowskiego (UKP-PK). Jak podaje ukraińska agencja informacyjna RISU, patriarchat konstantynopolitański okazuje się zdaniem UKP-PK jedyną instytucją, która może przedstawić optymalny model jedności Kościoła prawosławnego na Ukrainie. […]
W sytuacji, gdy patriarchat moskiewski przemawia do kijowskiego wyłącznie językiem ultimatów, wyłącznie Kościół Matka, Konstantynopol, może zaproponować rozsądny model pojednania i jedności prawosławia na terenie Ukrainy – stwierdza orzeczenie sekretariatu Ukraińskiego Kościoła Prawosławnego – Patriarchatu Kijowskiego (UKP-PK).
Jak podaje ukraińska agencja informacyjna RISU, patriarchat konstantynopolitański okazuje się zdaniem UKP-PK jedyną instytucją, która może przedstawić optymalny model jedności Kościoła prawosławnego na Ukrainie.
W dokumencie zwrócono uwagę na fakt, iż patriarcha ekumeniczny, Bartolomeusz I, wyrażał się o Cerkwi ukraińskiej jako autonomicznej oraz ocenił, iż aneksja ukraińskiego prawosławia przez Piotra I była aktem niesprawiedliwym. Sekretariat UKP-PK wyraził również nadzieję, iż w przyszłości dojdzie do pojednania ukraińskiego prawosławia oraz zaakceptowania autokefalii zjednoczonej Cerkwi.
Obok Ukraińskiego Kościoła Prawosławnego – Patriarchatu Moskiewskiego, Ukraińskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego i Kościoła grecko-katolickiego, UKP-PK jest jednym z czterech wschodnio-chrześcijańskich wyznań istniejących na terenie Ukrainy. Zwierzchnikiem nieuznawanego przez inne Kościoły prawosławne UKP-PK jest patriarcha Filaret (Denysenko). Podczas uroczystości 1020-lecia Chrztu Rusi, które odbyły się w ubiegłym tygodniu na Ukrainie, przedstawiciele UKP-PK stanowili trzy czwarte duchownych witających patriarchę Bartolomeusza I na placu sofijskim.