Mszał Piusa V w Magazynie SR
- 3 lutego, 2005
- przeczytasz w 2 minuty
Redakcja Magazynu Teologicznego Semper Reformanda postanowiła, poczynając od najbliższej niedzieli, 6 lutego 2005, zamieszczać w kalendarzu liturgicznym także czytania mszalne na niedziele i ważniejsze święta, obowiązujące w Kościele łacińskim wg. układu roku liturgicznego odpowiadającego klasycznemu rytowi rzymskiemu, skodyfikowanemu w tzw. Mszale św. Piusa V. Papież ten, wykonując uchwały Soboru Trydenckiego dokonał ujednolicenia i swego rodzaju podsumowania długiej drogi rozwoju liturgii rzymskiej, nie wprowadzając jednak […]
Redakcja Magazynu Teologicznego Semper Reformanda postanowiła, poczynając od najbliższej niedzieli, 6 lutego 2005, zamieszczać w kalendarzu liturgicznym także czytania mszalne na niedziele i ważniejsze święta, obowiązujące w Kościele łacińskim wg. układu roku liturgicznego odpowiadającego klasycznemu rytowi rzymskiemu, skodyfikowanemu w tzw. Mszale św. Piusa V. Papież ten, wykonując uchwały Soboru Trydenckiego dokonał ujednolicenia i swego rodzaju podsumowania długiej drogi rozwoju liturgii rzymskiej, nie wprowadzając jednak skrajnej uniformizacji, gdyż wyraźnie zastrzegł, że zwyczaje lokalne mające przynajmniej 200 letnią tradycję mogą być zachowane.
Powaga i znaczenie Kościoła Rzymskiego były jednak tak wielkie, że z czasem wiele diecezji przyjęło ten Mszał. Osobną tradycję zachowali jedynie dominikanie, kartuzi, karmelici trzewiczkowi a także archidiecezja mediolańska (ryt ambrozjański) i niektóre, bardzo nieliczne kościoły w Toledo i Salamance (ryt mozarabski). Pomimo różnic w obrzędach wspólną cechą tych obrządków, poza mozarabskim było stosowanie tej samej i jedynej modlitwy eucharystycznej, Kanonu Rzymskiego, sięgającego początkami IV stulecia ostatecznie ukształtowanego w stuleciu VII, a także układu perykop ewangelicznych pochodzącego z tego samego okresu. Nieco późniejszy i podlegający większym zmianom był układ lekcji z epistoł i pism prorockich.
Wprowadzone przez Pawła VI zmiany do Mszału spowodowały, zdaniem wielu ostre zerwanie z dotychczasową tradycją. Niemal całkowicie zmieniono układ perykop biblijnych wprowadzając trzyletni cykl czytań dla niedziel i świąt i dwuletni dla dni powszednich. Dodano cały szereg nowych modlitw eucharystycznych. Kanon Rzymski poszedł niemal w zupełne zapomnienie.
Przywiązanie wielu wiernych do liturgii tradycyjnej spowodowało, że po kilkunastu latach pozwolono na oficjalny powrót do stosowania “starego” mszału tym wiernym i kapłanom, którzy tego pragną. Choć w niektórych diecezjach nadal napotykają oni na utrudnienia, stały wzrost liczebny klasztorów i wspólnot kapłańskich celebrujących klasyczną liturgię rzymską, spowodował, że Mszał św. Piusa V (na zdj. 2) “zachowuje w Kościele swe prawo obywatelstwa” (kard. Dario Castrillon Hoyos, Prefekt Kongregacji ds. Kleru, 23 maja 2003 w bazylice Santa Maria Maggiore, homilia podczas Mszy w rycie klasycznym).